Onsdag 4. november kl 21:00
The Session
cc: 150,-
The Session er et spennende band med soulrøtter, satt sammen av 12 håndplukkede musikere fra Nittedal og Oslo.
Soul, rock og funk er nøkkelord når the Session kjører på med 3 leadvokalister, 5 blåsere og et solid komp på 4. Denne gjengen øser ut godlåter fra band og artister som Stevie Wonder, Blues Brothers, Prince, Otis Redding, Commitments, Aretha Franklin, James Brown, Joe Cocker m.fl. Dette er musikk som det er vanskelig å sitte stille til!
The Session har vært innom oss en håndfull ganger nå og det er en glede hver gang de kommer på besøk og stimler seg sammen på den lille scenen vår – “good people”!
The Session består av:
Vokal: Egil Hjorteset, Bente Hansen og Marit Vierli
Blåsere: Sindre Sandvik (tenor/alt-saksofon), Harald Opheim (barytonsaksofon), Bjørn Tveøy (trombone), Kim Koffeld og Yngve Bjørge (trompet)
Komp: Stein Kulseth (keys), Øystein Halvorsen (gitar), Svein Johnsen (bass) og Stefan Spång (trommer)
Soul, rock og funk er nøkkelord når the Session kjører på med 3 leadvokalister, 5 blåsere og et solid komp på 4. Denne gjengen øser ut godlåter fra band og artister som Stevie Wonder, Blues Brothers, Prince, Otis Redding, Commitments, Aretha Franklin, James Brown, Joe Cocker m.fl. Dette er musikk som det er vanskelig å sitte stille til!
The Session har vært innom oss en håndfull ganger nå og det er en glede hver gang de kommer på besøk og stimler seg sammen på den lille scenen vår – “good people”!
The Session består av:
Vokal: Egil Hjorteset, Bente Hansen og Marit Vierli
Blåsere: Sindre Sandvik (tenor/alt-saksofon), Harald Opheim (barytonsaksofon), Bjørn Tveøy (trombone), Kim Koffeld og Yngve Bjørge (trompet)
Komp: Stein Kulseth (keys), Øystein Halvorsen (gitar), Svein Johnsen (bass) og Stefan Spång (trommer)
Torsdag 5. november kl 21:00
Stealing Dan
cc: 150,-/200,-
Stealing Dan er et band som spiller musikken til Steely Dan og Donald Fagen. Gruppen har vært virksomt siden 1996 og er nå på veien igjen etter et par års pause.
Vi kan forvente to sett med jazz/rock-perler som “Do it Again”, “Deacon Blues”, “Hey Nineteen”, “Rikki Don't Lose That Number” og en mengde flere hits fra en av de feteste katalogene i musikkhistorien.
Janne Kjellsen, vokal
Ørjan Liavåg, gitar/vokal
Odd-Arve Hjørungdal, tangenter/vokal
Rune Nicolaysen, tenorsaksofon
Ragnvald Åheim, bass
Kristian Frøland, slagverk
Vi kan forvente to sett med jazz/rock-perler som “Do it Again”, “Deacon Blues”, “Hey Nineteen”, “Rikki Don't Lose That Number” og en mengde flere hits fra en av de feteste katalogene i musikkhistorien.
Janne Kjellsen, vokal
Ørjan Liavåg, gitar/vokal
Odd-Arve Hjørungdal, tangenter/vokal
Rune Nicolaysen, tenorsaksofon
Ragnvald Åheim, bass
Kristian Frøland, slagverk
Fredag 6. november kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Joanne Shaw Taylor (UK)
cc: 250,-/300,-
Sanger og låtskriver Joanne Shaw Taylor er for tiden en av Storbritannias aller dyktigste bluesrockgitarister. Født og oppvokst i Birmingham-området, ble hun tidlig i tenårene inspirert til å spille blues etter å ha hørt Stevie Ray Vaughan, Albert Collins og Jimi Hendrix. Da hun var 16 ble Dave Stewart fra Eurythmics såpass imponert over ungjenta at han tok henne med på Europaturné i 2002 sammen med Candy Dulpher og Jimmy Cliff.
Debutalbumet “White Sugar” (2009) og oppfølgeren “Diamonds In The Dirt” (2010) ble innpilt med den multi-Grammyprisbelønte veteranprodusenten Jim Gaines i kontrollrommet. Begge utgivelsene fikk glimrende omtaler og førte med seg at hun ble kåret til “Best Female Vocalist” ved British Blues Awards to år på rad. Stemmen hennes beskrives gjerne som et møte mellom Dusty Springfield og Etta James, ispedd litt Bonnie Raitt. Med låten “Same As It Never Was" fra “Diamonds In The Dirt” ble hun også tildelt prisen for “Songwriter of the Year”.
“Almost Always Never” fra 2012 ble innspilt i Texas, men for sitt fjerde studioalbum, “The Dirty Truth” (2014), søkte Taylor tilbake til stemningen i Jim Gaines sitt studio som befinner seg i et 100 år gammelt hus midt i hjertet av The Bluegrass State – et sted mellom Nashville og Memphis ved Tennessee-elva.
Det er fire år siden Joanne Shaw Taylors forrige besøk, og det er en stor glede å ha henne tilbake på scenen vår. Dette blir en kveld med knalltøff bluesrock og fremragende gitarspill!
“Joanne Shaw Taylor is the queen of British blues and arguably one of the top 10 guitarists to come out of Britain in the last 50 years” – Liverpool Sound And Vision
“What I see in Joanne Shaw Taylor that sets her apart from the rest is the ability to write a great song. Not only is she a killer guitarist and singer, but you find yourself walking away from her shows singing her songs as well.” – Joe Bonamassa
Joanne Shaw Taylor, vokal/gitar
Tom Godlington, bass
Oliver Perry, trommer
Debutalbumet “White Sugar” (2009) og oppfølgeren “Diamonds In The Dirt” (2010) ble innpilt med den multi-Grammyprisbelønte veteranprodusenten Jim Gaines i kontrollrommet. Begge utgivelsene fikk glimrende omtaler og førte med seg at hun ble kåret til “Best Female Vocalist” ved British Blues Awards to år på rad. Stemmen hennes beskrives gjerne som et møte mellom Dusty Springfield og Etta James, ispedd litt Bonnie Raitt. Med låten “Same As It Never Was" fra “Diamonds In The Dirt” ble hun også tildelt prisen for “Songwriter of the Year”.
“Almost Always Never” fra 2012 ble innspilt i Texas, men for sitt fjerde studioalbum, “The Dirty Truth” (2014), søkte Taylor tilbake til stemningen i Jim Gaines sitt studio som befinner seg i et 100 år gammelt hus midt i hjertet av The Bluegrass State – et sted mellom Nashville og Memphis ved Tennessee-elva.
Det er fire år siden Joanne Shaw Taylors forrige besøk, og det er en stor glede å ha henne tilbake på scenen vår. Dette blir en kveld med knalltøff bluesrock og fremragende gitarspill!
“Joanne Shaw Taylor is the queen of British blues and arguably one of the top 10 guitarists to come out of Britain in the last 50 years” – Liverpool Sound And Vision
“What I see in Joanne Shaw Taylor that sets her apart from the rest is the ability to write a great song. Not only is she a killer guitarist and singer, but you find yourself walking away from her shows singing her songs as well.” – Joe Bonamassa
Joanne Shaw Taylor, vokal/gitar
Tom Godlington, bass
Oliver Perry, trommer
Lørdag 7. november kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Erik Harstad & So What
cc: 150,-/200,-
Erik Harstad har i over 20 år gjort seg bemerket som en av Norges fremste bluesgitarister. Både som soloartist og med band som Buzz Brothers, Male Bluesband og Larsens Last Chance har han gjestet mange av landets bluesklubber og festivaler og alltid gitt publikum full valuta for pengene. Erik spiller med en enorm intensitet og legger sjelen i hver eneste tone han lokker frem fra gitaren.
Høsten 2010 startet han opp sitt nyeste bandprosjekt, So What. Dette konseptet drar litt
mer mot bluesrock og han har med seg Nickels & Dimes bassisten Arild Steinsrud og og trommeslager Nils Harald Mæhlum.
En konsert med Erik Harstad blir aldri kjedelig og det er bare å glede seg til en ettermiddag med mye variert blues og rock!
Erik Harstad, vokal/gitar
Arild Steinsrud, bass
Nils Harald Mæhlum, trommer
Høsten 2010 startet han opp sitt nyeste bandprosjekt, So What. Dette konseptet drar litt
mer mot bluesrock og han har med seg Nickels & Dimes bassisten Arild Steinsrud og og trommeslager Nils Harald Mæhlum.
En konsert med Erik Harstad blir aldri kjedelig og det er bare å glede seg til en ettermiddag med mye variert blues og rock!
Erik Harstad, vokal/gitar
Arild Steinsrud, bass
Nils Harald Mæhlum, trommer
Lørdag 7. november kl 22:00
Austin Lucas (US)
cc: 180,-
Austin Lucas fra Bloomington i Indiana har et rykte for å levere forrykende live-konserter, og vi er så heldige her på Buckleys å få ham på scenen denne første lørdagskvelden i november – det gledes!
Født inn i en aktiv musikalsk folk/bluegrass-familie og med barneårene tilknyttet det lokale Universitets-koret, lærte han harmonier før han lærte å lese. Og at det sarte uttrykket og formidlingsevnen sitter i ryggmargen kan man lett høre på låter som “Splinters”, “Breaker Breaker”, “Hollywood” m.fl. – det er følelser i sving her!
Ungdomstiden besto av opprør i søken etter egen identitet og punken var i sentrum. Han tilbakela over et tiår i skranglekjerrer på kryss og tvers av statene sammen med ymse bandkollegaer og spillesteder – før han flyttet til Praha og ble med i et band i fra “helvete” – et kapittel som egentlig kanskje aldri blir helt avsluttet. Ta deg vann over hodet, og hør etpar låter av “Guided Cradle”, hvor han spilte/spiller gitar, og man får et inntrykk av hvilke motsetninger som bor i denne mannen – primal urkraft!
Siden solo-debuten “The Common Cold” i 2006, har han hatt en jevn produksjon av plater – den ferskeste “Stay Reckless” kom ut på New West Records i 2013. I 2007 begynte Lucas å oppsøke sine røtter igjen og flettet punk-attityden sammen med sin bluegrass-oppvekst. Deretter fulgte et samarbeid med Chuck Ragan fra Hot Water Music og USA-turnering med The Warped Tour, Willie Nelson’s Country Throwdown Tour og The Revival Tour.
Austin Lucas er midt i Buckleys sitt primære bookingsegment – Artister som vrenger sjela si, alene på scenen, dag etter dag, år ut og inn – for å finne, men samtidig gi en mening med tilværelsen!
Velkommen til en konsert som du vil bære med deg resten av livet – dette er ikke innøvd materiale, det er innlevd!
Max Harry Hanssen, 4. juni 2015
Født inn i en aktiv musikalsk folk/bluegrass-familie og med barneårene tilknyttet det lokale Universitets-koret, lærte han harmonier før han lærte å lese. Og at det sarte uttrykket og formidlingsevnen sitter i ryggmargen kan man lett høre på låter som “Splinters”, “Breaker Breaker”, “Hollywood” m.fl. – det er følelser i sving her!
Ungdomstiden besto av opprør i søken etter egen identitet og punken var i sentrum. Han tilbakela over et tiår i skranglekjerrer på kryss og tvers av statene sammen med ymse bandkollegaer og spillesteder – før han flyttet til Praha og ble med i et band i fra “helvete” – et kapittel som egentlig kanskje aldri blir helt avsluttet. Ta deg vann over hodet, og hør etpar låter av “Guided Cradle”, hvor han spilte/spiller gitar, og man får et inntrykk av hvilke motsetninger som bor i denne mannen – primal urkraft!
Siden solo-debuten “The Common Cold” i 2006, har han hatt en jevn produksjon av plater – den ferskeste “Stay Reckless” kom ut på New West Records i 2013. I 2007 begynte Lucas å oppsøke sine røtter igjen og flettet punk-attityden sammen med sin bluegrass-oppvekst. Deretter fulgte et samarbeid med Chuck Ragan fra Hot Water Music og USA-turnering med The Warped Tour, Willie Nelson’s Country Throwdown Tour og The Revival Tour.
Austin Lucas er midt i Buckleys sitt primære bookingsegment – Artister som vrenger sjela si, alene på scenen, dag etter dag, år ut og inn – for å finne, men samtidig gi en mening med tilværelsen!
Velkommen til en konsert som du vil bære med deg resten av livet – dette er ikke innøvd materiale, det er innlevd!
Max Harry Hanssen, 4. juni 2015
Onsdag 11. november kl 21:00
Rampelys presenterer: De Ubrukelige + Hatless
Fri entré
DE UBRUKELIGE er en duo bestående av Christine Henriksen og Hallvard Høiberg. De skriver og arrangerer selv, og har i tillegg gjendiktet noen av favorittlåtene sine til norsk - blant annet viser av Georges Brassens og Fabrizio De André. Musikken har i grove trekk sin hovedinnflytelse fra europeisk visesang, blues og folkemusikk, med innslag av klezmer/sigøynermusikk.
Begge har mye erfaring både sammen og hver for seg. Christine har tidligere spilt i flere år med Moddi og bidrar på hans debutplate. Hun har også opptrådt og bidratt på plateinnspilling med Kråkesølv. Hallvard har spilt med Knut Reiersrud og Jeremy Spencer fra Fleetwood Mac. I tillegg har begge to samarbeidet tett med telemarksmusiker Ellen Marie Løkslid.
Duoen begynte å spille sammen som De Ubrukelige vinteren 2015 og hadde sin første offisielle opptreden som oppvarming for visesanger Odin Staveland på Josefine Visescene nå i oktober.
Christine Henriksen, vokal/fele
Hallvard Høiberg, gitar/perkusjon
Begge har mye erfaring både sammen og hver for seg. Christine har tidligere spilt i flere år med Moddi og bidrar på hans debutplate. Hun har også opptrådt og bidratt på plateinnspilling med Kråkesølv. Hallvard har spilt med Knut Reiersrud og Jeremy Spencer fra Fleetwood Mac. I tillegg har begge to samarbeidet tett med telemarksmusiker Ellen Marie Løkslid.
Duoen begynte å spille sammen som De Ubrukelige vinteren 2015 og hadde sin første offisielle opptreden som oppvarming for visesanger Odin Staveland på Josefine Visescene nå i oktober.
Christine Henriksen, vokal/fele
Hallvard Høiberg, gitar/perkusjon
HATLESS består av Eivind, Ole Henrik og Filip. Gitarist og vokalist Eivind Byrkjedal startet
bandet alene i 2010 som et hobbyprosjekt mens han gikk på folkehøgskole. På sensommeren
2011 var Hatless blitt en trio og opptrådte hos oss som Rampelys-band våren 2012. Selv om
denne besetningen falt fra hverandre, har Eivind fortsatt med låtskrivingen for seg selv, og nå dukker han opp i november-utgaven av Rampelys i duoformat.
Hatless spiller egenkomponerte låter med både norske og engelske tekster. Sangene vandrer
innen pop, rock, ballade, funky toner og et univers av sprakende gal, men morsom fantasi.
Eivind Byrkjedal, vokal/gitar
Ole Henrik, tangenter/kor
bandet alene i 2010 som et hobbyprosjekt mens han gikk på folkehøgskole. På sensommeren
2011 var Hatless blitt en trio og opptrådte hos oss som Rampelys-band våren 2012. Selv om
denne besetningen falt fra hverandre, har Eivind fortsatt med låtskrivingen for seg selv, og nå dukker han opp i november-utgaven av Rampelys i duoformat.
Hatless spiller egenkomponerte låter med både norske og engelske tekster. Sangene vandrer
innen pop, rock, ballade, funky toner og et univers av sprakende gal, men morsom fantasi.
Eivind Byrkjedal, vokal/gitar
Ole Henrik, tangenter/kor
Én torsdagskveld i måneden står to bluegrassband på scenen her på Buckleys!
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
DROLSUM STASJON
Dette blir siste mulighet til å få med seg Drolsum Stasjon i storbyen på
en stund!
De skal bruke tiden godt fremover på arrangering og innspilling av oppfølgeren til det selvtitulerte debutalbumet fra 2013!
Olav Risan, gitar/vokal
Jørgen Tangen Bendikssen, fele/vokal
Morten Naper-Kleven, dobro/vokal
Åsmund Fjelberg Johnsen, gitar/vokal
Ole Kristian Odden, mandolin/cello/vokal
Kjetil Moslåtten, banjo/vokal
Hans Petter Herføl, bass/vokal
Dette blir siste mulighet til å få med seg Drolsum Stasjon i storbyen på
en stund!
De skal bruke tiden godt fremover på arrangering og innspilling av oppfølgeren til det selvtitulerte debutalbumet fra 2013!
Olav Risan, gitar/vokal
Jørgen Tangen Bendikssen, fele/vokal
Morten Naper-Kleven, dobro/vokal
Åsmund Fjelberg Johnsen, gitar/vokal
Ole Kristian Odden, mandolin/cello/vokal
Kjetil Moslåtten, banjo/vokal
Hans Petter Herføl, bass/vokal
THE NORTHERN BELLE
Med en forkjærlighet for tekst og den hjerteskjærende kjærlighetssorgen
i tradisjonell country, har The Northern Belle fanget oppmerksomheten
til Oslos folk- og countrymiljø. Allerede før debutplaten ble sluppet, var bandet booket til festivaler som Bukta og PiP-piknik i parken.
Albumet høstet strålende kritikker og siste stopp på sommerturneen ble selveste Øyafestivalen. Bandet har varmet opp for bl.a. Ida Jenshus og Sturgill Simpson, og fått spille med artister som Marit Larsen, Bendik Brænne og Torgeir Waldemar på Oslo Fjordfest.
Inspirasjonen henter de fra alle sjangere og verdensdeler, men artister
som First Aid Kit og Jenny Lewis, samt gamle travere som Allison Krauss
og Townes Van Zandt har betydd mye for lydbildet og låtskrivingen til
The Northern Belle.
Stine sier om låtene: “Jeg driter meg ut, overtenker alt jeg gjør, føler veldig mye, forelsker meg fort og er blitt mer lik foreldrene mine enn jeg trodde. Låtene blottlegger kjærlighetslivet mitt og det faktum at jeg ikke er perfekt.”
Stine Andreassen, gitar/vokal
Bjørnar Ekse Brandseth, dobro/pedalsteel/gitar/kor
Yngve Jordalen, kontrabass
Ole-André Sjøgren, mandolin/gitar/kor
Svein Inge Bjørkedal, trommer/perkusjon
Marie Tveiten, perkusjon/gitar/kor
Johanne Flottorp, hardingfele/flatfele/kor
Med en forkjærlighet for tekst og den hjerteskjærende kjærlighetssorgen
i tradisjonell country, har The Northern Belle fanget oppmerksomheten
til Oslos folk- og countrymiljø. Allerede før debutplaten ble sluppet, var bandet booket til festivaler som Bukta og PiP-piknik i parken.
Albumet høstet strålende kritikker og siste stopp på sommerturneen ble selveste Øyafestivalen. Bandet har varmet opp for bl.a. Ida Jenshus og Sturgill Simpson, og fått spille med artister som Marit Larsen, Bendik Brænne og Torgeir Waldemar på Oslo Fjordfest.
Inspirasjonen henter de fra alle sjangere og verdensdeler, men artister
som First Aid Kit og Jenny Lewis, samt gamle travere som Allison Krauss
og Townes Van Zandt har betydd mye for lydbildet og låtskrivingen til
The Northern Belle.
Stine sier om låtene: “Jeg driter meg ut, overtenker alt jeg gjør, føler veldig mye, forelsker meg fort og er blitt mer lik foreldrene mine enn jeg trodde. Låtene blottlegger kjærlighetslivet mitt og det faktum at jeg ikke er perfekt.”
Stine Andreassen, gitar/vokal
Bjørnar Ekse Brandseth, dobro/pedalsteel/gitar/kor
Yngve Jordalen, kontrabass
Ole-André Sjøgren, mandolin/gitar/kor
Svein Inge Bjørkedal, trommer/perkusjon
Marie Tveiten, perkusjon/gitar/kor
Johanne Flottorp, hardingfele/flatfele/kor
Fredag 13. november kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Eric Gales (US)
Oppvarming: Bettina Schelker
cc: 200,- /250,- (inkl. avgift)
Eric Gales’ kurs var kanskje allerede staket ut før fødselen, en høstdag ‘74 i byen mange regner som rockens vugge – Memphis, Tennessee. Verden trengte sårt en ny Jimi Hendrix, så Erics eldre og musikalske brødre Eugene og Manuel ventet ikke lenge med å utstyre familiens siste skudd en gitar. Eric sies å ha mestret denne brukbart allerede fra fireårsalderen. Som elleveåring vant han sin første gitarkonkurranse. Og han har hele veien spilt slik mester Jimi gjorde – altså linx, med E-strengen nederst. Rett og slett fordi dette er slik Gales-slekta har gjort det i generasjoner.
Allerede som femtenåring landet Eric – sammen med bassist-storebror Eugene og trommeslager Hubert Crawford – sin første platekontrakt. Like greit på selveste Elektra, hvor så det selvtitulerte debutalbum “The Eric Gales Band” ble sluppet i ’91. Noe som ikke gikk helt upåaktet hen blant det musikkonsumerende publikum. Gales ble samme året stemt frem til “Best new talent” i det prestisjetunge fagmagasinet Guitar World. Gales fikk også et par flotte listeplasseringer på Billboard-lista. I ’93 fulgte “Pictures of a Thousand Faces”. Året etter dette stod han på scenen med Carlos Santana på Woodstock ’94. Kanskje ikke så verst for en som ennå ikke hadde rundet tjue?
Siden har det kommet en jevn strøm av album – 16 totalt – hvor “Good For Sumthin’” fra 2014 er det foreløpig siste i rekken. Gales skriver det aller meste musikken selv, gjerne i samarbeid med sin mangeårige produsent Mike Varney. Med sin status innad bransjen er Gales også en ettertraktet bidragsyter til andre prosjekter, noen ganger under pseudonym som Raw Dawg eller Lil’ E.
Hjemme i Memphis har han lånt ut sine ferdigheter til rap-prosjekter som Prophet Posse og Three 6 Mafia. Gales var sikkert heller ikke vond å be da den gamle Experience og Band of Gypsys-bassist Billy Cox gjenopplivet nettopp Band of Gypsys i 2006. Et annet høydepunkt er muligens bidragene på Willie Lomax’ “The Best Blues Money Can Buy”. Hvis man er mer uforsiktig med hva man måtte putte i CD-spilleren, kan man også risikere å høre Gales på Howard Jones’ “People”.
Vår mann er også å finne på en imponerende lang rekke av såkalte ”tribute albums”, ikke minst til Hendrix og Led Zeppelin. Ikke så uventet, da Gales’ uttrykk hovedsakelig vel er å finne et sted noenlunde midt imellom disse gigantene. Undertegnede anbefaler helt uanstrengt en lytt til versjon av “May This Be Love” fra “Power of Soul – a tribute to Jimi Hendrix” som ble sluppet i 2004. For øvrig et album som inneholder mange interessante tolkninger av den gamle mester.
Gales har gjennom mesteparten av karrieren holdt seg til det klassiske trioformat gitar, bass og trommer. Det blir dermed fortsatt trukket paralleller til nevnte Hendrix. Og selvsagt til Stevie Ray Vaughan og hans Double Trouble. Faktisk kan Gales’ vokal i enkelte passasjer minne temmelig sterkt om den også altfor tidlig døde Texaner. På Buckleys denne kvelden stiller dog Gales med en vokalforsterket trio i ryggen. Foruten trommeslager Nicholas Hayes og bassist Orlando Thompson, kommer også backup-sangerne Charles Freeman og LaDonna Gales. Sistnevnte likegodt fru Eric Gales.
Alt du trenger å ta med derimot, er ditt sedvanlig gode humør, en passe bunke cash og nystemt luftgitar. Vel møtt!
Müregubben, 4. juli 2015
Allerede som femtenåring landet Eric – sammen med bassist-storebror Eugene og trommeslager Hubert Crawford – sin første platekontrakt. Like greit på selveste Elektra, hvor så det selvtitulerte debutalbum “The Eric Gales Band” ble sluppet i ’91. Noe som ikke gikk helt upåaktet hen blant det musikkonsumerende publikum. Gales ble samme året stemt frem til “Best new talent” i det prestisjetunge fagmagasinet Guitar World. Gales fikk også et par flotte listeplasseringer på Billboard-lista. I ’93 fulgte “Pictures of a Thousand Faces”. Året etter dette stod han på scenen med Carlos Santana på Woodstock ’94. Kanskje ikke så verst for en som ennå ikke hadde rundet tjue?
Siden har det kommet en jevn strøm av album – 16 totalt – hvor “Good For Sumthin’” fra 2014 er det foreløpig siste i rekken. Gales skriver det aller meste musikken selv, gjerne i samarbeid med sin mangeårige produsent Mike Varney. Med sin status innad bransjen er Gales også en ettertraktet bidragsyter til andre prosjekter, noen ganger under pseudonym som Raw Dawg eller Lil’ E.
Hjemme i Memphis har han lånt ut sine ferdigheter til rap-prosjekter som Prophet Posse og Three 6 Mafia. Gales var sikkert heller ikke vond å be da den gamle Experience og Band of Gypsys-bassist Billy Cox gjenopplivet nettopp Band of Gypsys i 2006. Et annet høydepunkt er muligens bidragene på Willie Lomax’ “The Best Blues Money Can Buy”. Hvis man er mer uforsiktig med hva man måtte putte i CD-spilleren, kan man også risikere å høre Gales på Howard Jones’ “People”.
Vår mann er også å finne på en imponerende lang rekke av såkalte ”tribute albums”, ikke minst til Hendrix og Led Zeppelin. Ikke så uventet, da Gales’ uttrykk hovedsakelig vel er å finne et sted noenlunde midt imellom disse gigantene. Undertegnede anbefaler helt uanstrengt en lytt til versjon av “May This Be Love” fra “Power of Soul – a tribute to Jimi Hendrix” som ble sluppet i 2004. For øvrig et album som inneholder mange interessante tolkninger av den gamle mester.
Gales har gjennom mesteparten av karrieren holdt seg til det klassiske trioformat gitar, bass og trommer. Det blir dermed fortsatt trukket paralleller til nevnte Hendrix. Og selvsagt til Stevie Ray Vaughan og hans Double Trouble. Faktisk kan Gales’ vokal i enkelte passasjer minne temmelig sterkt om den også altfor tidlig døde Texaner. På Buckleys denne kvelden stiller dog Gales med en vokalforsterket trio i ryggen. Foruten trommeslager Nicholas Hayes og bassist Orlando Thompson, kommer også backup-sangerne Charles Freeman og LaDonna Gales. Sistnevnte likegodt fru Eric Gales.
Alt du trenger å ta med derimot, er ditt sedvanlig gode humør, en passe bunke cash og nystemt luftgitar. Vel møtt!
Müregubben, 4. juli 2015
Lørdag 14. november kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Blue Aspic
cc: 150,-/200,-
Lørdag 14. november kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Blue Aspic
cc: 150,-/200,-
Blue Aspic er et spenstig syvmannsband fra Fosen-halvøya i Sør-Trøndelag. De spiller svingende soulpreget bluesmusikk – repertoaret inneholder godbiter av artister som Roomful of Blues, Little Milton, The Fabulous Thunderbirds, Howlin’ Wolf, Elmore James og William Clarke.
Blue Aspic hadde sin første spillejobb mars 2007 og har siden den gang ervervet mange tilhengere rundt om i landet. De har opparbeidet seg et solid liverykte og vært backingband for turnerende amerikanske artister som Angela Brown og Earl Thomas.
Ove Dalemo, vokal/gitar
Torstein Buan, gitar
Svein Buan, trombone/munnspill
Odd Jan Haug, saksofon
Stein Jakobsen, piano
Fredrik Aakvik, bass
Kjartan Klingen, trommer
Blue Aspic hadde sin første spillejobb mars 2007 og har siden den gang ervervet mange tilhengere rundt om i landet. De har opparbeidet seg et solid liverykte og vært backingband for turnerende amerikanske artister som Angela Brown og Earl Thomas.
Ove Dalemo, vokal/gitar
Torstein Buan, gitar
Svein Buan, trombone/munnspill
Odd Jan Haug, saksofon
Stein Jakobsen, piano
Fredrik Aakvik, bass
Kjartan Klingen, trommer
Tirsdag 17. november kl 21:00
Hannah Aldridge (US) + Jetbone (SE)
cc: 150,-
Hannah Aldridge er en ung og talentfull artist fra de amerikanske sørstatene. 27-åringen har sangene, er i besittelse av en flott stemme og kan trygt sies å være tungt arvelig belastet. Hennes far, Walt Aldridge, er en Muscle Shoals-legende med lang fartstid i Fame Recording Studio og dessuten en høyt respektert Nashville-låtskriver, musiker og produsent.
Hannah er oppvokst i Nashville og Muscle Shoals, to musikkmekkaer med rike tradisjoner. I ungdomsårene øvde hun iherdig med mål om å bli klassisk pianist. Hun begynte først å skrive egne låter da hun som 21-årig lydteknikerstudent meldte seg på et låtskrivingskurs som valgfag.
Debutalbumet “Razor Wire” kom ut tidlig på fjoråret og har høstet lovord fra en rimelig enstemmig kritikerskare.
Stilmessig anvendes gjerne uttrykket “dark Americana”, men sporene til countrysoulen som stammer fra hjembyen er tydelige. Jason Isbell som også har tilhørighet i Alabama/Tennessee-traktene medvirker på platen sammen med sitt band The 400 Unit.
Siden utgivelsen av den første EPen “Wanderer” i 2011 har erfaringer fra livets berg- og dalbaner tilført en modenhet i den kreative prosessen. Hannah har utviklet seg som låtskriver og er en frimodig utforsker av alle sine influenser og inspirasjonskilder – fra Mississippi-deltablues og støvete dixieland-jazz til countrymusikkens primitive røtter.
“one of the greatest singer-songwriters to emerge from the magic of Muscle Shoals in years.” – Donnie Fritts
Dette er Hannah Aldridges første Skandinavia-besøk, og med seg på de nordiske landeveiene har hun Sundsvalls-bandet Jetbone. Disse gutta startet opp i 2008 under navnet Degeneration og har flere plateutgivelser bak seg. De er i dag et av nabolandets mest lovende band med sin sterke 70-tallsinspirerte rock som har tydelige drag av roots og americana. Svenskene er for tiden aktuelle med et splitter nytt album, “Magical Ride”. Denne tirsdagskvelden vil de både spille selv og opptre sammen med Hannah Aldridge.
Alin Riabouchkin, vokal/gitar
Sebastian Engberg, gitar
Tobias Bengtsson, piano
Gurten Sjödin,bass/vokal
Albin Linder, trommer
Hannah er oppvokst i Nashville og Muscle Shoals, to musikkmekkaer med rike tradisjoner. I ungdomsårene øvde hun iherdig med mål om å bli klassisk pianist. Hun begynte først å skrive egne låter da hun som 21-årig lydteknikerstudent meldte seg på et låtskrivingskurs som valgfag.
Debutalbumet “Razor Wire” kom ut tidlig på fjoråret og har høstet lovord fra en rimelig enstemmig kritikerskare.
Stilmessig anvendes gjerne uttrykket “dark Americana”, men sporene til countrysoulen som stammer fra hjembyen er tydelige. Jason Isbell som også har tilhørighet i Alabama/Tennessee-traktene medvirker på platen sammen med sitt band The 400 Unit.
Siden utgivelsen av den første EPen “Wanderer” i 2011 har erfaringer fra livets berg- og dalbaner tilført en modenhet i den kreative prosessen. Hannah har utviklet seg som låtskriver og er en frimodig utforsker av alle sine influenser og inspirasjonskilder – fra Mississippi-deltablues og støvete dixieland-jazz til countrymusikkens primitive røtter.
“one of the greatest singer-songwriters to emerge from the magic of Muscle Shoals in years.” – Donnie Fritts
Dette er Hannah Aldridges første Skandinavia-besøk, og med seg på de nordiske landeveiene har hun Sundsvalls-bandet Jetbone. Disse gutta startet opp i 2008 under navnet Degeneration og har flere plateutgivelser bak seg. De er i dag et av nabolandets mest lovende band med sin sterke 70-tallsinspirerte rock som har tydelige drag av roots og americana. Svenskene er for tiden aktuelle med et splitter nytt album, “Magical Ride”. Denne tirsdagskvelden vil de både spille selv og opptre sammen med Hannah Aldridge.
Alin Riabouchkin, vokal/gitar
Sebastian Engberg, gitar
Tobias Bengtsson, piano
Gurten Sjödin,bass/vokal
Albin Linder, trommer
Onsdag 18. november kl 21:00
Godagmand - Plateslipp
cc: 50,- (med EP: 100,-)
Godagmand er en pop/folk/country-gruppe med base i Oslo. Medlemmene studerer musikk ved henholdsvis Høgskolen i Stafeldtsgate, Institutt for Musikkvitenskap ved UiO og Norges Musikkhøgskole.
Kvartetten har røtter tilbake til 2010 og har vært i stadig utvikling. Nå i høst er Godagmand aktuell med sin første EP, ”Boms og President”. I våres ga gjengen ut en singel som ble veldig godt mottatt av publikum. Med hjelp av produsent Nicolai Herwell har bandet skapt en sound som blander country og pop på en folkelig og lettfordøyelig måte.
Bandet består av Tobias Flottorp Heltzer (bassist, korist og låtskriver), Ivar Myrset Asheim (trommis og korist), Erlend Lehlan (låtskriver, gitarist og korist) og Thea Green Lundberg (vokalist og tekstforfatter). Kanskje dukker det også opp gjesteartister denne kvelden?
Thea Green Lundberg, vokal
Erlend Lehland, gitar/vokal
Tobias Flottorp Heltzer, bass/vokal
Ivar Myrset Asheim, slagverk/vokal
Kvartetten har røtter tilbake til 2010 og har vært i stadig utvikling. Nå i høst er Godagmand aktuell med sin første EP, ”Boms og President”. I våres ga gjengen ut en singel som ble veldig godt mottatt av publikum. Med hjelp av produsent Nicolai Herwell har bandet skapt en sound som blander country og pop på en folkelig og lettfordøyelig måte.
Bandet består av Tobias Flottorp Heltzer (bassist, korist og låtskriver), Ivar Myrset Asheim (trommis og korist), Erlend Lehlan (låtskriver, gitarist og korist) og Thea Green Lundberg (vokalist og tekstforfatter). Kanskje dukker det også opp gjesteartister denne kvelden?
Thea Green Lundberg, vokal
Erlend Lehland, gitar/vokal
Tobias Flottorp Heltzer, bass/vokal
Ivar Myrset Asheim, slagverk/vokal
Torsdag 19. november kl 21:00
Mike Beck (US) “Lyttekonsert”
En hyllest til Stephen Stills & Neil Young
cc: 150,-
Mike Beck er en folk-, rock- og americanamusiker og “storyteller” av ypperste merke. Født og oppvokst i Monterey County i California, begynte han å spille gitar som 13-åring etter å ha vært på Monterey Pop Festival. Siden den gang har han skrevet og fremført tidsrelevante sanger om Vesten som reflekterer hans erfaringer som profesjonell musiker og arbeidende cowboy i California, Nevada og Montana.
Mike Beck holder stadig akustiske solokonserter i USA og Europa. Han er en kjent aktør på The National Cowboy Poetry Gathering som finner sted midtvinters hvert år i Elko i Nevada og har utgitt seks originale album. Disse blir av mange karakterisert som noen av de fineste komposisjonene innen Western Americana-sjangeren. I 2009 plasserte The Western Horseman Magazine to av Becks låter på sin “The 13 Best Cowboy Songs Of All Time”-liste, i selskap med sangsmedtungvektere som Ian Tyson, Tom Russell, Lucinda Williams og Gene Autry.
Mike Beck har besøk landet vårt flere ganger og holdt mange konserter – senest i fjor vår da han spilte egne låter og Dylan-tolkninger sammen med bandet Rolling Thunder på Total Scene i Tønsberg.
Nå kommer han til Norge igjen for å spille inn sitt syvende album i Farm Studio i Høland. I tillegg til å fremføre noen av disse nye låtene, byr han på en helt spesiell hyllest til Stephen Stills og Neil Young som han håper vil treffe det norske publikummet på hjemmebane. Velkommen til en stemningsfull kveld på Buckleys!
“Mike Beck plays the guitar like a Byrd. His strings do things that mine could never do. They obey the slightest finger-touch commands like a fine reining horse.” – Ramblin’ Jack Elliott
“Mike Beck is one of those writers with the cowboy in his heart. These songs are filled with braided rawhide and mission bells...” – Tom Russell
Mike Beck holder stadig akustiske solokonserter i USA og Europa. Han er en kjent aktør på The National Cowboy Poetry Gathering som finner sted midtvinters hvert år i Elko i Nevada og har utgitt seks originale album. Disse blir av mange karakterisert som noen av de fineste komposisjonene innen Western Americana-sjangeren. I 2009 plasserte The Western Horseman Magazine to av Becks låter på sin “The 13 Best Cowboy Songs Of All Time”-liste, i selskap med sangsmedtungvektere som Ian Tyson, Tom Russell, Lucinda Williams og Gene Autry.
Mike Beck har besøk landet vårt flere ganger og holdt mange konserter – senest i fjor vår da han spilte egne låter og Dylan-tolkninger sammen med bandet Rolling Thunder på Total Scene i Tønsberg.
Nå kommer han til Norge igjen for å spille inn sitt syvende album i Farm Studio i Høland. I tillegg til å fremføre noen av disse nye låtene, byr han på en helt spesiell hyllest til Stephen Stills og Neil Young som han håper vil treffe det norske publikummet på hjemmebane. Velkommen til en stemningsfull kveld på Buckleys!
“Mike Beck plays the guitar like a Byrd. His strings do things that mine could never do. They obey the slightest finger-touch commands like a fine reining horse.” – Ramblin’ Jack Elliott
“Mike Beck is one of those writers with the cowboy in his heart. These songs are filled with braided rawhide and mission bells...” – Tom Russell
Fredag 20. november kl 22:00
Viktor Wilhelmsen
cc: 150,-
Viktor Wilhelmsen kommer opprinnelig fra fiskeværet Kistrand i Porsanger. Den 30 år gamle eksilfinnmarkingen har hatt asyl i Trondheim de siste ti årene. Etter en bachelorgrad fra jazzlinja ved NTNU, har han gitt ut kritikerroste plater og turnert landet rundt med forskjellige band. Notodden Bluesfestival kåret han til årets gitarist i 2009, og Dagens Næringsliv fremhevet hans innovative gitarspill og kalte han en “kommende gitarhelt” i 2014.
Viktor Wilhelmsen er for tiden aktuell med albumet “Riddles And Rhymes” som kom ut i våres på selskapet Just For The Records. Han leverte en svært overbevisende konsert hos oss i forbindelse med plateslippet og er nå tilbake for en høstopptreden. Med seg på scenen har han “vintage groove”-maskineriet fra trondheimsbandet The South, Stian Lundberg og Pål Brekkås.
“Strålende gitar i Cooderland” – Trygve Lundemo, Adresseavisen
“Dette er kvalitet fra innerst til ytterst […]” – Rolf E. Lund, Altaposten
Viktor Wilhelmsen, gitar/vokal
Hans Martin Storrøsten, gitar
Pål Brekkås, bass/vokal
Stian Lundberg, trommer/vokal
Viktor Wilhelmsen er for tiden aktuell med albumet “Riddles And Rhymes” som kom ut i våres på selskapet Just For The Records. Han leverte en svært overbevisende konsert hos oss i forbindelse med plateslippet og er nå tilbake for en høstopptreden. Med seg på scenen har han “vintage groove”-maskineriet fra trondheimsbandet The South, Stian Lundberg og Pål Brekkås.
“Strålende gitar i Cooderland” – Trygve Lundemo, Adresseavisen
“Dette er kvalitet fra innerst til ytterst […]” – Rolf E. Lund, Altaposten
Viktor Wilhelmsen, gitar/vokal
Hans Martin Storrøsten, gitar
Pål Brekkås, bass/vokal
Stian Lundberg, trommer/vokal
Lørdag 21. november kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Jim Suhler & Monkey Beat (US)
cc: 200,-/250,-
Bluesrock- og rootsgitaristen Jim Suhler ble født i Texas for snart 55 år siden og har spilt profesjonelt siden 80-tallet. Han har opptrådt og delt scenen med en mengde blues- og rockelegender, deriblant Johnny Winter, AC/DC, Joe Bonamassa, Elvin Bishop og Buddy Guy. De siste 15 årene har han turnert sammen med George Thorogood & The Destroyers og spilt på alle deres studioplater siden 2003.
Jim Suhler er bosatt i fødebyen Dallas og spiller både lokalt i Texas og turnerer i USA, Canada og Europa med sitt band, Monkey Beat. Han har gitt ut en rekke album siden 1993 – som soloartist (“Dirt Road”, 2002), sparret opp mot andre texanske gitarhelter som Mike Morgan (“Let The Dogs Run”, 1994) og Alan Haynes (“Live At The Blue Cat Blues”, 2000) og med Monkey Beat. Musikken hans har også vært benyttet i flere filmer og dokumentarer.
Den ferskeste CDen, “Panther Burn” (2014), er hans femte Monkey Beat-utgivelse og ble nominert til årets bluesrockalbum av Blues Blast Magazine. Gjesteartister inkluderer Kim Wilson (The Fabulous Thunderbirds), Ray Benson (Asleep at the Wheel) og Carolyn Wonderland. Forgjengeren “Tijuana Bible” fra 2010 fikk en Blues Music Award-nominasjon for “Best Rock/Blues Album”.
Texasblues står altså på menyen denne novemberettermiddagen, og som den drevne musikalske kokken han er, kan Jim Suhler kunsten å krydre sitt repertoar med et rikt assortiment av influenser – fra rock’n’roll, country og gospel til western swing, zydeco og Tex-Mex.
Jim Suhler, vokal/gitar
Shawn Phares, tangenter/trekkspill
Christopher Alexander, bass/vokal
Beau Chadwell, trommer/perkusjon
Jim Suhler er bosatt i fødebyen Dallas og spiller både lokalt i Texas og turnerer i USA, Canada og Europa med sitt band, Monkey Beat. Han har gitt ut en rekke album siden 1993 – som soloartist (“Dirt Road”, 2002), sparret opp mot andre texanske gitarhelter som Mike Morgan (“Let The Dogs Run”, 1994) og Alan Haynes (“Live At The Blue Cat Blues”, 2000) og med Monkey Beat. Musikken hans har også vært benyttet i flere filmer og dokumentarer.
Den ferskeste CDen, “Panther Burn” (2014), er hans femte Monkey Beat-utgivelse og ble nominert til årets bluesrockalbum av Blues Blast Magazine. Gjesteartister inkluderer Kim Wilson (The Fabulous Thunderbirds), Ray Benson (Asleep at the Wheel) og Carolyn Wonderland. Forgjengeren “Tijuana Bible” fra 2010 fikk en Blues Music Award-nominasjon for “Best Rock/Blues Album”.
Texasblues står altså på menyen denne novemberettermiddagen, og som den drevne musikalske kokken han er, kan Jim Suhler kunsten å krydre sitt repertoar med et rikt assortiment av influenser – fra rock’n’roll, country og gospel til western swing, zydeco og Tex-Mex.
Jim Suhler, vokal/gitar
Shawn Phares, tangenter/trekkspill
Christopher Alexander, bass/vokal
Beau Chadwell, trommer/perkusjon
Lørdag 21. november kl 22:00
Blues In A Cop 20-årsjubileum
cc: 100,-
Blues In A Cop er et bluesrockband bestående av musikere tilknyttet Oslo og Romerike politidistrikt. De har eksistert som et rent bluesband siden 1995 og er en videreføring av et band etablert som et kriminalitetsforebyggende tiltak noen år tidligere.
Bandet har sluppet tre CD-produksjoner med eget låtmateriale. Debutplaten, “Cuffed On Blues”, kom i 1998 og etterfølgeren “Strong Arm Of The Law” (2002) inneholdt gjesteopptredener av Reidar Larsen og RC Finnigan. I januar 2009 slapp sin tredje CD, “Live Uncuffed” – en liveskive tatt opp på Carbiden Pub under Notodden Blues Festival 2008.
Politigutta har med årene beveget seg mot tyngre bluesbasert rock og henter inspirasjon fra forbilder som Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Whitesnake, Deep Purple, Black Sabbath og ZZ Top.
Gjennom 20 år har Blues In A Cop gjestet mange festivaler og klubber. De har i tillegg opptrådt som musikalske ambassadører for politietaten på en rekke ulike arrangementer for både voksne og barn.
Denne lørdagskvelden kommer mange av bandets tidligere medlemmer innom for å rocke sjappa. Aftenen vil by på både god nostalgi og nytt materiale – velkommen til jubileumskonsert!
I dag består Blues In A Cop av:
Hans Amund Solberg, vokal
Tor Arne Gjelsnes, gitar
Jan Eirik Hallingskog, bass
Bjørn Pedersen, trommer/vokal
Bandet har sluppet tre CD-produksjoner med eget låtmateriale. Debutplaten, “Cuffed On Blues”, kom i 1998 og etterfølgeren “Strong Arm Of The Law” (2002) inneholdt gjesteopptredener av Reidar Larsen og RC Finnigan. I januar 2009 slapp sin tredje CD, “Live Uncuffed” – en liveskive tatt opp på Carbiden Pub under Notodden Blues Festival 2008.
Politigutta har med årene beveget seg mot tyngre bluesbasert rock og henter inspirasjon fra forbilder som Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Whitesnake, Deep Purple, Black Sabbath og ZZ Top.
Gjennom 20 år har Blues In A Cop gjestet mange festivaler og klubber. De har i tillegg opptrådt som musikalske ambassadører for politietaten på en rekke ulike arrangementer for både voksne og barn.
Denne lørdagskvelden kommer mange av bandets tidligere medlemmer innom for å rocke sjappa. Aftenen vil by på både god nostalgi og nytt materiale – velkommen til jubileumskonsert!
I dag består Blues In A Cop av:
Hans Amund Solberg, vokal
Tor Arne Gjelsnes, gitar
Jan Eirik Hallingskog, bass
Bjørn Pedersen, trommer/vokal
Onsdag 25. november kl 21:00
Norsk Americana Forum & Buckleys presenterer:
Oslo Opry - Gram Parsons Tribute Night m/ Roy Lønhøiden, Elin Moen Rusten og Malin Pettersen
cc: 150,-
Det er nå 42 år siden Gram Parsons sin aske ble strødd ut over California-ørkenen ved Joshua Tree. Mange historier og myter er blitt til og fortalt om mannen, som noen hevder var først ute med å spille countryrock, eller “cosmic, american music”, som Gram selv valgte å kalle sin musikk. Han hadde en visjon om å lage musikk som rednecks, hippier og bikere kunne møtes på samme sted og lytte til.
Fortsatt i dag er Gram Parsons sin musikk til stor inspirasjon for nye generasjoner av musikere, og her på huset er det blitt en tradisjon sammen med Oslo Opry å vie en høstaften til hans sanger og innspillinger.
For tredje året på rad tar Roy Lønhøiden turen inn til hovedstaden fra grensetraktenes finnskoger for å holde den kosmiske flammen levende. Med på kveldens hyllestlag har vi to flotte sanglerker – Elin Moen Rusten og Malin Pettersen. Det ryktes også at en hemmelig gjest kommer innom for å fremføre et par Parsons-låter i kledd norsk språkdrakt.
“Kall det hva du vil og let så etter kilden. Når asken er feid bort, så sitter du igjen med Grams musikk og den sjokkbølgen den representerer. Han ble en vesentlig figur i amerikansk populærmusikk ved å fortelle en generasjon om sin visjon om country og soul. Hans bidrag vil vare evig; de har røtter i de samme århundrene som de tidløse Joshua-trærne han elsket å vandre blant.” – Tom Russell, BEAT nr. 1 1986
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar “Big Hand” Johansen, og som vanlig er honky-tonk gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Fortsatt i dag er Gram Parsons sin musikk til stor inspirasjon for nye generasjoner av musikere, og her på huset er det blitt en tradisjon sammen med Oslo Opry å vie en høstaften til hans sanger og innspillinger.
For tredje året på rad tar Roy Lønhøiden turen inn til hovedstaden fra grensetraktenes finnskoger for å holde den kosmiske flammen levende. Med på kveldens hyllestlag har vi to flotte sanglerker – Elin Moen Rusten og Malin Pettersen. Det ryktes også at en hemmelig gjest kommer innom for å fremføre et par Parsons-låter i kledd norsk språkdrakt.
“Kall det hva du vil og let så etter kilden. Når asken er feid bort, så sitter du igjen med Grams musikk og den sjokkbølgen den representerer. Han ble en vesentlig figur i amerikansk populærmusikk ved å fortelle en generasjon om sin visjon om country og soul. Hans bidrag vil vare evig; de har røtter i de samme århundrene som de tidløse Joshua-trærne han elsket å vandre blant.” – Tom Russell, BEAT nr. 1 1986
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar “Big Hand” Johansen, og som vanlig er honky-tonk gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Light Of Day OSLO 2015 er en veldedighetskonsert til inntekt for forskning og bekjempelse av Parkinsons sykdom.
Light of Day henter navnet sitt fra Springsteen-sangen med samme navn og er en organisasjon som generer inntekter til forskning på Parkinsons sykdom. Siden 2000 har det vært arrangert årlige konserter i New Jersey i USA, og der har Bruce Springsteen selv dukket opp uanmeldt og spilt ved de aller fleste anledninger.
For sjuende gang kommer Light of Day turnéen til Norge, og årets konsert i Oslo har foreløpig fått bekreftet følgende artister på plakaten:
Light of Day henter navnet sitt fra Springsteen-sangen med samme navn og er en organisasjon som generer inntekter til forskning på Parkinsons sykdom. Siden 2000 har det vært arrangert årlige konserter i New Jersey i USA, og der har Bruce Springsteen selv dukket opp uanmeldt og spilt ved de aller fleste anledninger.
For sjuende gang kommer Light of Day turnéen til Norge, og årets konsert i Oslo har foreløpig fått bekreftet følgende artister på plakaten:
BACKSTREETS - En akustisk hyllest til Springsteen
Frederik Bjørnstad og Thomas Kjøniksen, fra “Backstreets – a tribute to Bruce Springsteen”, spiller opp til en akustisk hyllest til Springsteen. Normalt spiller disse to i det kritikerroste Springsteen-hyllestbandet Backstreets, som de siste syv årene har turnert rundt i Norge. I Backstreets er det vanligvis rock’n’roll-konserter med fuzzgitarer og blåserekke, men til Light Of Day kommer duoen med nedstrippede versjoner av Springsteen sine låter.
Frederik Bjørnstad og Thomas Kjøniksen, fra “Backstreets – a tribute to Bruce Springsteen”, spiller opp til en akustisk hyllest til Springsteen. Normalt spiller disse to i det kritikerroste Springsteen-hyllestbandet Backstreets, som de siste syv årene har turnert rundt i Norge. I Backstreets er det vanligvis rock’n’roll-konserter med fuzzgitarer og blåserekke, men til Light Of Day kommer duoen med nedstrippede versjoner av Springsteen sine låter.
BENTE AKSLEN HAGEN
Bente Akslen Hagen er oppvokst med folkemusikken, men har nå funnet seg til rette i en amerikansk variant. Hun spiller helst country, men utforsker også andre stilarter. Bente spiller i bandet Bygdafolk fra Gudbrandsdalen, der sjangeren er hovedsakelig amerikansk country. Hun skriver også egne låter, både på dialekt og engelsk. Bente var med i finaleomgangene i talentkonkurransen “The Voice” tidligere i vår.
Bente Akslen Hagen er oppvokst med folkemusikken, men har nå funnet seg til rette i en amerikansk variant. Hun spiller helst country, men utforsker også andre stilarter. Bente spiller i bandet Bygdafolk fra Gudbrandsdalen, der sjangeren er hovedsakelig amerikansk country. Hun skriver også egne låter, både på dialekt og engelsk. Bente var med i finaleomgangene i talentkonkurransen “The Voice” tidligere i vår.
COVER ME – A tribute to Bruce Springsteen
Håvard Bakke tar med seg to gitarister og en tangentspiller for å fremføre noen semi-akustiske Bruce-låter utenfor greatest hits bag'en.
I 2006 satte prosjektleder og hovedvokalist Håvard Bakke i gang med sitt drømmeprosjekt. I bunn lå et brennende ønske om å fremføre musikk av sin store helt Bruce Springsteen, men samtidig også formidle noe av det man kan oppleve på en konsert av sjefen sjøl – nemlig en uslåelig, livsbejaende miks av musikalitet, dynamikk, lekenhet, spilleglede og positiv energi. Musikere ble håndplukket fra det levende musikkmiljøet i Sandvika utenfor Oslo, og låter fra en lang og rikholdig karrière ble behørig valgt og satt sammen.
Håvard Bakke tar med seg to gitarister og en tangentspiller for å fremføre noen semi-akustiske Bruce-låter utenfor greatest hits bag'en.
I 2006 satte prosjektleder og hovedvokalist Håvard Bakke i gang med sitt drømmeprosjekt. I bunn lå et brennende ønske om å fremføre musikk av sin store helt Bruce Springsteen, men samtidig også formidle noe av det man kan oppleve på en konsert av sjefen sjøl – nemlig en uslåelig, livsbejaende miks av musikalitet, dynamikk, lekenhet, spilleglede og positiv energi. Musikere ble håndplukket fra det levende musikkmiljøet i Sandvika utenfor Oslo, og låter fra en lang og rikholdig karrière ble behørig valgt og satt sammen.
TROND SVENDSEN & LARS LINKAS
Låtskriver, vokalist og gitarist Trond Svendsen opptrer i duoformat sammen med strengemester Lars Linkas. Etter livedebuten med bandet “Trond Svendsen & De Skyldige” på NRK Innlandscenen i mai, jobber de nå med å spille inn plate hos Memphis Bound på Hamar. Albumet spilles inn analogt på tape og er tenkt utgitt på vinyl. Tre låter er ferdige – første singel blir “Love Like This”, og den er ute til Light Of Day 26. november.
Låtskriver, vokalist og gitarist Trond Svendsen opptrer i duoformat sammen med strengemester Lars Linkas. Etter livedebuten med bandet “Trond Svendsen & De Skyldige” på NRK Innlandscenen i mai, jobber de nå med å spille inn plate hos Memphis Bound på Hamar. Albumet spilles inn analogt på tape og er tenkt utgitt på vinyl. Tre låter er ferdige – første singel blir “Love Like This”, og den er ute til Light Of Day 26. november.
JENNY AUGUSTA
Jenny Augusta Enge er oppvokst på Helgelandskysten i Nordland og ga nylig ut “Drit og Dra” på sitt eget plateselskap, JennyBeGood Records. Nå i høst var Sømna-jenta med helt frem til semifinalen i TV2s Norske Talenter.
Jenny Augusta Enge er oppvokst på Helgelandskysten i Nordland og ga nylig ut “Drit og Dra” på sitt eget plateselskap, JennyBeGood Records. Nå i høst var Sømna-jenta med helt frem til semifinalen i TV2s Norske Talenter.
Fredag 27. november kl 22:00
Drømmere & Drankere
cc: 100,-/150,-
Drømmere & Drankere sitt juleshow, “Vi synger jula inn….og ut”, har utviklet seg til å bli en kjærkommen tradisjon her på huset. I år avslutter karene jula tidlig, som en gledelig melding til alle dere som står i fare for å gå lei av julemaset allerede før adventstida tar til. Og sjølsagt har de invitert venner som blåser, suger, synger og strengeleker julekavet på god avstand.
Til årets julekonsert kommer storbandversjonen av Drømmere & Drankere, og ensemblet har aldri vært større (kanskje bedre, men ikke større). I tillegg til vanlig bass, gitar, mandolin, trekkspill, piano og fele, kommer også Johan Ohlin på banjo, blåserekken fra Blended Horn og ikke minst Erlend Aasland (Øystein Sunde, Tønes osv..) som tar turen fra Jæren med sin eminente steelgitar. Første del av konserten blir julefri, men så tetter det seg til…
Det blir gjenhør med “Bestemor ble drept av et reinsdyr”, “Min siste juleøl”, “Jesus sitter på låven” og andre klassiske Drømmere & Drankere høytidssanger, men også noen nye skal ur-fremføres.
Dag Tufte, vokal/ mandolin
Morten Haugen, trekkspill/tangenter/fløyter
Knut Andreas Nygaard, gitar/sang
Snorre R. Kopperud, vokal/fele
Børge Tronrud, saksofon
Hans-Martin Fisknæs, bass/kor
Christian Skaugen, trommer
Til årets julekonsert kommer storbandversjonen av Drømmere & Drankere, og ensemblet har aldri vært større (kanskje bedre, men ikke større). I tillegg til vanlig bass, gitar, mandolin, trekkspill, piano og fele, kommer også Johan Ohlin på banjo, blåserekken fra Blended Horn og ikke minst Erlend Aasland (Øystein Sunde, Tønes osv..) som tar turen fra Jæren med sin eminente steelgitar. Første del av konserten blir julefri, men så tetter det seg til…
Det blir gjenhør med “Bestemor ble drept av et reinsdyr”, “Min siste juleøl”, “Jesus sitter på låven” og andre klassiske Drømmere & Drankere høytidssanger, men også noen nye skal ur-fremføres.
Dag Tufte, vokal/ mandolin
Morten Haugen, trekkspill/tangenter/fløyter
Knut Andreas Nygaard, gitar/sang
Snorre R. Kopperud, vokal/fele
Børge Tronrud, saksofon
Hans-Martin Fisknæs, bass/kor
Christian Skaugen, trommer
Lørdag 28. november kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: The BigBlue
cc: 150,-/200,-
The BigBlue er en bluesrock-kvartett fra Lillestrøm traktene. Bandet starta opp høsten 2010 og har samlet seg et solid og allsidig repertoar bestående særlig av egenkomponert materiale ispedd et utvalg mindre kjente coverlåter.
The BigBlue var lenge en powertrio med gitarist og vokalist Trond Ihlen i front – backet opp av rytmeseksjonen “brødrene Johannesen” – Per på bass og Ingar på trommer. Januar 2014 ble besetningen utvidet med den rutinerte tangentmannen Alexander Johnsen.
Medlemmene har lang fartstid fra andre band med forskjellige stilarter, og dette har bidratt til utviklingen av deres særegne spillestil. Frontfigur og låtskriver Trond Ihlen er kjent for sitt flotte gitarspill og sin rå vokal.
The BigBlue har opptrådt på en rekke bluesfestivaler og gjestet mange av landets klubbscener – tilbakemeldingene som går igjen er gjerne: “Dette er et tøft, allsidig, hardtsvingende og spennende band”.
Gutta lover fullt øs fra første tone. Med seg i bagasjen har de debutalbumet “Ayla” som ble sluppet på Notodden i fjor og sanket flere fine omtaler rundtom.
Trond Ihlen, gitar/vokal/munnspill
Alexander André Johnsen, tangenter/vokal
Per Johannesen, bass
Ingar Johannesen, trommer/kor
The BigBlue var lenge en powertrio med gitarist og vokalist Trond Ihlen i front – backet opp av rytmeseksjonen “brødrene Johannesen” – Per på bass og Ingar på trommer. Januar 2014 ble besetningen utvidet med den rutinerte tangentmannen Alexander Johnsen.
Medlemmene har lang fartstid fra andre band med forskjellige stilarter, og dette har bidratt til utviklingen av deres særegne spillestil. Frontfigur og låtskriver Trond Ihlen er kjent for sitt flotte gitarspill og sin rå vokal.
The BigBlue har opptrådt på en rekke bluesfestivaler og gjestet mange av landets klubbscener – tilbakemeldingene som går igjen er gjerne: “Dette er et tøft, allsidig, hardtsvingende og spennende band”.
Gutta lover fullt øs fra første tone. Med seg i bagasjen har de debutalbumet “Ayla” som ble sluppet på Notodden i fjor og sanket flere fine omtaler rundtom.
Trond Ihlen, gitar/vokal/munnspill
Alexander André Johnsen, tangenter/vokal
Per Johannesen, bass
Ingar Johannesen, trommer/kor
Lørdag 28. november kl 22:00
AVLYST - Simon Lynge - Solo (DK/GL)
cc: 180,-
Beklageligvis har Simon pådratt seg lungebetennelse og må dessverre avlyse norgesbesøket denne gangen - (forrige konsert ble avlyst pga Norwegian streik)
Alle involverte er bedrøvet, men fast bestemt på å få til en konsert i 2016.
Viktor Lindblom som skulle gjøre support denne kvelden, stiller opp med bandet
sitt og byr på to set - Viktor er en ung kar verdt å følge med på, spennende uttrykk og skikkelig håndtverk er fellesnevnere.
For de som har forhåndskjøpt via billettservice - sjekk reglene for refundering.
De av dere som har lyst til å ta turen allikevel - så gjelder 2 personer pr. billett.
Simon Lynge (f. 1980) er i besittelse av en stemme og et låtskrivertalent av de få og sjeldne. Født i Danmark, men oppvokst i Qaqortoq på Grønland, et samfunn med i overkant 3000 fastboende sjeler – og flere 100 mil sjøveien til de mer folketette forekomster av menneskeheten – gir grunnlag for ettertanke av hvilken ballast denne karen besitter av indre landskap i tilsynelatende lun ro, observasjonsevne
og formidling.
Faren hans som spiller trekkspill og var med i diverse orkestre, var tidlig inspirasjon i Simon sin musikalitet og bevissthet til livets eksistensielle og gjerne ubesvarte spørsmål. Han igjen husker å ha vokst opp i et samfunn med snaue 40 fastboende, ingen formell skolegang og stadig på jakt, fiske eller som gjeter fra tidlig alder. Det var annerledes før!
Låtskrivingen startet for alvor opp på bakgrunn av manglende dagbokdisiplin etter påbegynte studier ved Holstebro Music School for å fordype seg i opera, piano, trommer og musikkteori. Han ble kvikt inkludert av Københavns unge musikermiljø og har spilt på nær de fleste scener i Kongens By. Så var det ut på landeveien i Amerika for å fordype seg i låtskrivingskunsten. Simon virker til å ha lett for å havne i de gode situasjoner på sin vei i livet og musikken.
Debutskiva “The Future” kom til i 2008 etter at superprodusent Matt Forger forgapte seg i en soloforestilling med Simon og klasket pengene i bordet for en innspilling med framtidens artist. 2010 ble den lansert for Europa, til strålende mottakelser i en rekke land. Oppfølgeren “In Absence of Fear” kom ut 2014 og er et gjennomkvalitetsprodukt hvor Simon Lynge nok en gang får kompaniskap av ypperlige musikere – men å forstå at det er han som har grep om resultatet levnes det ingen tvil om – hør bare på EPene som ble laget i 2004 og 2007 – en mann med integritet allerede fra start!
Oppvarmer for Emmylou Harris, Morcheeba m.fl. – vært på headlineren til Tivoli Parken med over 25.000 i publikum – til live-opptredener på BBC og en rekke andre tv-stasjoner, dokumentarinnspilling, hentet inn til Sundance Film Festival i Utah og er nå bosatt i USA – og så mye mye mer – og nå er han for første gang i Oslo – det gledes!
Det forespeiles en intim seanse her på sjappa denne siste lørdagskvelden i hutrende november, og vi håper Simon Lynge føler seg velkommen her på Buckleys. Jason Isbell omtalte oss som et sted det føles naturlig å frekventere når du kommer hjem fra en seiltur i arktiske strøk, så forholdene ligger muligens godt til rette for et varmt møte mellom artist og publikum…...
Max Harry Hanssen, 29. mai 2015
“A breath of his fresh island air.” – The Sunday Times
“One of the most memorable and melodic debut albums of recent years” – Rolling Stone Magazine (2010 debutalbum, “The Future”)
Alle involverte er bedrøvet, men fast bestemt på å få til en konsert i 2016.
Viktor Lindblom som skulle gjøre support denne kvelden, stiller opp med bandet
sitt og byr på to set - Viktor er en ung kar verdt å følge med på, spennende uttrykk og skikkelig håndtverk er fellesnevnere.
For de som har forhåndskjøpt via billettservice - sjekk reglene for refundering.
De av dere som har lyst til å ta turen allikevel - så gjelder 2 personer pr. billett.
Simon Lynge (f. 1980) er i besittelse av en stemme og et låtskrivertalent av de få og sjeldne. Født i Danmark, men oppvokst i Qaqortoq på Grønland, et samfunn med i overkant 3000 fastboende sjeler – og flere 100 mil sjøveien til de mer folketette forekomster av menneskeheten – gir grunnlag for ettertanke av hvilken ballast denne karen besitter av indre landskap i tilsynelatende lun ro, observasjonsevne
og formidling.
Faren hans som spiller trekkspill og var med i diverse orkestre, var tidlig inspirasjon i Simon sin musikalitet og bevissthet til livets eksistensielle og gjerne ubesvarte spørsmål. Han igjen husker å ha vokst opp i et samfunn med snaue 40 fastboende, ingen formell skolegang og stadig på jakt, fiske eller som gjeter fra tidlig alder. Det var annerledes før!
Låtskrivingen startet for alvor opp på bakgrunn av manglende dagbokdisiplin etter påbegynte studier ved Holstebro Music School for å fordype seg i opera, piano, trommer og musikkteori. Han ble kvikt inkludert av Københavns unge musikermiljø og har spilt på nær de fleste scener i Kongens By. Så var det ut på landeveien i Amerika for å fordype seg i låtskrivingskunsten. Simon virker til å ha lett for å havne i de gode situasjoner på sin vei i livet og musikken.
Debutskiva “The Future” kom til i 2008 etter at superprodusent Matt Forger forgapte seg i en soloforestilling med Simon og klasket pengene i bordet for en innspilling med framtidens artist. 2010 ble den lansert for Europa, til strålende mottakelser i en rekke land. Oppfølgeren “In Absence of Fear” kom ut 2014 og er et gjennomkvalitetsprodukt hvor Simon Lynge nok en gang får kompaniskap av ypperlige musikere – men å forstå at det er han som har grep om resultatet levnes det ingen tvil om – hør bare på EPene som ble laget i 2004 og 2007 – en mann med integritet allerede fra start!
Oppvarmer for Emmylou Harris, Morcheeba m.fl. – vært på headlineren til Tivoli Parken med over 25.000 i publikum – til live-opptredener på BBC og en rekke andre tv-stasjoner, dokumentarinnspilling, hentet inn til Sundance Film Festival i Utah og er nå bosatt i USA – og så mye mye mer – og nå er han for første gang i Oslo – det gledes!
Det forespeiles en intim seanse her på sjappa denne siste lørdagskvelden i hutrende november, og vi håper Simon Lynge føler seg velkommen her på Buckleys. Jason Isbell omtalte oss som et sted det føles naturlig å frekventere når du kommer hjem fra en seiltur i arktiske strøk, så forholdene ligger muligens godt til rette for et varmt møte mellom artist og publikum…...
Max Harry Hanssen, 29. mai 2015
“A breath of his fresh island air.” – The Sunday Times
“One of the most memorable and melodic debut albums of recent years” – Rolling Stone Magazine (2010 debutalbum, “The Future”)
Lørdag 28. november kl 22:00
Viktor Lindblom
cc: 100,-
Svensken VIKTOR LINDBLOM har gjestet Rampelys-scenen ved to anledninger og
gjort et særdeles godt inntrykk på oss. 22-åringen er opprinnelig fra Falun, men har
vært bosatt i Oslo siden 2012.
Det unge låtskrivertalentet komponerer sanger der han henter inspirasjon fra artister
som Eric Clapton og Jimi Hendrix, samtidig som det gjerne anvendes instrumenter
som bl.a. fiolin for skape et mer klassisk lydbilde.
EPen “Sunny To Me” har fått bra respons i hovedstaden og ført til en ”Management
og Agent”-avtale hos det nystartete musikkselskapet Djambr Collective.
Viktor Lindblom, gitar/sang
Linnea Fredricson, fiolin
Gabriel Elfberg, cello
Vilde Berg, sang
gjort et særdeles godt inntrykk på oss. 22-åringen er opprinnelig fra Falun, men har
vært bosatt i Oslo siden 2012.
Det unge låtskrivertalentet komponerer sanger der han henter inspirasjon fra artister
som Eric Clapton og Jimi Hendrix, samtidig som det gjerne anvendes instrumenter
som bl.a. fiolin for skape et mer klassisk lydbilde.
EPen “Sunny To Me” har fått bra respons i hovedstaden og ført til en ”Management
og Agent”-avtale hos det nystartete musikkselskapet Djambr Collective.
Viktor Lindblom, gitar/sang
Linnea Fredricson, fiolin
Gabriel Elfberg, cello
Vilde Berg, sang
Søndag 29. november kl 20:00
Bud Spencer Country Explosion
cc: 100,-
Bud Spencer Country Explosion er en oslobasert trio. De har spilt sammen siden 2000 og opparbeidet seg et godt liverykte i tigerstaden.
Bandet spiller sin egne spesielle variant av countryrock som stilmessig befinner seg et sted mellom Johnny Cash og Motorhead – enkelte kaller det for cowpunk.
Hogne Sjøthun, gitar/vokal
Trond Brækhus, bass
Håkon Strømsæther, trommer
Bandet spiller sin egne spesielle variant av countryrock som stilmessig befinner seg et sted mellom Johnny Cash og Motorhead – enkelte kaller det for cowpunk.
Hogne Sjøthun, gitar/vokal
Trond Brækhus, bass
Håkon Strømsæther, trommer