Onsdag 1. oktober kl 21:00
Rootsy presenterer: My Darling Clementine (UK)
cc: 150,-
My Darling Clementine består av ekteparet Michael Weston King og Lou Dalgleish. Den britiske duoen har sluppet to kritikerroste album og nyter en stadig voksende popularitet på begge sider av dammen.
Michael Weston King regnes av mange som en av Englands mest begavede låtskrivere. Trubaduren har gitt ut ti soloplater og fire med The Good Sons, alt-country bandet som tidsskriftet MOJO utropte til “England’s very own Uncle Tupelo…”. Han har turnert med artister som Nick Cave, John Cale, Guy Clark, Steve Earle og Roger McGuinn og samarbeidet med størrelser som Chris Hillman, Ron Sexsmith, Jackie Leven og legendariske Townes Van Zandt.
Hans kone Lou Dalgleish er en begavet låtskriver og sangerinne med fire utgivelser bak seg og har jobbet med bl.a. Elvis Costello, Bryan Ferry og The Brodsky Quartet.
Etter å ha vært gift i ti år, bega de seg ut på et felles musikalsk prosjekt som i 2011 resulterte i debutalbumet “How Do You Plead? ”. Platen fikk overveldende gode anmeldelser og inkluderte gitaristen Martin Belmont (Graham Parker & The Rumour) og tangentmann Geraint Watkins i rekken av kremmusikere. Oppfølgeren, “The Reconciliation?”, kom ut i fjor og har fått tilsvarende flotte omtaler.
My Darling Clementine dyrker de klassiske countryduettenes tid fra slutten av 60-tallet og 70-tallet. Med sine selvkomponerte låter har de samtidig lykkes med å skape sitt eget uttrykk som er både moderne og unektelig britisk.
“My Darling Clementine have not made the best British country record ever, they have made the best two!” – Duncan Warwick, Country Music People (5/5 - CD of the Month)
“A bravely unfashionable British band who pay tribute to the great country duos of the era – Tammy and George, or Johnny Cash and June Carter. And they do so remarkably well.” – Robin Denselo, The Guardian
Lou Dalgleish, vokal
Michael Weston King, gitar/vokal
Michael Weston King regnes av mange som en av Englands mest begavede låtskrivere. Trubaduren har gitt ut ti soloplater og fire med The Good Sons, alt-country bandet som tidsskriftet MOJO utropte til “England’s very own Uncle Tupelo…”. Han har turnert med artister som Nick Cave, John Cale, Guy Clark, Steve Earle og Roger McGuinn og samarbeidet med størrelser som Chris Hillman, Ron Sexsmith, Jackie Leven og legendariske Townes Van Zandt.
Hans kone Lou Dalgleish er en begavet låtskriver og sangerinne med fire utgivelser bak seg og har jobbet med bl.a. Elvis Costello, Bryan Ferry og The Brodsky Quartet.
Etter å ha vært gift i ti år, bega de seg ut på et felles musikalsk prosjekt som i 2011 resulterte i debutalbumet “How Do You Plead? ”. Platen fikk overveldende gode anmeldelser og inkluderte gitaristen Martin Belmont (Graham Parker & The Rumour) og tangentmann Geraint Watkins i rekken av kremmusikere. Oppfølgeren, “The Reconciliation?”, kom ut i fjor og har fått tilsvarende flotte omtaler.
My Darling Clementine dyrker de klassiske countryduettenes tid fra slutten av 60-tallet og 70-tallet. Med sine selvkomponerte låter har de samtidig lykkes med å skape sitt eget uttrykk som er både moderne og unektelig britisk.
“My Darling Clementine have not made the best British country record ever, they have made the best two!” – Duncan Warwick, Country Music People (5/5 - CD of the Month)
“A bravely unfashionable British band who pay tribute to the great country duos of the era – Tammy and George, or Johnny Cash and June Carter. And they do so remarkably well.” – Robin Denselo, The Guardian
Lou Dalgleish, vokal
Michael Weston King, gitar/vokal
Fredag 3. oktober kl 22:00
Bård Christiansen m/band
cc: 150,-
Bård Christiansen har vært aktiv som låtskriver og rockemusiker i en årrekke og var i sin tid med på å starte The Carburetors og Nittedals rockehelter Rabbagastene.
Han henter inspirasjon fra et bredt spekter innen country, americana og rock – artister som Steve Earle, Jason Ringenberg, Townes Van Zandt, Bob Dylan og The Rolling Stones er blant de største.
Som låtskriver har Bård fått sanger som ”You Will Fit” og ”I`ll Never Let You Og” til å gå rett til topps på NRK URØRT. Til tross for lang erfaring, er det først i den senere tiden at Bård har satset alt på en artist- og låtskriverkarriere. Han har nå samlet et solid band med erfarne musikere som løfter musikken hans opp til et nytt nivå.
Det siste året har Tyskland blitt et marked med jevnlig radiospilling og en hel del konserter. Singelen ”You And I” har blitt vel tatt imot av lytterskaren og blitt listet på bl.a. Radio Prime, Radio Ransfjord. I disse dager slippes ”I Wanna Know Ya” som er en av låtene på Bårds første soloalbum.
Bård Christiansen, vokal/gitar
Thor Lønning Aarrestad, gitar
Terje Kjørlaug, gitar
Tore Kneppen, bass
Snorre Smørgrav, trommer
Han henter inspirasjon fra et bredt spekter innen country, americana og rock – artister som Steve Earle, Jason Ringenberg, Townes Van Zandt, Bob Dylan og The Rolling Stones er blant de største.
Som låtskriver har Bård fått sanger som ”You Will Fit” og ”I`ll Never Let You Og” til å gå rett til topps på NRK URØRT. Til tross for lang erfaring, er det først i den senere tiden at Bård har satset alt på en artist- og låtskriverkarriere. Han har nå samlet et solid band med erfarne musikere som løfter musikken hans opp til et nytt nivå.
Det siste året har Tyskland blitt et marked med jevnlig radiospilling og en hel del konserter. Singelen ”You And I” har blitt vel tatt imot av lytterskaren og blitt listet på bl.a. Radio Prime, Radio Ransfjord. I disse dager slippes ”I Wanna Know Ya” som er en av låtene på Bårds første soloalbum.
Bård Christiansen, vokal/gitar
Thor Lønning Aarrestad, gitar
Terje Kjørlaug, gitar
Tore Kneppen, bass
Snorre Smørgrav, trommer
Lørdag 4. oktober kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Shawn Holt & The Teardrops (US)
cc: 200,-/250,- Billettservice
Shawn Holt er sønn av Chicago bluesmannen Magic Slim (Morris Holt) som dessverre gikk bort i fjor vår. “Lil’ Slim” begynte å spille blues 17 år gammel da han ble med ut på veien med sin far og onkelen Nick Holt. Tenåringen innså at han var svært arvelig belastet og dannet sitt eget band. Siden har han gjennom lytting og masse spilling, skaffet seg erfaring og dyktighet innen bluesfaget
Tidlig på vinteren 2013 ble Shawn et fullverdig medlem av The Teardrops. Da Magic Slim ble akutt syk og havnet på sykehus, tok han føringen og erstattet sin legendariske far på kort varsel. Dette var så vellykket at Johnny Winter insisterte på at Shawn & The Teardrops skulle fullføre den påbegynte østkyst-turnéen som oppvarmingsband for ham.
Etter farens død har Shawn Holt ført den musikalske arven videre med farens tidligere band og plateselskap. Debutalbum på Blind Pig Records, “Daddy Told Me”, har i år blitt tildelt en Blues Foundation Blues Music Award i kategorien “Best New Artist Debut”, og er i tillegg nominert av Blues Blast Magazine til “Best New Artist Album”.
Vi kan forvente å få høre musikk fra dette kritikerroste albumet, samt låter hentet fra Magic Slims repertoar og øvrige Chicagoblues-klassikere.
Shawn Holt, gitar/vocal
Levi William, gitar/vokal
Christopher Biedron, bass
Vern “Sticks” Taylor, trommer/vokal
Tidlig på vinteren 2013 ble Shawn et fullverdig medlem av The Teardrops. Da Magic Slim ble akutt syk og havnet på sykehus, tok han føringen og erstattet sin legendariske far på kort varsel. Dette var så vellykket at Johnny Winter insisterte på at Shawn & The Teardrops skulle fullføre den påbegynte østkyst-turnéen som oppvarmingsband for ham.
Etter farens død har Shawn Holt ført den musikalske arven videre med farens tidligere band og plateselskap. Debutalbum på Blind Pig Records, “Daddy Told Me”, har i år blitt tildelt en Blues Foundation Blues Music Award i kategorien “Best New Artist Debut”, og er i tillegg nominert av Blues Blast Magazine til “Best New Artist Album”.
Vi kan forvente å få høre musikk fra dette kritikerroste albumet, samt låter hentet fra Magic Slims repertoar og øvrige Chicagoblues-klassikere.
Shawn Holt, gitar/vocal
Levi William, gitar/vokal
Christopher Biedron, bass
Vern “Sticks” Taylor, trommer/vokal
Lørdag 4. oktober kl 22:00
Tinnsoldat - Singelslipp
cc: 150,-
Tinnsoldat er en Oslo-basert rocketrio med medlemmer fra Elverum, Skedsmokorset og Valdres, og sprang ut av bandet Inman Hill. Tinnsoldat ble det nye navnet og de ga ut den frittstående singelen “Aske og glør” i februar 2013. Samme år gjorde bandet et knippe konserter og festivaler før de gikk i studio med produsent Alf Magne Hillestad for å lage sitt første studioalbum, “Evig Skyggeliv”.
Debutalbumet som ble utgitt mai 2014 fikk god mottagelse og det har skjedd mye rundt Tinnsoldat den siste tiden. NRKP1 og programmet Norsk på Norsk ga albumet fire av seks da de tok platen “under lupen”. Samme kanal har også satt låtene “Kalenderidyll” og “Stemmer i det fjerne” i rotasjon både lokalt og nasjonalt. Oppland Arbeiderblad rullet terningkast 5, og bandet ble valgt ut som en av sju Underwood-artister på Norwegian Wood 2014. Etter denne konserten skrev Dagbladet følgende:
“Sol, og norsk trio-rock på sitt beste (…) Årets overraskelse – Gramo Underwood-scenen har fått fram mange talenter. Lørdag spilte Tinnsoldat og fikk vist seg fram. Det er en Oslo-basert trio vi garantert vil høre mer fra.”
Nytt albumprosjekt er allerede i emning og innspillingen av de første låtene er i gang. På “Evig Skyggeliv” fant Tinnsoldat sin egen sound, og utgangspunktet for plate nummer to er en videreføring av denne, med sterkere låter, større budsjett og større produksjon – uten å miste den energien som bandet etablerte live på debuten.
Men først skal det spilles! En større høstturne i Norge planlegges i disse dager, og slippet av første singel fra det nye albumet feires på Buckleys denne kvelden.
Erik Haugen, trommer/perkusjon/vokal
Lars Jemterud, bass/vokal
Henrik Bergersen, gitar/vokal
Debutalbumet som ble utgitt mai 2014 fikk god mottagelse og det har skjedd mye rundt Tinnsoldat den siste tiden. NRKP1 og programmet Norsk på Norsk ga albumet fire av seks da de tok platen “under lupen”. Samme kanal har også satt låtene “Kalenderidyll” og “Stemmer i det fjerne” i rotasjon både lokalt og nasjonalt. Oppland Arbeiderblad rullet terningkast 5, og bandet ble valgt ut som en av sju Underwood-artister på Norwegian Wood 2014. Etter denne konserten skrev Dagbladet følgende:
“Sol, og norsk trio-rock på sitt beste (…) Årets overraskelse – Gramo Underwood-scenen har fått fram mange talenter. Lørdag spilte Tinnsoldat og fikk vist seg fram. Det er en Oslo-basert trio vi garantert vil høre mer fra.”
Nytt albumprosjekt er allerede i emning og innspillingen av de første låtene er i gang. På “Evig Skyggeliv” fant Tinnsoldat sin egen sound, og utgangspunktet for plate nummer to er en videreføring av denne, med sterkere låter, større budsjett og større produksjon – uten å miste den energien som bandet etablerte live på debuten.
Men først skal det spilles! En større høstturne i Norge planlegges i disse dager, og slippet av første singel fra det nye albumet feires på Buckleys denne kvelden.
Erik Haugen, trommer/perkusjon/vokal
Lars Jemterud, bass/vokal
Henrik Bergersen, gitar/vokal
Søndag 5. oktober kl 19:00
Sudeshna Bhattacharya & Abhijit Banerjee
cc: 150,- Billettservice
Sudeshna Bhattacharya begynte å spille Sarod så tidlig som fire år gammel og har holdt konserter siden syvårsalderen. Hennes guru er den store Sarod-maestroen Usted Amjad Ali Khan, og hun er en av sin generasjons mest fremgangsrike musikere.
Sudeshna kommer fra den rike tradisjonen hindustansk musikk og er noe så sjeldent som en kvinnelige sarod-spiller. I 2001 vant hun tittelen ”beste indiske musiker” og i 2002 tittelen ”beste utøvende artist i India”.
Siden har hun turnert verden rundt og forført publikum. Sudeshna har en enorm indre kraft som gjør hennes konserter til en mektig opplevelse som ingen går uberørt fra. Hun vil bli fulgt opp på scenen av Abhijit Banerjee.
Abhijit har akkompagnert nesten alle de største stjernene innen hindustansk klassisk musikk, inkludert Pt. Ravi Shankar, Pt. Nikhil Banerjee, Begum Parweena Sultana, Pt. Jasraj, Pt. Shiv Kumar Sharma og Dr. Balamurali Krishnan fra Sør-India, for å nevne noen. Han har i tillegg samarbeidet med internasjonale navn som Ry Cooder, Larry Coryell, Trilok Gurtu, John Santos og Kenny Endo.
Som tabla-solist har han også satt sitt tydelige preg gjennom en rekke opptredener i India og i utlandet.
Velkommen til en spennende og sjelden konsertopplevelse!
Sudeshna kommer fra den rike tradisjonen hindustansk musikk og er noe så sjeldent som en kvinnelige sarod-spiller. I 2001 vant hun tittelen ”beste indiske musiker” og i 2002 tittelen ”beste utøvende artist i India”.
Siden har hun turnert verden rundt og forført publikum. Sudeshna har en enorm indre kraft som gjør hennes konserter til en mektig opplevelse som ingen går uberørt fra. Hun vil bli fulgt opp på scenen av Abhijit Banerjee.
Abhijit har akkompagnert nesten alle de største stjernene innen hindustansk klassisk musikk, inkludert Pt. Ravi Shankar, Pt. Nikhil Banerjee, Begum Parweena Sultana, Pt. Jasraj, Pt. Shiv Kumar Sharma og Dr. Balamurali Krishnan fra Sør-India, for å nevne noen. Han har i tillegg samarbeidet med internasjonale navn som Ry Cooder, Larry Coryell, Trilok Gurtu, John Santos og Kenny Endo.
Som tabla-solist har han også satt sitt tydelige preg gjennom en rekke opptredener i India og i utlandet.
Velkommen til en spennende og sjelden konsertopplevelse!
Tirsdag 7. oktober kl 21:00
Wink Keziah (US)
cc: 150,-
Austin-baserte Wink Keziah har med sine energifylte konsertopptredener blitt en trofast og populær leverandør av ekte, hardcore honky-tonk musikk. Nå er han tilbake for et akustisk høstbesøk og har med seg på scenen Daniel Vidarson Gullien som har backet ham ved flere anledninger tidligere.
Wink Keziah begynte å spille gitar allerede som femåring. Gjennom en turbulent og vanskelig oppvekst, fant unggutten fra Charlotte, North Carolina trøst og en emosjonell ventil i musikken. Tekstene hans er preget av egne erfaringer og er ofte direkte selvbiografiske.
Låtene er influert av klassiske honky-tonk artister som Webb Pierce, såvel som countrytradisjonalister av typen Joe Ely og Mark Stuart & The Bastard Sons Of Johnny Cash. Det er nettopp vennen Mark Stuart, som har produsert utgivelsene ”Working Songs For The Drinking Class” (2007) og ”Hard Times” (2009).
Det nyeste albumet ”Cowbilly” kom ut i fjor sommer og har høstet mange fine omtaler og americana-listinger.
Wink Keziah, gitar/vokal
Daniel Vidarson Gullien, gitar
Wink Keziah begynte å spille gitar allerede som femåring. Gjennom en turbulent og vanskelig oppvekst, fant unggutten fra Charlotte, North Carolina trøst og en emosjonell ventil i musikken. Tekstene hans er preget av egne erfaringer og er ofte direkte selvbiografiske.
Låtene er influert av klassiske honky-tonk artister som Webb Pierce, såvel som countrytradisjonalister av typen Joe Ely og Mark Stuart & The Bastard Sons Of Johnny Cash. Det er nettopp vennen Mark Stuart, som har produsert utgivelsene ”Working Songs For The Drinking Class” (2007) og ”Hard Times” (2009).
Det nyeste albumet ”Cowbilly” kom ut i fjor sommer og har høstet mange fine omtaler og americana-listinger.
Wink Keziah, gitar/vokal
Daniel Vidarson Gullien, gitar
Onsdag 8. oktober kl 21:00
Rootsy presenterer: Hege Brynildsen
cc: 150,-
Hege Brynildsen platedebuterte i 2012 med den kritikerroste utgivelsen "Hege" og fikk terningkast 5 i både Dagbladet og VG.
I vår kom oppfølgeren ”Till Harry”, dedikert til Heges morfar. Albumet inneholder ti svenskspråklige sanger, hvorav ni er signert Hege selv. Hege bor i grensebyen Halden, og kanskje er det derfor at sangene kom til henne på svensk.
Det har blitt et stemningsfullt album produsert av Gøran Grini (Paal Flaata, Chip Taylor) og spilt inn i Kai Andersens Athletic Sound Studio. Andre musikere som medvirker på platen er Omar Østli, Lars-Ivar Borg, Magnus Buer Hansen og Tor Hauge. Tom Skjeklesæther beskriver prosessen: ”det usedvanlig sobre lydbildet som setter melodiene og tekstene i det vakreste musikalske lyset du har sett på veldig lenge”.
Denne onsdagskvelden har Hege med seg hele stjernelaget bestående av:
Gøran Grini, piano
Omar Østli, gitar
Lise Voldsdal, fele
Jørn Raknes, pedalsteel
Lars Ivar Borg, bass
Thor Hauge, trommer
I vår kom oppfølgeren ”Till Harry”, dedikert til Heges morfar. Albumet inneholder ti svenskspråklige sanger, hvorav ni er signert Hege selv. Hege bor i grensebyen Halden, og kanskje er det derfor at sangene kom til henne på svensk.
Det har blitt et stemningsfullt album produsert av Gøran Grini (Paal Flaata, Chip Taylor) og spilt inn i Kai Andersens Athletic Sound Studio. Andre musikere som medvirker på platen er Omar Østli, Lars-Ivar Borg, Magnus Buer Hansen og Tor Hauge. Tom Skjeklesæther beskriver prosessen: ”det usedvanlig sobre lydbildet som setter melodiene og tekstene i det vakreste musikalske lyset du har sett på veldig lenge”.
Denne onsdagskvelden har Hege med seg hele stjernelaget bestående av:
Gøran Grini, piano
Omar Østli, gitar
Lise Voldsdal, fele
Jørn Raknes, pedalsteel
Lars Ivar Borg, bass
Thor Hauge, trommer
Fredag 10. oktober kl 22:00
Kystfolket
cc: 150,-/200,-
Kystfolket tar frisk akustisk folkrock og forener det med bluegrass, legger til litt norsk folkemusikk og med godt pophåndtverk blandes det i ei stor bacalaogryte på ekte nordmørsvis. Her får du fjellstøtt komp, innslag av maritime toner og låter på dialekt.
Bandet ble startet opp jula 2012 og ble raskt lagt merke til. De har gjort en rekke konserter på festivaler og klubber rundt omkring i Norge og har fått strålende kritikker fra både arrangører og presse. Nordmøringene har allerede blitt publikumsfavoritter på flere av de store festivalene.
Kystfolket har gitt ut tre singler på PolyShore Records, “Gammelsalta Sei”, “Te Topps” og “Mørket Lyg”. Alle har blitt A-listet på NRK P1, fått svært gode omtaler i “Norsk på Norsk” på NRK P1 og blitt spilt i “Sommeråpent” på NRK TV.
I våres kom det selvtitulerte debutalbumet hvor de bl.a. har fått med seg Ulf Risnes fra Tre Små Kinesere og Tove Bøygard.
“Frisk, ærlig og lun folkrock. Ja, vi elsker dette bandet” – Henning Hope Rønhovde, Tidens Krav (konsertanmeldelse)
Britt Elise Skram, fele
Jan Terje Sager, gitarer/vokal
Kyrre Sætran, bass/mandolin
Freddy Bolsø, trommer/perkusjon
Bandet ble startet opp jula 2012 og ble raskt lagt merke til. De har gjort en rekke konserter på festivaler og klubber rundt omkring i Norge og har fått strålende kritikker fra både arrangører og presse. Nordmøringene har allerede blitt publikumsfavoritter på flere av de store festivalene.
Kystfolket har gitt ut tre singler på PolyShore Records, “Gammelsalta Sei”, “Te Topps” og “Mørket Lyg”. Alle har blitt A-listet på NRK P1, fått svært gode omtaler i “Norsk på Norsk” på NRK P1 og blitt spilt i “Sommeråpent” på NRK TV.
I våres kom det selvtitulerte debutalbumet hvor de bl.a. har fått med seg Ulf Risnes fra Tre Små Kinesere og Tove Bøygard.
“Frisk, ærlig og lun folkrock. Ja, vi elsker dette bandet” – Henning Hope Rønhovde, Tidens Krav (konsertanmeldelse)
Britt Elise Skram, fele
Jan Terje Sager, gitarer/vokal
Kyrre Sætran, bass/mandolin
Freddy Bolsø, trommer/perkusjon
Lørdag 11. oktober kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Sears Crossing
cc: 150,-/200,-
Sears Crossing er et rockeband med utspring i Finnskogtraktene rundt Elverum og Flisa. Samtlige bandmedlemmer er drevne veteraner med lang erfaring i det norske blues-, rock- og rootsmiljøet.
Vokalist og gitarist Andreas Holø har vært frontmann i Powerful Stuff i over tyve år. Trommis Rune Mykleby har holdt rytmen for Noise Pollution før han ble en viktig grunnpilar i Powerful Stuffs lydbilde. Roar Espen Wagenius er kjent som bassist i Greasy Gravy og har vært freelance musiker de fem siste årene. Arnfinn Tørrisen er en gammel kjenning som har vært gitarmann for Claudia Scott, Ottar ”Big Hand” Johansen, Casino Steel, The Contenders, Roy Lønhøiden, The Buckshot Hunters og en rekke andre.
Sears Crossing oppsto i 2010 da Roar Wagenius samlet noen gode venner med en felles forkjærlighet for engelsk rhythm & blues og pubrock. Kjemien stemte umiddelbart, og publikumsresponsen har vært upåklagelig. I januar 2012 gikk de i studio og spilte inn ”Allows Full Play”, et album som har høstet flere fine anmeldelser.
Bandets konsertopptredener preges av musikkglede og tett samspill. Gutta dyrker sine musikalske helter innen engelsk og amerikansk rootsmusikk. Rockpile og Dave Edmunds er viktige utgangspunkt i bandets settliste, men de går heller ikke av veien for å ta turen over dammen for å gjøre sine tolkninger av Chuck Berry og andre amerikanske rock’n’roll-ikoner.
Andreas Holø, sang/gitar
Arnfinn Tørrisen, gitar
Roar Espen Wagenius, sang/bass
Rune Mykleby, sang/trommer
Vokalist og gitarist Andreas Holø har vært frontmann i Powerful Stuff i over tyve år. Trommis Rune Mykleby har holdt rytmen for Noise Pollution før han ble en viktig grunnpilar i Powerful Stuffs lydbilde. Roar Espen Wagenius er kjent som bassist i Greasy Gravy og har vært freelance musiker de fem siste årene. Arnfinn Tørrisen er en gammel kjenning som har vært gitarmann for Claudia Scott, Ottar ”Big Hand” Johansen, Casino Steel, The Contenders, Roy Lønhøiden, The Buckshot Hunters og en rekke andre.
Sears Crossing oppsto i 2010 da Roar Wagenius samlet noen gode venner med en felles forkjærlighet for engelsk rhythm & blues og pubrock. Kjemien stemte umiddelbart, og publikumsresponsen har vært upåklagelig. I januar 2012 gikk de i studio og spilte inn ”Allows Full Play”, et album som har høstet flere fine anmeldelser.
Bandets konsertopptredener preges av musikkglede og tett samspill. Gutta dyrker sine musikalske helter innen engelsk og amerikansk rootsmusikk. Rockpile og Dave Edmunds er viktige utgangspunkt i bandets settliste, men de går heller ikke av veien for å ta turen over dammen for å gjøre sine tolkninger av Chuck Berry og andre amerikanske rock’n’roll-ikoner.
Andreas Holø, sang/gitar
Arnfinn Tørrisen, gitar
Roar Espen Wagenius, sang/bass
Rune Mykleby, sang/trommer
Lørdag 11. oktober kl 22:00
Jørun Bøgeberg Trio
cc: 150,-
Jørun Bøgeberg er en strengelekende bassist med tre soloplater på samvittigheten. Den siste, utgitt våren 2014 har fått tittelen “Potet”. Tittelen gjenspeiler 30 år som profesjonell musiker hvor han har gapt over det meste av musikalske genrer og retninger. Hans egne sanger er sprikende og vanskelige å sette i musikalsk bås. Her er elementer av både funk, swing, rock, blues og country, det hele foredratt med Jøruns særegne 6-strengs bass og stemme som hovedingredienser. “Potet” er innspilt med hans faste trio: Nils Einar Vinjor på gitar og Trond Augland på trommer.
Jørun Bøgeberg har fra sent 70-tall og oppover figurert i bandprosjekter som Flax, Road, Junipher Greene, The Heavy Gentlemen, Tom & the Tomtoms og Gone At Last og bidratt på plater og turneer med Lynni Treekrem, Jonas Fjeld, Renè Andersen, Tom Russell, Jørn Hoel, Anne Grete Preus, Herborg Kråkevik, Trine Rein, Anita Skorgan og Savoy. Jørun var også A-HAs faste bassist fra ‘90-‘94 med turnering verden rundt og medvirkning på albumene “East Of The Sun West Of The Moon og Memorial Beach”.
Jørun Bøgeberg Trio leverer levende og leken musikk og er en sydende mikstur av spontane musikalske påfunn fra det sarte, vare og svevende til det mer energiske og utbasunerende. Nils Einar Vinjor tillegger musikken vakre klangfargende og virtuose gitartoner og deler rampelys med rytmemester Trond Augland under Jøruns rootsy låter – gjerne ispedd humoristisk småprat og historier.
Foruten årets ferske “Potet”, har Jørun gitt ut “Songs from the pocket” i 1996 og “Basstard” i 2006. Alle tre albumene er tidløse i uttrykket og inneholder originalskrevne og selvproduserte sanger fra egne lommer, uten holdbarhetsdato.
Jørun Bøgeberg, bass/vokal
Nils Einar Vinjor, gitar
Trond Augland, trommer
Jørun Bøgeberg har fra sent 70-tall og oppover figurert i bandprosjekter som Flax, Road, Junipher Greene, The Heavy Gentlemen, Tom & the Tomtoms og Gone At Last og bidratt på plater og turneer med Lynni Treekrem, Jonas Fjeld, Renè Andersen, Tom Russell, Jørn Hoel, Anne Grete Preus, Herborg Kråkevik, Trine Rein, Anita Skorgan og Savoy. Jørun var også A-HAs faste bassist fra ‘90-‘94 med turnering verden rundt og medvirkning på albumene “East Of The Sun West Of The Moon og Memorial Beach”.
Jørun Bøgeberg Trio leverer levende og leken musikk og er en sydende mikstur av spontane musikalske påfunn fra det sarte, vare og svevende til det mer energiske og utbasunerende. Nils Einar Vinjor tillegger musikken vakre klangfargende og virtuose gitartoner og deler rampelys med rytmemester Trond Augland under Jøruns rootsy låter – gjerne ispedd humoristisk småprat og historier.
Foruten årets ferske “Potet”, har Jørun gitt ut “Songs from the pocket” i 1996 og “Basstard” i 2006. Alle tre albumene er tidløse i uttrykket og inneholder originalskrevne og selvproduserte sanger fra egne lommer, uten holdbarhetsdato.
Jørun Bøgeberg, bass/vokal
Nils Einar Vinjor, gitar
Trond Augland, trommer
Mandag 13. oktober kl 21:00
Jace Everett Trio (US)
cc: 150,-/200,-
Heldige som få, fikk vi muligheten for en kortvarsel konsert med Jace Everett og den suverene trioen hans. For de som ikke kjenner ham fra tidligere, så er det bare å lese videre – vi andre kan begynne å glede oss allerede nå!
Den Nashville-baserte sangeren og låtskriveren Jace Everett ble berømt nærmest over natten, da regissør og manusforfatter Alan Ball valgte “Bad Things” som kjenningsmelodien til den populære HBO-serien “True Blood”. Låten var opprinnelig å finne på hans selvtitulerte debutalbum – en countryskive som kom ut i 2006 på et av Nashvilles store plateselskaper.
Jace Everett er født i Evansville i delstaten Indiana, men vokste opp i Grapevine utenfor Ft. Worth. Familien flyttet fra midtvesten til Texas da han var seks år gammel, og unggutten var tidlig opptatt av musikk. Han begynte å spille bass og synge i ungdomsgruppen i den evangeliske kirken som familien tilhørte. I hjemmet deres hørte man stort sett bare på 70- og tidlig 80-talls country og Elvis. Texas-legender som Willie Nelson og Waylon Jennings var to av hans første musikalske helter.
Jace Everett byr på en herlig blanding av sugende blues, svingende rockabilly og fengende sørstatsrock, ispedd noen countrytakter – alt bundet sammen av en mørk stemme som gir assosiasjoner til både Chris Isaak og Nick Cave.
Han har besøkt Norge jevnlig de siste årene, og stadig flere blir oppmerksomme på hvilken glimrende sceneartist han er. “Terra Rosa” (2013) er hans femte utgivelse og er basert på fortellinger og temaer fra Det Gamle og Nye Testamentet. Albumet er et personlig og ambisiøst prosjekt som gjenspeiler oppveksten i en dypt religiøs familie og hans egen kamp med tvil og tro.
Jace Everett, vokal/bass
Dan Weston Cohen, gitar/vokal
Mark Stepro, trommer
Den Nashville-baserte sangeren og låtskriveren Jace Everett ble berømt nærmest over natten, da regissør og manusforfatter Alan Ball valgte “Bad Things” som kjenningsmelodien til den populære HBO-serien “True Blood”. Låten var opprinnelig å finne på hans selvtitulerte debutalbum – en countryskive som kom ut i 2006 på et av Nashvilles store plateselskaper.
Jace Everett er født i Evansville i delstaten Indiana, men vokste opp i Grapevine utenfor Ft. Worth. Familien flyttet fra midtvesten til Texas da han var seks år gammel, og unggutten var tidlig opptatt av musikk. Han begynte å spille bass og synge i ungdomsgruppen i den evangeliske kirken som familien tilhørte. I hjemmet deres hørte man stort sett bare på 70- og tidlig 80-talls country og Elvis. Texas-legender som Willie Nelson og Waylon Jennings var to av hans første musikalske helter.
Jace Everett byr på en herlig blanding av sugende blues, svingende rockabilly og fengende sørstatsrock, ispedd noen countrytakter – alt bundet sammen av en mørk stemme som gir assosiasjoner til både Chris Isaak og Nick Cave.
Han har besøkt Norge jevnlig de siste årene, og stadig flere blir oppmerksomme på hvilken glimrende sceneartist han er. “Terra Rosa” (2013) er hans femte utgivelse og er basert på fortellinger og temaer fra Det Gamle og Nye Testamentet. Albumet er et personlig og ambisiøst prosjekt som gjenspeiler oppveksten i en dypt religiøs familie og hans egen kamp med tvil og tro.
Jace Everett, vokal/bass
Dan Weston Cohen, gitar/vokal
Mark Stepro, trommer
Onsdag 15. oktober kl 21:00
Rampelys presenterer: Murder In Vegas + Klüwer/Drefvelin
Fri entré
Murder In Vegas er et hardtslående rockeband fra Oslo. Med referanser til klassisk rock og punk lager bandet sin egen blanding av rett i trynet melodisk scandirock. De fem medlemmene har bred erfaring fra rock, rockabilly, punk og metal.
Simen Widing, vokal
Asle Tangen, gitar
Thomas Havn Larsen, gitar
Jarl Von Anshus, bass
Vegar Eriksfallet, trommer
Klüwer/Drefvelin er en duo bestående av munnspilleren Johan W. Klüwer og gitaristen og sangeren Thomas Drefvelin. Sammen leverer de egenkomponerte låter med mer eller mindre velformulerte tekster på morsmålet. Musikalsk beveger de seg i et småblått landskap med innslag av grunne vanningshull og værbitte stikkebusker.
Johan W. Klüwer, munnspill
Thomas Drefvelin, vokal/gitar
Simen Widing, vokal
Asle Tangen, gitar
Thomas Havn Larsen, gitar
Jarl Von Anshus, bass
Vegar Eriksfallet, trommer
Klüwer/Drefvelin er en duo bestående av munnspilleren Johan W. Klüwer og gitaristen og sangeren Thomas Drefvelin. Sammen leverer de egenkomponerte låter med mer eller mindre velformulerte tekster på morsmålet. Musikalsk beveger de seg i et småblått landskap med innslag av grunne vanningshull og værbitte stikkebusker.
Johan W. Klüwer, munnspill
Thomas Drefvelin, vokal/gitar
Én torsdagskveld i måneden står to bluegrassband på scenen her på Buckleys Roots & Blues Joint!
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konserter, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konserter, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
TØMMS CAFÉ
Tømms Café består av fem godt erfarne musikere med bena godt plassert i folk/bluegrass-sjangeren. Her serveres amerikansk bluegrass på ekte akustisk vis, og man samles i henhold til tradisjonen rundt én mikrofon. Alle musikerne
i kvintetten synger, i tillegg til å traktere sine strengeinstrumenter.
Det vil bli servert harmonisk sang og låter fra kjente artister som Ricky Skaggs, Tom Paxton, Alison Krauss, John Hartford og mange flere.
Tore Kaspersen, banjo/vokal
Øyvind Kristoffersen, gitar/vokal
Morten Nymoen, dobro/mandolin/vokal
Morten Marstein, bass/mandolin/vokal
Sveinung Hansli, gitar/fele/vokal
Tømms Café består av fem godt erfarne musikere med bena godt plassert i folk/bluegrass-sjangeren. Her serveres amerikansk bluegrass på ekte akustisk vis, og man samles i henhold til tradisjonen rundt én mikrofon. Alle musikerne
i kvintetten synger, i tillegg til å traktere sine strengeinstrumenter.
Det vil bli servert harmonisk sang og låter fra kjente artister som Ricky Skaggs, Tom Paxton, Alison Krauss, John Hartford og mange flere.
Tore Kaspersen, banjo/vokal
Øyvind Kristoffersen, gitar/vokal
Morten Nymoen, dobro/mandolin/vokal
Morten Marstein, bass/mandolin/vokal
Sveinung Hansli, gitar/fele/vokal
JØRGEN & JØRGENSEN
Jørgen & Jørgensen er en bluegrassduo fra Nedre Buskerud, etablert juni 2013.
Espen Jørgensen har lang fartstid i norsk musikkliv, med spellemannprisvinnerne Green Cortinas og samarbeidet med Unni Wilhelmsen og Jonas Fjeld som det mest fremtredende.
Jørgen Kværndal Olsen er et talent av de sjeldne. Han kom inn i Drammens musikkmiljø som
en komet for fem år siden, bare 17 år gammel.
Sammen har de skapt en orginal og spennende sound. Bluegrass med tekster på drammensdialekt, og tolkninger av trad-låter som bringer dem nærmere den norske fjellheimen.
Duoen slipper sin første singel på Safe & Sound Recordings 16. oktober og er også klare som supportband på den tradisjonelle høstturneen til Hellbillies.
Jørgen & Jørgensen er en bluegrassduo fra Nedre Buskerud, etablert juni 2013.
Espen Jørgensen har lang fartstid i norsk musikkliv, med spellemannprisvinnerne Green Cortinas og samarbeidet med Unni Wilhelmsen og Jonas Fjeld som det mest fremtredende.
Jørgen Kværndal Olsen er et talent av de sjeldne. Han kom inn i Drammens musikkmiljø som
en komet for fem år siden, bare 17 år gammel.
Sammen har de skapt en orginal og spennende sound. Bluegrass med tekster på drammensdialekt, og tolkninger av trad-låter som bringer dem nærmere den norske fjellheimen.
Duoen slipper sin første singel på Safe & Sound Recordings 16. oktober og er også klare som supportband på den tradisjonelle høstturneen til Hellbillies.
Fredag 17. oktober kl 22:00
ZappaTime
cc: 150,-/200,-
Frank Zappa anses av mange som en av den moderne musikkens kanskje største innovatør og brobygger. Han var en svært produktiv artist og mange av albumene betraktes som essensielle innen rock- og jazzhistorien.
Zappas over 30 år lange kreative karriere fra 60-tallet til begynnelsen av 90-tallet, inneholder over 60 utgivelser med musikkstiler som spenner over alt fra rock og jazz til klassisk og eksperimentell avantgarde.
ZappaTime har ikke satt som mål å forsøke å dekke hele Zappas katalog, men har valgt å fokusere på det de selv mener er den mest kreative og spennende perioden hans, nemlig 70-tallet.
Denne perioden inneholder klassiske album som ”Chungas’s Revenge” (1970), ”Just Another Band From LA” (1972), ”Over-Nite Sensation” (1973), ”Apostrophe (')” (1974), ”Roxy & Elsewhere” (1974), ”One Size Fits All” (1975) og ”Sheik Yerbouti” (1979). Her finnes klassiske låter som ”Montana”, ”Zombie Woof”, ”I’m The Slime” og ”Don’t Eat The Yellow Snow”, i tillegg til de mer allment kjente låtene ”Bobby Brown” og ”Dancin’ Fool”.
Jørn Skau Ellingsen, sang/perkusjon
Signe Åsgard, sang
Harald Hjelde, gitar/sang
Rune Andersen, tangenter
Tor Godal, saksofon/klarinett
Ellen Kathrine Trelease Eriksen, xylofon/perkusjon/sang
Terje Østhagen, bass
Hans Chr Gabrielsen, trommer
Zappas over 30 år lange kreative karriere fra 60-tallet til begynnelsen av 90-tallet, inneholder over 60 utgivelser med musikkstiler som spenner over alt fra rock og jazz til klassisk og eksperimentell avantgarde.
ZappaTime har ikke satt som mål å forsøke å dekke hele Zappas katalog, men har valgt å fokusere på det de selv mener er den mest kreative og spennende perioden hans, nemlig 70-tallet.
Denne perioden inneholder klassiske album som ”Chungas’s Revenge” (1970), ”Just Another Band From LA” (1972), ”Over-Nite Sensation” (1973), ”Apostrophe (')” (1974), ”Roxy & Elsewhere” (1974), ”One Size Fits All” (1975) og ”Sheik Yerbouti” (1979). Her finnes klassiske låter som ”Montana”, ”Zombie Woof”, ”I’m The Slime” og ”Don’t Eat The Yellow Snow”, i tillegg til de mer allment kjente låtene ”Bobby Brown” og ”Dancin’ Fool”.
Jørn Skau Ellingsen, sang/perkusjon
Signe Åsgard, sang
Harald Hjelde, gitar/sang
Rune Andersen, tangenter
Tor Godal, saksofon/klarinett
Ellen Kathrine Trelease Eriksen, xylofon/perkusjon/sang
Terje Østhagen, bass
Hans Chr Gabrielsen, trommer
Lørdag 18. oktober kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer:
Billy Gibson (US)/JT Lauritsen & The Buckshot Hunters
cc: 150,-/200,- Billettservice
Denne lørdagsettermiddagen får vi besøk av Billy Gibson fra Memphis. Alle som har opplevd amerikaneren på scenen vet at han i tillegg til å være en dyktig munnspiller og sanger, er en fremragende entertainer. I 2009 ble han kåret til “Blues Music Award Instrumentalist Of The Year – Harmonica”.
Billy Gibson har spilt på norske festivaler og klubber ved en rekke anledninger. Her er det ofte sangeren og trekkspilleren Jan Tore Lauritsen og hans band The Buckshot Hunters som har sørget for suveren oppbacking. Jan Tore mottok for øvrig årets prestisjetunge bluespris på Notodden Bluesfestival i sommer.
Nå er parhestene Billy og JT sammen igjen, og vi kan glede oss til en konsertstund med blues- og rootsmusikk av ypperste klasse.
Billy Gibson, vokal/munnspill
Jan Tore Lauritsen, vokal/trekkspill
Arnfinn Tørrisen, gitar
Ian Fredrick Johannessen, gitar
Atle Rakvåg, bass/vokal
Jon Grimsby, trommer
Billy Gibson har spilt på norske festivaler og klubber ved en rekke anledninger. Her er det ofte sangeren og trekkspilleren Jan Tore Lauritsen og hans band The Buckshot Hunters som har sørget for suveren oppbacking. Jan Tore mottok for øvrig årets prestisjetunge bluespris på Notodden Bluesfestival i sommer.
Nå er parhestene Billy og JT sammen igjen, og vi kan glede oss til en konsertstund med blues- og rootsmusikk av ypperste klasse.
Billy Gibson, vokal/munnspill
Jan Tore Lauritsen, vokal/trekkspill
Arnfinn Tørrisen, gitar
Ian Fredrick Johannessen, gitar
Atle Rakvåg, bass/vokal
Jon Grimsby, trommer
Lørdag 18. oktober kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer:
Barrelhouse Chuck (US) m/Sven Zetterberg (SE) & The Magnetic North Bluesband
cc: 200,-/250,- Billettservice
Låtskriveren, sangeren, gitaristen og munnspilleren Sven Zetterberg er en veteran både i svenske og internasjonale blueskretser. Han har holdt det gående siden begynnelsen av 70-tallet og regnes i dag som en av Europas ypperste soul- og bluesmen. Denne lørdagskvelden kommer den svenske blueskongen på et nytt Oslo-besøk og har med seg den prisbelønnede amerikanske pianisten og sangeren Barrelhouse Chuck.
Charles “Barrelhouse Chuck” Goering ble født for 56 år siden i midtveststaten Ohio. Som seksåring begynte han å spille trommer, men byttet senere til piano. Mens familien var bosatt i Florida, hørte han for første gang en Muddy Waters skive med Otis Spann på piano – dette var en åpenbaring som satte varige spor hos unggutten.
Charles “Barrelhouse Chuck” Goering ble født for 56 år siden i midtveststaten Ohio. Som seksåring begynte han å spille trommer, men byttet senere til piano. Mens familien var bosatt i Florida, hørte han for første gang en Muddy Waters skive med Otis Spann på piano – dette var en åpenbaring som satte varige spor hos unggutten.
I 1979 satte han seg bak rattet og kjørte 24 timer i strekk fra Florida til Chicago ens ærend for å oppsøke Sunnyland Slim. Chuck gikk deretter 16 år i lære hos legenden som han kalte “'the great-granddaddy of all the blues piano players”. Gjennom Sunnyland fikk han anledning til å vanke med og lære av de store bluesmestrene i The Windy City – Pinetop Perkins, Blind John Davis, Detroit Junior og Little Brother Montgomery har alle gitt Chuck opplæring.
De siste 30 årene har Barrelhouse Chuck delt scenen med og bidratt på plateinnspillinger med de aller fleste navn i Chicagobluesmiljøet. Han regnes som en av dagens fremste utøvere av blues, boogie-woogie og barrelhouse-piano. Han ble i 2010 nominert til en Grammypris, og i både i 2013 og 2014 var han nominert til BMAs “Pinetop Perkins piano player of the year”. I 2014 mottok han Living Blues Magazines pris for “Piano Player of the Year”.
De siste 30 årene har Barrelhouse Chuck delt scenen med og bidratt på plateinnspillinger med de aller fleste navn i Chicagobluesmiljøet. Han regnes som en av dagens fremste utøvere av blues, boogie-woogie og barrelhouse-piano. Han ble i 2010 nominert til en Grammypris, og i både i 2013 og 2014 var han nominert til BMAs “Pinetop Perkins piano player of the year”. I 2014 mottok han Living Blues Magazines pris for “Piano Player of the Year”.
Barrelhouse Chuck og Sven Zetterberg blir for anledningen backet av The Magnetic North Blues Band – et relativt nytt nordisk samarbeidsprosjekt med svenske Mikael Fahleryd på bass, finske Tomi Leino på munnspill og sang, danske Ronni Busack-Boysen på gitarer og vår egen Alexander Pettersen bak trommene.
Mikael Fahleryd, bass Ronni Busack-Boysen, gitar Tomi Leino, munnspill/gitar/vokal Alexander Pettersen, trommer |
Mandag 20. oktober kl 21:00
Lars Harald Storebø - Plateslipp
cc: 100,-
Sangeren og låtskriveren Lars Harald Storebø er født og oppvokst i Sandefjord, men bor nå i Oslo. Han har skrevet låter i en årrekke – først på engelsk, men siden fullt og helt på norsk. Morsmålet ble etter hvert det sentrale studiefaget hans ved Universitetet. Å skrive låter er for ham å skape helhetlige uttrykk – der stemme, tekst, melodi og gitarspill harmonerer sammen. Låtene kan fungere enten helt nedstrippet – med sang og gitar, eller med større arrangementer som involverer flere instrumenter.
Denne mandagskvelden presenterer Lars Harald Storebø eget materiale fra debutplaten ”Byens Blodige Blues”. Sist vinter ble tre singler fra den kommende skiva utgitt digitalt – nå kommer ti låter både i fysisk format og digitalt. Albumet slippes i midten av oktober og er produsert av Ingar Helgesen og Morten Augustinius Fjøss. Dette er roots- og viserock med norske tekster. På platen figurerer kjente folk som Per Hillestad, Trond Lien, Gjermund Silset og Freddy Holm, i tillegg til Storebø selv.
Kveldens besetning er:
Lars Harald Storebø, sang/akustisk gitar
Lars Håvard Myklatun, elgitar/lapsteel/akustisk gitar
Espen Amundsen, bass
Denne mandagskvelden presenterer Lars Harald Storebø eget materiale fra debutplaten ”Byens Blodige Blues”. Sist vinter ble tre singler fra den kommende skiva utgitt digitalt – nå kommer ti låter både i fysisk format og digitalt. Albumet slippes i midten av oktober og er produsert av Ingar Helgesen og Morten Augustinius Fjøss. Dette er roots- og viserock med norske tekster. På platen figurerer kjente folk som Per Hillestad, Trond Lien, Gjermund Silset og Freddy Holm, i tillegg til Storebø selv.
Kveldens besetning er:
Lars Harald Storebø, sang/akustisk gitar
Lars Håvard Myklatun, elgitar/lapsteel/akustisk gitar
Espen Amundsen, bass
Onsdag 22. oktober kl 21:00
X3
cc: 100,-/150,-
X3 ble startet opp høsten 2006 og har hatt spillejobber i Italia, Tyskland og USA. Powertrioen disker opp med en blanding av jazzfusion, ispedd elementer av funk i sitt egenproduserte materiale.
Trioens bassist, nederlenderen Joeri Hommerson, er bosatt i Oslo og har utdannelse fra Musikkonservatoriet i Haag. Børge Olsen fra Bærum trakterer gitar og har studert ved Berklee College of Music i Boston, mens trommis Geir Inge Ravn Hansen har tilbrakt studietid ved American Institute of Music i Wien.
Hver for seg har bandmedlemmene spilt med mange internasjonale artister og disse impulsene har de tatt med seg hjem for å forme sitt eget høyenergiske jazzfunk/rock-lydbilde.
X3 har laget ferdig en ny CD som er spilt inn i Ronni Le Tekrøs Studio Studio Nyhagen på Toten.
Børge Olsen, gitar
Joeri Hommerson, bass
Geir Inge Ravn Hansen, trommer
Trioens bassist, nederlenderen Joeri Hommerson, er bosatt i Oslo og har utdannelse fra Musikkonservatoriet i Haag. Børge Olsen fra Bærum trakterer gitar og har studert ved Berklee College of Music i Boston, mens trommis Geir Inge Ravn Hansen har tilbrakt studietid ved American Institute of Music i Wien.
Hver for seg har bandmedlemmene spilt med mange internasjonale artister og disse impulsene har de tatt med seg hjem for å forme sitt eget høyenergiske jazzfunk/rock-lydbilde.
X3 har laget ferdig en ny CD som er spilt inn i Ronni Le Tekrøs Studio Studio Nyhagen på Toten.
Børge Olsen, gitar
Joeri Hommerson, bass
Geir Inge Ravn Hansen, trommer
Torsdag 23. oktober kl 21:00
Øystein Wingaard Wolf - Ulveslengkyss
Support: Andre Klemetsen
cc: 150,-
Øystein Wingaard Wolf (f. 1958, Oslo) er en av Norges mest særpregede og fargerike poeter, og det er en stor glede å få han hit!
Ordsmeden er langt over snittet produktiv og er aktuell med ny bok, ”Eselets Slengkyss”. Inspirert av Bruno Schulz, skriver Øystein Wingaard Wolf blomstrende, romantisk og smått surrealistisk om nære relasjoner, sin jødisk-kristne familiebakgrunn, forelskelser, reiser, mat og sport. Dessuten drømmer han visstnok om å spise sin mor.
For under to måneder siden slapp han skiven ”Flammer” på KKV – sin fjerde utgivelse, 16 år etter debuten. Her har han tatt med en uvanlig sammensatt bukett med musikere.
Vi finner bl.a. Hasse Bjørnstad, Michael Lindquist, Solfrid Molland, Lillebjørn Nilsen, Bendik Hofseth, Torbjørn Økland, Per Willy Aaserud, Geir Sundstøl, Elvira Nikolaysen, Jørgen Smådal Larsen og Frode Barth.
Vi kan forvente en helaften med en mitraljøse av intelligente metaforer. Øystein akkompagnert av sine musikere vil ta oss med til en verden der dogmer og legender fra flere religioner og ismer endevendes i et lekent, bittersøtt, humoristisk og skeivt kosmos - velkommen!
Øystein Wingaard Wolf, vokal
Frode Barth, gitarer
Hasse Bjørnstad, gitarer
Utdrag fra et intervju ved Bente Thoresen, 2009:
– Nei, jeg synger ikke diktene mine. Diktene er posh kultur. Sangene er mer folkelig kultur. Jeg har skuffen full av sangtekster, sier han og tar et dypt drag av pipa.
Sangeren Øystein Wingaard Wolf blir sammenliknet med franskmannen Jacques Brel. Stemmen hans er raspete og dyp. Sangene er spesielle, noen av dem er litt kjent. Som «Kjærligheten til en elefant» og «Alene er du ingenting». Sistnevnte blir spilt i begravelser, har jeg hørt.
– Har du hørt det?, spør han stolt. Så synger han like godt:
– Alene er du ingenting / en stjerne med en natt omkring / en flamme ingen varmes ved / på din flyktningvei /Alene dør du litt hver gang / du hører kjærlighetens klang / mot veggen i ditt gjemmested / hvem leter etter deg?
Melodien er melankolsk. Og stemmen er rå og litt hes. Et øyeblikk blir det helt stille.
Hvordan var oppveksten din?
– De første fem årene av mitt liv bodde jeg på Majorstua, i et lite rottereir. Jeg var en arrogant liten jævel som lærte å lese da jeg var tre år gammel. Jeg fikk en søster da jeg var fem. Da mor lå på sykehuset, skrev jeg brev til henne. Da jeg var seks år, skrev jeg mitt første dikt. Jeg var familiens kunstner. Men det var ikke godtnok, jeg måtte skjønne at jeg ikke kunne leve av det – men det skjønte ikke jeg.
Han tenner en ny fyrstikk for å få fyr på pipa på nytt.
Ordsmeden er langt over snittet produktiv og er aktuell med ny bok, ”Eselets Slengkyss”. Inspirert av Bruno Schulz, skriver Øystein Wingaard Wolf blomstrende, romantisk og smått surrealistisk om nære relasjoner, sin jødisk-kristne familiebakgrunn, forelskelser, reiser, mat og sport. Dessuten drømmer han visstnok om å spise sin mor.
For under to måneder siden slapp han skiven ”Flammer” på KKV – sin fjerde utgivelse, 16 år etter debuten. Her har han tatt med en uvanlig sammensatt bukett med musikere.
Vi finner bl.a. Hasse Bjørnstad, Michael Lindquist, Solfrid Molland, Lillebjørn Nilsen, Bendik Hofseth, Torbjørn Økland, Per Willy Aaserud, Geir Sundstøl, Elvira Nikolaysen, Jørgen Smådal Larsen og Frode Barth.
Vi kan forvente en helaften med en mitraljøse av intelligente metaforer. Øystein akkompagnert av sine musikere vil ta oss med til en verden der dogmer og legender fra flere religioner og ismer endevendes i et lekent, bittersøtt, humoristisk og skeivt kosmos - velkommen!
Øystein Wingaard Wolf, vokal
Frode Barth, gitarer
Hasse Bjørnstad, gitarer
Utdrag fra et intervju ved Bente Thoresen, 2009:
– Nei, jeg synger ikke diktene mine. Diktene er posh kultur. Sangene er mer folkelig kultur. Jeg har skuffen full av sangtekster, sier han og tar et dypt drag av pipa.
Sangeren Øystein Wingaard Wolf blir sammenliknet med franskmannen Jacques Brel. Stemmen hans er raspete og dyp. Sangene er spesielle, noen av dem er litt kjent. Som «Kjærligheten til en elefant» og «Alene er du ingenting». Sistnevnte blir spilt i begravelser, har jeg hørt.
– Har du hørt det?, spør han stolt. Så synger han like godt:
– Alene er du ingenting / en stjerne med en natt omkring / en flamme ingen varmes ved / på din flyktningvei /Alene dør du litt hver gang / du hører kjærlighetens klang / mot veggen i ditt gjemmested / hvem leter etter deg?
Melodien er melankolsk. Og stemmen er rå og litt hes. Et øyeblikk blir det helt stille.
Hvordan var oppveksten din?
– De første fem årene av mitt liv bodde jeg på Majorstua, i et lite rottereir. Jeg var en arrogant liten jævel som lærte å lese da jeg var tre år gammel. Jeg fikk en søster da jeg var fem. Da mor lå på sykehuset, skrev jeg brev til henne. Da jeg var seks år, skrev jeg mitt første dikt. Jeg var familiens kunstner. Men det var ikke godtnok, jeg måtte skjønne at jeg ikke kunne leve av det – men det skjønte ikke jeg.
Han tenner en ny fyrstikk for å få fyr på pipa på nytt.
Fredag 24. oktober kl 22:00
Ulf Myrvold Band
cc: 150,-
Vi stiftet bekjentskap med Ulf Myrvold Band for første gang tidligere i våres, da de var her som oppvarming. Etter en halvtime hadde publikum falt pladask og lot motvillig musikantene gå av scenen etter endt økt. Det hviler en vis, varsom og organisk spilleglede i denne gjengen – vi ser med forventning og glede fram til en helaften med dem nå!
Ulf Myrvold Band er inspirert av opptakene fra 1930-tallet med blant andre Robert Johnson, Son House og Blind Willie Johnson – støvete og sjelfull musikk som har fått sin renessanse de siste årene. Dette var soloartister med kassegitar, og Ulf Myrvold Band har arrangert noe av dette materialet for en moderne besetning uten å miste det mørke, skjeve og overraskende aspektet ved denne musikken.
I tillegg komponerer Myrvold stadig flere egne låter hvor man kan høre lyden av både Son House og Jack White, Jimi Hendrix og Ry Cooder.
Det faller også naturlig for bandet å hente impulser fra afrikansk musikk, der Ali Farka Touré og Tinariwen er representanter for den afrikanske bluesen.
Ensemblet har gjort en rekke vellykkede konserter lokalt – blant annet sørget de for fullt hus på Kongsberg Jazzfestivals blues-scene to år på rad.
Om de er moderne tradisjonalister eller tradisjonelle modernister i bluesens verden, er opp til lytteren å bedømme. Ulf Myrvold Band ser ikke på bluesen som en sjanger, men som en grunnstemning man finner i sumpene, i ørkenen, på steppene og på vidda.
Som gjestevokalist denne fredagskvelden, dukker Henriette Normann opp på scenen. De tre siste årene har Kongsberg-jenta opptrådt sammen med Ulf Myrvold Band på Jazzfestivalen i hjembyen. Høsten 2013 bestemte hun seg for å satse på sitt eget synge -og skriveprosjekt.
Ulf Myrvold, vokal/slidegitar/munnspill
Henriette Normann, vokal
Vegard Eggum, gitar/banjo
Julian Moe, bass
Svein Olav Eriksen, trommer
Ulf Myrvold Band er inspirert av opptakene fra 1930-tallet med blant andre Robert Johnson, Son House og Blind Willie Johnson – støvete og sjelfull musikk som har fått sin renessanse de siste årene. Dette var soloartister med kassegitar, og Ulf Myrvold Band har arrangert noe av dette materialet for en moderne besetning uten å miste det mørke, skjeve og overraskende aspektet ved denne musikken.
I tillegg komponerer Myrvold stadig flere egne låter hvor man kan høre lyden av både Son House og Jack White, Jimi Hendrix og Ry Cooder.
Det faller også naturlig for bandet å hente impulser fra afrikansk musikk, der Ali Farka Touré og Tinariwen er representanter for den afrikanske bluesen.
Ensemblet har gjort en rekke vellykkede konserter lokalt – blant annet sørget de for fullt hus på Kongsberg Jazzfestivals blues-scene to år på rad.
Om de er moderne tradisjonalister eller tradisjonelle modernister i bluesens verden, er opp til lytteren å bedømme. Ulf Myrvold Band ser ikke på bluesen som en sjanger, men som en grunnstemning man finner i sumpene, i ørkenen, på steppene og på vidda.
Som gjestevokalist denne fredagskvelden, dukker Henriette Normann opp på scenen. De tre siste årene har Kongsberg-jenta opptrådt sammen med Ulf Myrvold Band på Jazzfestivalen i hjembyen. Høsten 2013 bestemte hun seg for å satse på sitt eget synge -og skriveprosjekt.
Ulf Myrvold, vokal/slidegitar/munnspill
Henriette Normann, vokal
Vegard Eggum, gitar/banjo
Julian Moe, bass
Svein Olav Eriksen, trommer
Lørdag 25. oktober kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Nikki Hill (US)
cc: 250,-/300,- Billettservice
Dersom du aldri har hørt om Nikki Hill, er du neppe alene om det – men etter å ha opplevd kruttønna med den flotte stemmen på Buckleys-scenen denne ettermiddagen, vil du sent glemme henne!
Nikki Hill er influert av rhythm & blues- og soullegender som LaVern Baker, Etta James Ruth Brown, Otis Redding og Solomon Burke – men kan likevel ikke stemples som en ren retro-artist. Hennes tøffe stil låter moderne, selv om den er solid forankret i 50- og 60-tallets svarte R&B og rock’n’roll. I kjølvannet av suksessen til lignende artister som Amy Winehouse og Imelda May, står Nikki på spranget til å stake ut sin egen sti mot stjernestatus.
Som mange andre som har tråkket sine barnesko i de amerikanske sørstatene, ble grunnmuren for hennes musikkinteresse lagt i kirken. Født og oppvokst i Durham i North Carolina, begynte hun å synge i gospelkoret syv år gammel. Etter hvert ble tenåringsjenta stadig mer opptatt av rock’n’roll, i både eldre og nyere varianter – Little Richard, Nick Curran og AC/DC oppgis blant viktige inspirasjonskilder.
Hun begynte å opptre sporadisk i 2011, da hun som nygift flyttet til St Louis med sin gitarspillende ektefelle, Matt Hill. YouTube-videoer tatt opp av ivrige tilhengere ble sett av mange, og dermed var ballen i gang. Den selvtitulerte debut-Epen ble sluppet sommeren 2012 og inneholdt fire egenkomponerte låter. En entusiastisk “undergrunns”-menighet var vekket og turnevirksomhet på begge sider av dammen fulgte. Hennes første full-lengdeplate, “Here’s Nikki Hill”, kom ut fjor vår.
Dere er herved advart – Nikki Hill er ankommet, og en forrykende ettermiddag er i vente!
“The fast-rising, hard-charging, 20-something, North Carolina born-and-bred singer Nikki Hill has more than earned her evocative ‘Southern Fireball’ moniker. This African-American rock & roll sister trades in resolutely old-school soul and R&B, and she does so with stunning measures of heat, grace and impressively flawless vocal technique.” – Jonny Whiteside, LA Weekly
“Turning heads with her vintage dresses, head scarves, and full-sleeve tattoo, just as Etta James did with her signature bleach blonde hair, the St. Louis-transplant brings new life to a classic sound.” – Portland Monthly
“Hill is a petite powerhouse, with a booming that is as sweet and luscious as it is gritty and raw.” – Portland Monthly
Nikki Hill, vokal
Matt Hill, gitar/vokal
Ed Strohsahl, bass/vokal
Joe Meyer, trommer/vokal
Nikki Hill er influert av rhythm & blues- og soullegender som LaVern Baker, Etta James Ruth Brown, Otis Redding og Solomon Burke – men kan likevel ikke stemples som en ren retro-artist. Hennes tøffe stil låter moderne, selv om den er solid forankret i 50- og 60-tallets svarte R&B og rock’n’roll. I kjølvannet av suksessen til lignende artister som Amy Winehouse og Imelda May, står Nikki på spranget til å stake ut sin egen sti mot stjernestatus.
Som mange andre som har tråkket sine barnesko i de amerikanske sørstatene, ble grunnmuren for hennes musikkinteresse lagt i kirken. Født og oppvokst i Durham i North Carolina, begynte hun å synge i gospelkoret syv år gammel. Etter hvert ble tenåringsjenta stadig mer opptatt av rock’n’roll, i både eldre og nyere varianter – Little Richard, Nick Curran og AC/DC oppgis blant viktige inspirasjonskilder.
Hun begynte å opptre sporadisk i 2011, da hun som nygift flyttet til St Louis med sin gitarspillende ektefelle, Matt Hill. YouTube-videoer tatt opp av ivrige tilhengere ble sett av mange, og dermed var ballen i gang. Den selvtitulerte debut-Epen ble sluppet sommeren 2012 og inneholdt fire egenkomponerte låter. En entusiastisk “undergrunns”-menighet var vekket og turnevirksomhet på begge sider av dammen fulgte. Hennes første full-lengdeplate, “Here’s Nikki Hill”, kom ut fjor vår.
Dere er herved advart – Nikki Hill er ankommet, og en forrykende ettermiddag er i vente!
“The fast-rising, hard-charging, 20-something, North Carolina born-and-bred singer Nikki Hill has more than earned her evocative ‘Southern Fireball’ moniker. This African-American rock & roll sister trades in resolutely old-school soul and R&B, and she does so with stunning measures of heat, grace and impressively flawless vocal technique.” – Jonny Whiteside, LA Weekly
“Turning heads with her vintage dresses, head scarves, and full-sleeve tattoo, just as Etta James did with her signature bleach blonde hair, the St. Louis-transplant brings new life to a classic sound.” – Portland Monthly
“Hill is a petite powerhouse, with a booming that is as sweet and luscious as it is gritty and raw.” – Portland Monthly
Nikki Hill, vokal
Matt Hill, gitar/vokal
Ed Strohsahl, bass/vokal
Joe Meyer, trommer/vokal
Lørdag 25. oktober kl 22:00
Kurt Slevigen Trio
cc: 100,-/150,-
Kurt Slevigen er en intens og energisk gitarist med stor forkjærlighet for Chicago-bluesen fra 50- og 60-tallet. Han er en bluespurist som spiller upolert og ærlig og som er meget trofast mot sjangeren. Dette er en mann som er av formeningen at det aller meste av god blues ble spilt inn før 1970. Derfor fremfører han helst låter av de gode, gamle gutta - selve kilden.
Kurt Slevigen har bodd i Oslo siden 1986. Oppveksten førte ham fra Rakkestad til Sunnhordland, og det var på Stord han stiftet bekjentskap med bluesen. Under studietiden i Bergen var han med på å starte Bergen Bluesklubb og spilte i flere band - blant dem Blue Soul, der resten av besetningen senere ble med i Goodtime Charlie. Da han flyttet til Oslo, ble det først Oslo Bluesband i en årrekke, siden Chicago Bound og etter hvert en del egen jobbing. Debutskiva, ”West Side From The East Side”, kom i 2002.
Kurt Slevigen, vokal/gitar
Per Tobro, bass
Jacob Willersrud, trommer
Kurt Slevigen har bodd i Oslo siden 1986. Oppveksten førte ham fra Rakkestad til Sunnhordland, og det var på Stord han stiftet bekjentskap med bluesen. Under studietiden i Bergen var han med på å starte Bergen Bluesklubb og spilte i flere band - blant dem Blue Soul, der resten av besetningen senere ble med i Goodtime Charlie. Da han flyttet til Oslo, ble det først Oslo Bluesband i en årrekke, siden Chicago Bound og etter hvert en del egen jobbing. Debutskiva, ”West Side From The East Side”, kom i 2002.
Kurt Slevigen, vokal/gitar
Per Tobro, bass
Jacob Willersrud, trommer
Søndag 26. oktober kl 19:00
Rootsy presenterer: Myrull - Slippfest
cc: 200,-
Med kraftfulle norske tekster på skarrende sørlandsk og med en særegen rå og kraftig vokal, gjorde Myrull seg bemerket i 2011 med debutalbumet ”Liv”. Duoen fra Flekkefjord i Vest-Agder, bestående av vokalist Rebecca Reimers og melodi- og strengemann Vidar Arntsen, ble sammenlignet med Vamp, og pressen trillet høye terningkast.
Den nye utgivelsen lanseres i oktober og har fått navnet ”Stifinner”. Arne Skage Jr. er produsent og med seg på albumet har de navn som Roger Ludvigsen, Peter Nordberg, Hasse Olsson og Helene Bøksle, samt bandets faste medlemmer.
Myrull er et populært live-band, og siden oppstarten i 2009 har de spilt over 100 konserter på alt fra by:Larm til festivaler og klubber innen rock, jazz, viser og blues. Den energiske frontfiguren, Rebecca Reimers, har en særegen scenepersonlighet, tøff og med en stor stemme. Hun leverer med nærhet og kraft som gjør ethvert møte med Myrull til en intim musikalsk opplevelse.
Myrull er godt plantet i moderne norsk visetradisjon, men uttrykket er gjerne råere og mer rocka – med sterke, gåtefulle og ærlige tekster på norsk.
Rebecca Reimers, vokal
Vidar Arntsen, akustiske gitarer/vokal
Kjell Martin Sirnes, trommer/perkusjon
Ole Kelly Kvamme/Vegar Valde, bass
Den nye utgivelsen lanseres i oktober og har fått navnet ”Stifinner”. Arne Skage Jr. er produsent og med seg på albumet har de navn som Roger Ludvigsen, Peter Nordberg, Hasse Olsson og Helene Bøksle, samt bandets faste medlemmer.
Myrull er et populært live-band, og siden oppstarten i 2009 har de spilt over 100 konserter på alt fra by:Larm til festivaler og klubber innen rock, jazz, viser og blues. Den energiske frontfiguren, Rebecca Reimers, har en særegen scenepersonlighet, tøff og med en stor stemme. Hun leverer med nærhet og kraft som gjør ethvert møte med Myrull til en intim musikalsk opplevelse.
Myrull er godt plantet i moderne norsk visetradisjon, men uttrykket er gjerne råere og mer rocka – med sterke, gåtefulle og ærlige tekster på norsk.
Rebecca Reimers, vokal
Vidar Arntsen, akustiske gitarer/vokal
Kjell Martin Sirnes, trommer/perkusjon
Ole Kelly Kvamme/Vegar Valde, bass
Tirsdag 28. oktober kl 21:00
Nypan Trio
cc: 150,-
Nypan Trio spiller jazzmusikk med referanser til artister som George Benson og Dr. Lonnie Smith. Musikken er melodisk, hardt svingende og full av soul. Låtene består i hovedsak av originalskrevet musikk, men det kan også bli servert en og annen "cover-låt".
Bandet oppstod i 2011 og debuterte under den famøse julejazzen i Trondheim samme år. Nypan Trio har spilt inn en ny plate som vil bli gjort tilgjengelig for jazz-massene i løpet av høsten 2014.
Øyvind Nypan, gitar
Daniel Formo, orgel
Truls Rønning, trommer
Bandet oppstod i 2011 og debuterte under den famøse julejazzen i Trondheim samme år. Nypan Trio har spilt inn en ny plate som vil bli gjort tilgjengelig for jazz-massene i løpet av høsten 2014.
Øyvind Nypan, gitar
Daniel Formo, orgel
Truls Rønning, trommer
Onsdag 29. oktober kl 21:00
Levitation B Band
cc: 100,-
Levitation B Band er et relativt nytt bekjentskap i Oslos musikkmiljø, men selv om bandet bare er et par år gammelt har de rukket å være innom skikkelige steder som Olsen på Bryn, Kulturpuben Lillestrøm, Buddys i Drammen og flere til – i kveld er det vår tur.
Bandet består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt covere av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band lover en kveld med høy partyfaktor – og det midt i uka!
Geir Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Bandet består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt covere av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band lover en kveld med høy partyfaktor – og det midt i uka!
Geir Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Torsdag 30. oktober kl 21:00
Dagfinn Nordbø og Det Norske Poesi & Satireorkester
cc: 200,-
Dagfinn Nordbø, Vigleik Storaas og Gaute Storaas driver med jazz, humor og satire.
Gjennom 20 år med forfatterskap for NRKs Hallo i Uken, Reiseradioen, Nitimen, og HumorXtra har de fleste med tilgang til et radioapparat latt seg underholde av Dagfinn Nordbøs frittalende og spissfindige humor. Har du flirt av vitsene til Rune Andersen, Shabana Rehman, Dennis Storhøi, Espen Beranek Holm, Pål Mangor Kvammen, Rigmor Galtung, Simon Andersen, Brede Bøe eller Anne Marit Jacobsen, er sannsynligheten også stor for at Nordbøs penn har vært med på å lage moroa.
Vigleik Storaas er en av landets ledende jazzpianister og har spilt med bl.a. Knut Riisnæs, Chet Baker, Niels Henning Ørsted Pedersen, Warne Marsh, Palle Danielson, Karin Krog og Bjørn Alterhaug, samt medvirket på 17 CD-utgivelser, hvorav 6 soloutgivelser i eget navn. Gaute Storaas på bass er også en av Norges mest hørte komponister og har komponert og arrangert for film, tv, show, reklame og ulike artister i en årrekke. All TV2-musikken ved lanseringa i ‘92 sprang ut av Gautes hode – for ikke å glemme musikk skrevet og/eller arrangert for alt fra selveste Sissel, via Dimmu Borgir, til Redningsskøyta Elias.
Under tittelen “Meningsfylt og jazzfrelst” skrev Aftenpostens Mona Levin følgende anmeldelse av premieren i oktober 2009:
“Poesien og satiren går hånd i hånd. Enkelte ganger er riktignok hendene iført slåsshansker, andre ganger silke – nå og da begge deler på samme tid. Mange får seg en på trynet, men underveis er det også rom for overraskelser, spissfindig- og underfundigheter, ømme tær og ømme hjerter. For ikke å snakke om musikken: medrivende, diskret, kommenterende jazzklang fra enere i faget: pianist og komponist Vigleik Storaas og bassist og komponist Gaute Storaas. (....) og ''debutanten'' Dagfinn Nordbø, en av landets skarpeste og politisk mest ukorrekte tekstforfattere som nå tar skrittet opp på scenen. Sammen skaper disse en klubbforestilling av klasse. Fra Nordbø kommer ikke et uspisset ord, derimot mange befriende urovekkende meninger (de har kostet ham jobben både her og der, viser det seg), og virkningen blir humørfylt overraskende når han avslører at han egentlig vil være Odd Børretzen, egentlig vil sitte for evig i en bar og tenke snille tanker til bluesmusikk, eller aller helst være en snill gammel dame.”
Dagfinn Nordbø, opplesning/vokal
Vigleik Storaas, piano/komposisjon
Gaute Storaas, bass/komposisjon
Gjennom 20 år med forfatterskap for NRKs Hallo i Uken, Reiseradioen, Nitimen, og HumorXtra har de fleste med tilgang til et radioapparat latt seg underholde av Dagfinn Nordbøs frittalende og spissfindige humor. Har du flirt av vitsene til Rune Andersen, Shabana Rehman, Dennis Storhøi, Espen Beranek Holm, Pål Mangor Kvammen, Rigmor Galtung, Simon Andersen, Brede Bøe eller Anne Marit Jacobsen, er sannsynligheten også stor for at Nordbøs penn har vært med på å lage moroa.
Vigleik Storaas er en av landets ledende jazzpianister og har spilt med bl.a. Knut Riisnæs, Chet Baker, Niels Henning Ørsted Pedersen, Warne Marsh, Palle Danielson, Karin Krog og Bjørn Alterhaug, samt medvirket på 17 CD-utgivelser, hvorav 6 soloutgivelser i eget navn. Gaute Storaas på bass er også en av Norges mest hørte komponister og har komponert og arrangert for film, tv, show, reklame og ulike artister i en årrekke. All TV2-musikken ved lanseringa i ‘92 sprang ut av Gautes hode – for ikke å glemme musikk skrevet og/eller arrangert for alt fra selveste Sissel, via Dimmu Borgir, til Redningsskøyta Elias.
Under tittelen “Meningsfylt og jazzfrelst” skrev Aftenpostens Mona Levin følgende anmeldelse av premieren i oktober 2009:
“Poesien og satiren går hånd i hånd. Enkelte ganger er riktignok hendene iført slåsshansker, andre ganger silke – nå og da begge deler på samme tid. Mange får seg en på trynet, men underveis er det også rom for overraskelser, spissfindig- og underfundigheter, ømme tær og ømme hjerter. For ikke å snakke om musikken: medrivende, diskret, kommenterende jazzklang fra enere i faget: pianist og komponist Vigleik Storaas og bassist og komponist Gaute Storaas. (....) og ''debutanten'' Dagfinn Nordbø, en av landets skarpeste og politisk mest ukorrekte tekstforfattere som nå tar skrittet opp på scenen. Sammen skaper disse en klubbforestilling av klasse. Fra Nordbø kommer ikke et uspisset ord, derimot mange befriende urovekkende meninger (de har kostet ham jobben både her og der, viser det seg), og virkningen blir humørfylt overraskende når han avslører at han egentlig vil være Odd Børretzen, egentlig vil sitte for evig i en bar og tenke snille tanker til bluesmusikk, eller aller helst være en snill gammel dame.”
Dagfinn Nordbø, opplesning/vokal
Vigleik Storaas, piano/komposisjon
Gaute Storaas, bass/komposisjon
Denne måneden byr Oslo Opry på en helaften med klassisk countrymusikk.
Fra Malmø får vi besøk av The Country Side of Harmonica Sam, et glimrende honky tonk ensemble frontet av den svenske blues og rock’n’roll veteranen Samuel “Harmonica Sam” Andersson.
The Country Side of Harmonica Sam tar oss med på en musikalsk reise tilbake til 50 og 60tallets honky tonk buler i de amerikanske sørstatene. Bandet leverer stødig 4/4 countryshuffle, kryddet med steelgitar, tictac bass og en dæsj 50-talls rockattityde.
Harmonica Sam, vokal/gitar
Johan Bandling Melin, gitar/vokal
Peter Andersson, steelgitar
Ulrik Jansson, ståbass
Patrik Malmros, trommer
Vårt eminente husband er selvfølgelig også på plass og vil varte opp med stilren og god, gammeldags country av ypperste kvalitet.
A-11 er:
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Fra Malmø får vi besøk av The Country Side of Harmonica Sam, et glimrende honky tonk ensemble frontet av den svenske blues og rock’n’roll veteranen Samuel “Harmonica Sam” Andersson.
The Country Side of Harmonica Sam tar oss med på en musikalsk reise tilbake til 50 og 60tallets honky tonk buler i de amerikanske sørstatene. Bandet leverer stødig 4/4 countryshuffle, kryddet med steelgitar, tictac bass og en dæsj 50-talls rockattityde.
Harmonica Sam, vokal/gitar
Johan Bandling Melin, gitar/vokal
Peter Andersson, steelgitar
Ulrik Jansson, ståbass
Patrik Malmros, trommer
Vårt eminente husband er selvfølgelig også på plass og vil varte opp med stilren og god, gammeldags country av ypperste kvalitet.
A-11 er:
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal