Fredag 4. mars kl 22:00
Lars Wagle
cc: 100,-/150,-
Gitarist og vokalist Lars Wagle har vært aktiv musiker siden 70-tallet, med ikoner som Bob Dylan, Eric Clapton og Neil Young blant sine toneangivende inspirasjonskilder.
Høsten 2010 ga han ut albumet ”Keep On Walking” som inneholder 11 selvskrevene låter. Innspillingen ble gjort i Irland sammen med gitarlegenden Henry McCullough og hans band. Henry McCullough er bl.a. kjent fra Paul McCartneys Wings og Joe Cockers Grease Band.
Her er et utdrag av omtalen fra Nordic Records i forbindelse med utgivelsen av debutplaten:
”Wagles musikalske uttrykk blir sammenlignet med og betegnet som en krysning av Mark Knopfler og Joe Cocker. I landskapet mellom rock og blues, trygt akkompagnert av Wagles stødige hånd på gitar, serveres elleve sterke sanger og en stilart som må sies å være en mangelvare i artist-Norge. ”Keep On Walking” er i hovedsak influert av amerikanske låtskrivertradisjoner og inneholder et friskt, modent lydbilde. Wagles karakteristiske stemme underbygger albumets jordnære og melodiøse grunntoner.”
Oppfølgeren, “On The Track”, kom ut våren 2014 og er innspilt i det samme studioet som “Keep On Walking”.
Høsten 2010 ga han ut albumet ”Keep On Walking” som inneholder 11 selvskrevene låter. Innspillingen ble gjort i Irland sammen med gitarlegenden Henry McCullough og hans band. Henry McCullough er bl.a. kjent fra Paul McCartneys Wings og Joe Cockers Grease Band.
Her er et utdrag av omtalen fra Nordic Records i forbindelse med utgivelsen av debutplaten:
”Wagles musikalske uttrykk blir sammenlignet med og betegnet som en krysning av Mark Knopfler og Joe Cocker. I landskapet mellom rock og blues, trygt akkompagnert av Wagles stødige hånd på gitar, serveres elleve sterke sanger og en stilart som må sies å være en mangelvare i artist-Norge. ”Keep On Walking” er i hovedsak influert av amerikanske låtskrivertradisjoner og inneholder et friskt, modent lydbilde. Wagles karakteristiske stemme underbygger albumets jordnære og melodiøse grunntoner.”
Oppfølgeren, “On The Track”, kom ut våren 2014 og er innspilt i det samme studioet som “Keep On Walking”.
Lørdag 5. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Dave Fields Band (US/NO)
cc: 150,-/200,-
New York-bluesrockeren Dave Fields er en magisk gitarist og begavet vokalist som alltid gir sitt publikum en intens konsertopplevelse. Med komponisten, pianisten, dirigenten og produsenten Sammy “Forever” Fields som far, vokste han opp på Manhattan omgitt av musikk. Han begynte å spille piano som åtte-åring, før han senere gjorde gitaren til hovedinstrument. Jimi Hendrix er hans største helt, etter faren.
Dave Fields trakterer en mengde andre instrumenter og er en etterspurt studiomusiker. Han er også en habil jazzmusiker, men innrømmer at bluesen ligger hjertet hans nærmest. Han har studert ved Berklee School of Music i Boston og driver nå Fields Music Inc. hvor han sysler med komposisjon, arrangement og produksjon. I 2012 ble han innlemmet i New York Blues Hall Of Fame. Det fjerde og ferskeste albumet, “All In”, kom ut sommeren 2014 og er hovedsakelig spilt inn live i studio med mange av de samme musikerne som har deltatt på hans tre tidligere plater.
Dave Fields begeistrer publikum med sin utadvendte, røffe og drivende spillestil. Denne ettermiddagen har han med seg moldenserne Kåre Amundsen og Bjørn Ove Hagset – sammen utgjør de en powertrio det ryker av. Gled dere!
“When I first heard him I knew he had something special. When Dave plays he plays with such passion.” – Hubert Sumlin
“…an enjoyable listen for both blues acolytes and casual club jumpers … an exhilarating concert experience if you ever get a chance to see Fields live.” – Guitar Player Magazine
Dave Fields, gitar/vokal
Bjørn Ove Hagset, bass
Kåre “Lefty” Amundsen, trommer
Dave Fields trakterer en mengde andre instrumenter og er en etterspurt studiomusiker. Han er også en habil jazzmusiker, men innrømmer at bluesen ligger hjertet hans nærmest. Han har studert ved Berklee School of Music i Boston og driver nå Fields Music Inc. hvor han sysler med komposisjon, arrangement og produksjon. I 2012 ble han innlemmet i New York Blues Hall Of Fame. Det fjerde og ferskeste albumet, “All In”, kom ut sommeren 2014 og er hovedsakelig spilt inn live i studio med mange av de samme musikerne som har deltatt på hans tre tidligere plater.
Dave Fields begeistrer publikum med sin utadvendte, røffe og drivende spillestil. Denne ettermiddagen har han med seg moldenserne Kåre Amundsen og Bjørn Ove Hagset – sammen utgjør de en powertrio det ryker av. Gled dere!
“When I first heard him I knew he had something special. When Dave plays he plays with such passion.” – Hubert Sumlin
“…an enjoyable listen for both blues acolytes and casual club jumpers … an exhilarating concert experience if you ever get a chance to see Fields live.” – Guitar Player Magazine
Dave Fields, gitar/vokal
Bjørn Ove Hagset, bass
Kåre “Lefty” Amundsen, trommer
Én torsdagskveld i måneden står to bluegrassband på scenen her på Buckleys!
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
ONKEL TUKA
Er det Bluegrass? Er det Køntri? Er det Gospel? Nei, for svingende,
Onkel Tuka spiller god gammaldags kongelig norsk HALDENROCK!
Eller? I alle fulle fall så kommer du til å bli overrasket, en smule betenkt,
litt brisen og veldig glad når du hører og ser denne septetten.
Onkel Tuka fikk Spellemannpris for albumet “Hvit Honning” i 2011 og ble nominert for barneplaten “Musekongen Blues” i 2012. Bandet har gitt ut
seks album. I 2016 gjenutgis det legendariske gospelalbumet “Geriljagospel”
fra 2006 på vinyl. I tillegg kommer en rykende fersk plate til høsten.
Håkon Ohlgren, vokal
Lars Ivar Borg, kontrabass/munnspill/kor
Kjell Pop, mandolin/dobro/autoharpe/kassegitar/kor
Omar Østli, gitar/kor
Åsmund Solli,trommer/tamburin/kor
Rino Silden, banjo
Snorre Kopperud, fele
Er det Bluegrass? Er det Køntri? Er det Gospel? Nei, for svingende,
Onkel Tuka spiller god gammaldags kongelig norsk HALDENROCK!
Eller? I alle fulle fall så kommer du til å bli overrasket, en smule betenkt,
litt brisen og veldig glad når du hører og ser denne septetten.
Onkel Tuka fikk Spellemannpris for albumet “Hvit Honning” i 2011 og ble nominert for barneplaten “Musekongen Blues” i 2012. Bandet har gitt ut
seks album. I 2016 gjenutgis det legendariske gospelalbumet “Geriljagospel”
fra 2006 på vinyl. I tillegg kommer en rykende fersk plate til høsten.
Håkon Ohlgren, vokal
Lars Ivar Borg, kontrabass/munnspill/kor
Kjell Pop, mandolin/dobro/autoharpe/kassegitar/kor
Omar Østli, gitar/kor
Åsmund Solli,trommer/tamburin/kor
Rino Silden, banjo
Snorre Kopperud, fele
LOMMEDALEN ANTIRUST
Lommedalen Antirust holder til i en litt gjenglemt dal like utenfor Oslo.
Dalen har sin historie i brytningene mellom godseier, småbrukere og arbeiderne på jernverket og byen. Et godt utgangspunkt for bluegrass.
Bluegrasslåter har ofte livlig musikk som står i sterk kontrast til tekster
med mer eller mindre tragisk innhold. Denne kontrasten ønsker bandet
å få tydelig frem, og har derfor norske tekster på alle sine låter.
Bandet har eksistert siden 2010, men ble omorganisert i 2012 og består
i dag av:
Jan Erik Stokke, banjo
Tone Stojka, dobro
Helge W. Bock, gitar
Kjetil Moberg, bass
Lommedalen Antirust holder til i en litt gjenglemt dal like utenfor Oslo.
Dalen har sin historie i brytningene mellom godseier, småbrukere og arbeiderne på jernverket og byen. Et godt utgangspunkt for bluegrass.
Bluegrasslåter har ofte livlig musikk som står i sterk kontrast til tekster
med mer eller mindre tragisk innhold. Denne kontrasten ønsker bandet
å få tydelig frem, og har derfor norske tekster på alle sine låter.
Bandet har eksistert siden 2010, men ble omorganisert i 2012 og består
i dag av:
Jan Erik Stokke, banjo
Tone Stojka, dobro
Helge W. Bock, gitar
Kjetil Moberg, bass
Fredag 11. mars kl 22:00
Will Hoge (US) - Solo “Passport Tour”
cc: 200,- (inkl. avgift) Billettservice
Nashville-baserte Will Hoge er en Grammypris-nominert sanger og låtskriver som spiller en fortreffelig blanding av sjelfull Americana and “heartland”-rock & roll, litt i samme ånden som Tom Petty, Bob Seger og John Mellencamp. 43-åringen har rykte på seg å være en fremragende sceneartist og er en produktiv sangsmed med ti studioalbum bak seg og en mengde låter som er blitt plukket opp av andre.
Will Hoge tråkket sine barnesko i Franklin, like sør for Nashville, og oppgir sine musiserende onkler og farens omfattende platesamling som viktige inspirasjonskilder gjennom ungdomstiden. Han dro avgårde til Western Kentucky University for å studere historie, men musikken trakk ham hjemover igjen, og han flyttet til Nashville for å starte et band. Sammen med gitarist Dan Baird (Georgia Satellites, Homemade Sin) turnerte han rundt om i sørstatene, og i 1999 kom den første platen, “All Night Long: Live at the Exit/In” – et konsertopptak fra Nashville-klubben.
Innimellom nærmest ustanselig turnevirksomhet, har det siden debuten kommet en jevn strøm av utgivelser – både EPer og full-lengdere, deriblant hele fire liveskiver. I 2012 ble det en Grammynominasjon i “Best Country Song”-kategorien for “Even If It Breaks Your Heart” (skrevet sammen med Eric Paslay) – en låt The Eli Young Band toppet countrylistene med.
“Small Town Dreams” er Will Hoges tiende studioalbum, og han sier om albumet: “It's a reflection of where I am currently in my life, but also where I grew up, and, ultimately, where I think I'm going”. Sammen med produsent Marshall Altman har han levert en delvis nostalgisk låtsamling om rastløsheten som ofte preger en ung manns oppvekst i småbygater. På 80-tallet var Franklin fremdeles en søvnig liten landlig stad, men mye har forandret seg – både for Will Hoge og hjembyen. Franklin har nå status som hurtigstvoksende by i Tennessee, og samtidig er karrieren til denne sørstatsartisten også i full ekspansjon.
Det meldes at Will Hoge ankommer landet med en rykende fersk utgivelse i kofferten. Albumet “Live & Solo - December 2015” inneholder 16 låter tatt opp på tampen av 2015, under hans “Desperate Times: A Storytellers Tour”. Platen vil være tilgjengelig på digitale plattformer fra 1. mars. For dere som fremdeles foretrekker et fysisk produkt, vil det være mulig å kjøpe eksemplarer på konserten.
Opplev Will Hoge nært og intimt på vår lille scene – det kan hende sjansen ikke byr seg på nytt!
Will Hoge tråkket sine barnesko i Franklin, like sør for Nashville, og oppgir sine musiserende onkler og farens omfattende platesamling som viktige inspirasjonskilder gjennom ungdomstiden. Han dro avgårde til Western Kentucky University for å studere historie, men musikken trakk ham hjemover igjen, og han flyttet til Nashville for å starte et band. Sammen med gitarist Dan Baird (Georgia Satellites, Homemade Sin) turnerte han rundt om i sørstatene, og i 1999 kom den første platen, “All Night Long: Live at the Exit/In” – et konsertopptak fra Nashville-klubben.
Innimellom nærmest ustanselig turnevirksomhet, har det siden debuten kommet en jevn strøm av utgivelser – både EPer og full-lengdere, deriblant hele fire liveskiver. I 2012 ble det en Grammynominasjon i “Best Country Song”-kategorien for “Even If It Breaks Your Heart” (skrevet sammen med Eric Paslay) – en låt The Eli Young Band toppet countrylistene med.
“Small Town Dreams” er Will Hoges tiende studioalbum, og han sier om albumet: “It's a reflection of where I am currently in my life, but also where I grew up, and, ultimately, where I think I'm going”. Sammen med produsent Marshall Altman har han levert en delvis nostalgisk låtsamling om rastløsheten som ofte preger en ung manns oppvekst i småbygater. På 80-tallet var Franklin fremdeles en søvnig liten landlig stad, men mye har forandret seg – både for Will Hoge og hjembyen. Franklin har nå status som hurtigstvoksende by i Tennessee, og samtidig er karrieren til denne sørstatsartisten også i full ekspansjon.
Det meldes at Will Hoge ankommer landet med en rykende fersk utgivelse i kofferten. Albumet “Live & Solo - December 2015” inneholder 16 låter tatt opp på tampen av 2015, under hans “Desperate Times: A Storytellers Tour”. Platen vil være tilgjengelig på digitale plattformer fra 1. mars. For dere som fremdeles foretrekker et fysisk produkt, vil det være mulig å kjøpe eksemplarer på konserten.
Opplev Will Hoge nært og intimt på vår lille scene – det kan hende sjansen ikke byr seg på nytt!
Lørdag 12. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Sven Zetterberg Blues Band (SE)
cc: 200,-/250,- Billettservice
Låtskriveren, sangeren, gitaristen og munnspilleren Sven Zetterberg er en veteran både i svenske og internasjonale blueskretser. Han har holdt det gående siden begynnelsen av 70-tallet og regnes i dag som en av Europas ypperste soul- og bluesmenn.
1972 startet han det legendariske Telge Blues, og på 80-tallet oppnådde han internasjonal suksess i The Four Roosters sammen med vår egen Knut Reiersrud. Samtidig var han frontfigur i Chicago Express, bandet som i femten år dominerte det svenske bluesmiljøet.
Sven Zetterberg ble født i Skärblacka 28. mars 1952, og allerede i syvårsalderen tok han musikken alvorlig nok til å underholde på skolen. Den første fasinasjonen var Elvis Presley: “Jeg kunne ikke noen reelle engelske ord og kunne ikke spille noe instrument, men min bestemor hadde kjøpt meg en akustisk gitar som jeg tøyset med å prøve å etterligne Elvis Presley”. Med oppdagelsen av Little Richard var unggutten helfrelst: “Den første svarte sangeren jeg hørte var Little Richard og han nesten gjorde meg sprø med sin ville, paniske sang”.
I 1964 hørte han Mick Jagger spille munnspill. De tidligste bluesheltene var Sonny Boy Williamson og Big Walter Horton, og ganske naturlig ble munnspillet det første instrumentet hans. Gitarspillet ble et hovedfokus etter hvert som han kom i 20-årene.
Sven Zetterberg har opparbeidet seg sin egen umiskjennelig stil. Han har aldri angret på at han forlot sin jobb som sjåfør for det svenske postverket tilbake i 1985 for å bli en fulltidsmusiker.
Sven Zetterberg, vokal/gitar/munnspill
Thomas Hammarlund, gitar
Matti Ollikainen, piano
Mikael Fahleryd, bass
Jim Ingvarsson, trommer
1972 startet han det legendariske Telge Blues, og på 80-tallet oppnådde han internasjonal suksess i The Four Roosters sammen med vår egen Knut Reiersrud. Samtidig var han frontfigur i Chicago Express, bandet som i femten år dominerte det svenske bluesmiljøet.
Sven Zetterberg ble født i Skärblacka 28. mars 1952, og allerede i syvårsalderen tok han musikken alvorlig nok til å underholde på skolen. Den første fasinasjonen var Elvis Presley: “Jeg kunne ikke noen reelle engelske ord og kunne ikke spille noe instrument, men min bestemor hadde kjøpt meg en akustisk gitar som jeg tøyset med å prøve å etterligne Elvis Presley”. Med oppdagelsen av Little Richard var unggutten helfrelst: “Den første svarte sangeren jeg hørte var Little Richard og han nesten gjorde meg sprø med sin ville, paniske sang”.
I 1964 hørte han Mick Jagger spille munnspill. De tidligste bluesheltene var Sonny Boy Williamson og Big Walter Horton, og ganske naturlig ble munnspillet det første instrumentet hans. Gitarspillet ble et hovedfokus etter hvert som han kom i 20-årene.
Sven Zetterberg har opparbeidet seg sin egen umiskjennelig stil. Han har aldri angret på at han forlot sin jobb som sjåfør for det svenske postverket tilbake i 1985 for å bli en fulltidsmusiker.
Sven Zetterberg, vokal/gitar/munnspill
Thomas Hammarlund, gitar
Matti Ollikainen, piano
Mikael Fahleryd, bass
Jim Ingvarsson, trommer
Lørdag 12. mars kl 22:00
Jazzbanditt
cc: 150,- (inkl. avgift) Billettservice
Jazzbanditt er en akustisk trio fra Oslo. I 2011 mottok de strålende kritikker for debutalbumet “Nilsen/Breistein/Stemkens/Skrove” – anmelderne trillet utelukkende 5'ere og 6'ere. Bandet fikk ros for sin evne å fornye en sjanger sterkt preget av utallige coverversjoner av diverse Django Reinhardt komposisjoner.
Siden den gang har trioen ikke ligget på latsiden. De har tilbrakt et år som musikere i Paris, bidratt på internasjonale prosjekter og innspillinger, samt gjort en rekke liveopptredener både utenlands og på Norges største jazzfestivaler.
I 2013 slapp de albumet “2.0.” – igjen til utelukkende toppkritikker. Der debutalbumet var mer forankret i tradisjonell string-swing, handlet “2.0.” om å sprenge grenser. Et sterkt fokus på melodi, arrangement og bevisst instrumentbehandling gjorde “2.0.” til et svært variert, og endog trendsettende innen sjangeren.
Med “2.0.” ble Jazzbanditt for alvor lagt merke til – NRK Jazzradioen lagde et times portrettprogram om bandet, og de ble i sommer booket til hovedscenen under verdens største string-swing festival, Festival du Django Reinhardt i Samois utenfor Paris. Det kan også nevnes at Jazzbanditt i 2015 spilte for et utsolgt Cosmopolite under Djangofestivalen i Oslo for femte år på rad – noe som er enestående og sier litt om posisjonen bandet har i miljøet her hjemme.
Stian Vågen Nilsen, gitar
Knut Bendik Manger Breistein, gitar
Egil Stemkens, kontrabass
Siden den gang har trioen ikke ligget på latsiden. De har tilbrakt et år som musikere i Paris, bidratt på internasjonale prosjekter og innspillinger, samt gjort en rekke liveopptredener både utenlands og på Norges største jazzfestivaler.
I 2013 slapp de albumet “2.0.” – igjen til utelukkende toppkritikker. Der debutalbumet var mer forankret i tradisjonell string-swing, handlet “2.0.” om å sprenge grenser. Et sterkt fokus på melodi, arrangement og bevisst instrumentbehandling gjorde “2.0.” til et svært variert, og endog trendsettende innen sjangeren.
Med “2.0.” ble Jazzbanditt for alvor lagt merke til – NRK Jazzradioen lagde et times portrettprogram om bandet, og de ble i sommer booket til hovedscenen under verdens største string-swing festival, Festival du Django Reinhardt i Samois utenfor Paris. Det kan også nevnes at Jazzbanditt i 2015 spilte for et utsolgt Cosmopolite under Djangofestivalen i Oslo for femte år på rad – noe som er enestående og sier litt om posisjonen bandet har i miljøet her hjemme.
Stian Vågen Nilsen, gitar
Knut Bendik Manger Breistein, gitar
Egil Stemkens, kontrabass
Torsdag 17. mars kl 21:00
Red Kite
cc: 150,-
Red Kite er endelig klare for å vise seg frem på Buckleys-scenen! Med musikere kjent fra Shining, Elephant9, Bushman’s Revenge og Grand General er det duket for en heftig aften med spennende toner i skjæringspunktet mellom psykedelisk 70-tallsrock, progjazz og diverse andre sjangre.
Denne rutinerte gjengen kaller Red Kite for sin egen lekestue, hvor de kan boltre seg i fri utfoldelse. Med god smak og spinnville musikalske ferdigheter, overskrider gutta egne influenser og summen av partene i et nytt, kraftfullt uttrykk.
Dersom du har lyst til å se et knakende godt liveband i sjangersprengende sampill, foreslår vi at du stikker innom sjappa denne torsdagskveld og sjekker dem ut.
Even Helte Hermansen, gitar
Bernt Moen, tangenter
Trond Frønes, bass
Torstein Lofthus, trommer
Denne rutinerte gjengen kaller Red Kite for sin egen lekestue, hvor de kan boltre seg i fri utfoldelse. Med god smak og spinnville musikalske ferdigheter, overskrider gutta egne influenser og summen av partene i et nytt, kraftfullt uttrykk.
Dersom du har lyst til å se et knakende godt liveband i sjangersprengende sampill, foreslår vi at du stikker innom sjappa denne torsdagskveld og sjekker dem ut.
Even Helte Hermansen, gitar
Bernt Moen, tangenter
Trond Frønes, bass
Torstein Lofthus, trommer
Fredag 18. mars kl 22:00
Levitation B Band
cc: 100,-/150,-
Levitation B Band består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt tolkninger av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og leiken energi fra scenen!
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og leiken energi fra scenen!
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Lørdag 19. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Bert Deivert & Copperhead Run (SE)
cc: 150,-/200,-
Bert Deivert & Copperhead Run spiller en helt egen blanding av roots, blues, folk og jazz. Mange av låtene de fremfører stammer fra den såkalte “stringband-tradisjonen” på 1910-40-tallet som, i likhet med ragtime og tidlig jazz, har gammel folkemusikk med banjo, fele, gitar, mandolin og bass i bunn. Ved å kombinere etterkrigstidens elektriske gitarer, bass og trommer med den tidlige akustiske bluesen, skaper de en dynamisk og spennende miks.
Mandolin er kanskje ikke det første instrumentet mange forbinder med blues, men frem til 1940-tallet var mandolinen vanlig – det var først med urbaniseringen og elektrifiseringen av bluesen at dens rolle minket og nesten ble borte. I moderne tid har bluesmandolinen fått en renessanse gjennom musikere som Ry Cooder og Steve James. Amerikaneren Bert Deivert er muligens den mest konsekvente og ivrigste forvalteren av arven etter gamle mestere som Yank Rachell.
Sangeren og låtskriveren Bert Deivert (f. 1950) er opprinnelig fra New Hampshire, men har bodd i Karlstad i mange år. Han har vært fascinert av bluesmusikken helt siden tenårene, da han først så Son House på fjernsynet. Med over 40 år på veien som musiker, betraktes han i dag som en av verdens ledende utøvere på bluesmandolin. Han har spilt og samarbeidet med et vidt spekter av artister, deriblant Mississippi-bluesmannen T-Model Ford, sangeren og låtskriveren Peter Case, bluestrubaduren Eric Bibb, munnspillvirtuosen Charlie Musselwhite og rockabilly-dronningen Wanda Jackson.
Bert Deivert, gitartalentet Janne Zander og bassist Per-Arne Pettersson har spilt sammen i mange år – Copperhead Run ble dannet som en videreutvikling av rootsbluesen de spilte i begynnelsen. “Blood In My Eyes For You” er debutalbumet for dette bandet og Deiverts tolvte utgivelse siden han flyttet til Sverige i 1974. Foruten Deiverts egne komposisjoner, inkluderer repertoaret klassikere av bl.a. Sleepy John Estes, Yank Rachell, Big Joe Williams og R.L. Burnside.
“Bert Deivert and I played blues on the streets of San Francisco throughout 1973 and 1974. One of our big numbers was Sleepy John Estes’
“Broke and Hungry”. We both stuck to the grind, and here we are in a new century, still rockin’ it. He’s one of of my favorite people and musicians…” – Peter Case
Bert Deivert, mandolin/vokal/gitar
Janne Zander, slide- og resonatorgitarer
Per-Arne Pettersson, bass
Fredrik Lindholm, trommer
Mandolin er kanskje ikke det første instrumentet mange forbinder med blues, men frem til 1940-tallet var mandolinen vanlig – det var først med urbaniseringen og elektrifiseringen av bluesen at dens rolle minket og nesten ble borte. I moderne tid har bluesmandolinen fått en renessanse gjennom musikere som Ry Cooder og Steve James. Amerikaneren Bert Deivert er muligens den mest konsekvente og ivrigste forvalteren av arven etter gamle mestere som Yank Rachell.
Sangeren og låtskriveren Bert Deivert (f. 1950) er opprinnelig fra New Hampshire, men har bodd i Karlstad i mange år. Han har vært fascinert av bluesmusikken helt siden tenårene, da han først så Son House på fjernsynet. Med over 40 år på veien som musiker, betraktes han i dag som en av verdens ledende utøvere på bluesmandolin. Han har spilt og samarbeidet med et vidt spekter av artister, deriblant Mississippi-bluesmannen T-Model Ford, sangeren og låtskriveren Peter Case, bluestrubaduren Eric Bibb, munnspillvirtuosen Charlie Musselwhite og rockabilly-dronningen Wanda Jackson.
Bert Deivert, gitartalentet Janne Zander og bassist Per-Arne Pettersson har spilt sammen i mange år – Copperhead Run ble dannet som en videreutvikling av rootsbluesen de spilte i begynnelsen. “Blood In My Eyes For You” er debutalbumet for dette bandet og Deiverts tolvte utgivelse siden han flyttet til Sverige i 1974. Foruten Deiverts egne komposisjoner, inkluderer repertoaret klassikere av bl.a. Sleepy John Estes, Yank Rachell, Big Joe Williams og R.L. Burnside.
“Bert Deivert and I played blues on the streets of San Francisco throughout 1973 and 1974. One of our big numbers was Sleepy John Estes’
“Broke and Hungry”. We both stuck to the grind, and here we are in a new century, still rockin’ it. He’s one of of my favorite people and musicians…” – Peter Case
Bert Deivert, mandolin/vokal/gitar
Janne Zander, slide- og resonatorgitarer
Per-Arne Pettersson, bass
Fredrik Lindholm, trommer
Lørdag 26. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Krissy Matthews Band
cc: 150,-/200,-
Britisk-norske Krissy Matthews er en spennende, ung gitarist. Han er bare 23 år, men har allerede rukket å spille over 1000 konserter – med eget band og sammen med stjerner som Toto, Joe Bonamassa, Gregg Allman, John Mayall, Beth Hart og Jeff Healey.
Krissy fikk sin første elektriske gitar i gave på åtteårsdagen. De første par årene ble han undervist av sin far som lærte unggutten låter fra sangkatalogen til Hank Marvin & The Shadows. Under en familieferie i Norge da Krissy var elleve, oppdaget han bluesen gjennom en norsk bluesmusiker med navn Amund Maarud.
Musikk-karrieren begynte å rulle allerede året etter, i august 2004, da han spilte to kvelder på rad med John Mayall & The Bluesbreakers på Notodden Blues Festival. Stor media- og publikumsinteresse fulgte i kjølvannet av denne opptredenen og vel hjemme i England etterpå, startet han sitt første band, Krissy’s Blues Boys. Denne kvartetten ble omsider til en ”powerblues”-trio, da faren sluttet som ekstragitarist og overtok bassistrollen i bandet.
Krissy Matthews spiller blues i Chicagotradisjonen, men også tuftet på arven etter Jimi Hendrix, med bred gitarføring og fete akkordsoli. Denne naturbegavelsen setter likevel sitt ungdommelige preg på musikken han skaper. Han er svært teknisk dyktig, samtidig som han spiller med en ekte blåfølelse rett fra margen.
“Scenes From A Moving Window” er hans ferskeste utgivelse og allerede nummer fire i rekken. Albumet har fått strålende kritikker og er et samarbeid med poeten, låtskriveren og produsenten Pete Brown, som ofte omtales som Creams uoffisielle fjerde medlem.
“…He really is a phenomenal guitarist and would stand up next to any major league player on the international stage. He sounds like Krissy Matthews with those licks, not a copy cat…” – Blues and Soul Magazine, UK.
Krissy Matthews, gitar/vokal
Keith Matthews, bass
Max Maxwell, trommer
Krissy fikk sin første elektriske gitar i gave på åtteårsdagen. De første par årene ble han undervist av sin far som lærte unggutten låter fra sangkatalogen til Hank Marvin & The Shadows. Under en familieferie i Norge da Krissy var elleve, oppdaget han bluesen gjennom en norsk bluesmusiker med navn Amund Maarud.
Musikk-karrieren begynte å rulle allerede året etter, i august 2004, da han spilte to kvelder på rad med John Mayall & The Bluesbreakers på Notodden Blues Festival. Stor media- og publikumsinteresse fulgte i kjølvannet av denne opptredenen og vel hjemme i England etterpå, startet han sitt første band, Krissy’s Blues Boys. Denne kvartetten ble omsider til en ”powerblues”-trio, da faren sluttet som ekstragitarist og overtok bassistrollen i bandet.
Krissy Matthews spiller blues i Chicagotradisjonen, men også tuftet på arven etter Jimi Hendrix, med bred gitarføring og fete akkordsoli. Denne naturbegavelsen setter likevel sitt ungdommelige preg på musikken han skaper. Han er svært teknisk dyktig, samtidig som han spiller med en ekte blåfølelse rett fra margen.
“Scenes From A Moving Window” er hans ferskeste utgivelse og allerede nummer fire i rekken. Albumet har fått strålende kritikker og er et samarbeid med poeten, låtskriveren og produsenten Pete Brown, som ofte omtales som Creams uoffisielle fjerde medlem.
“…He really is a phenomenal guitarist and would stand up next to any major league player on the international stage. He sounds like Krissy Matthews with those licks, not a copy cat…” – Blues and Soul Magazine, UK.
Krissy Matthews, gitar/vokal
Keith Matthews, bass
Max Maxwell, trommer
Torsdag 31. mars kl 21:00
Green Peppers - Herb Alpert Tribute
cc: 200,- (inkl. avgift) Billettservice
På denne siste dagen i mars fyller Herbert “Herb” Alpert 81 velblåste år, og det må selvfølgelig feires. Ved siden av The Beatles, Elvis og Frank Sinatra, så var Herb Alpert en av 1960-tallets største stjerner. Med mega hits som “A Taste Of Honey” og “Spanish Flea”, utgitt på hans eget plateselskap A&M, samt en rekke kjenningsmelodier til amerikanske TV-programmer, toppet han listene og fylte store konsertlokaler. Med sin spesielle sound, sine snertne arrangementer og sitt underholdende sceneshow, er Herb Alpert sannsynligvis den mestselgende trompetisten noensinne.
Green Peppers tar særlig for seg “Tijuana Brass” epoken. Under ledelse av Torstein Ellingsen og med 0 % gravalvor, spiller de elegant arrangert jazz, samba og easy listening i denne tradisjonen. Broder Eyvind Ellingsen synger et par låter og selvfølgelig er kjenningsmelodien fra Fjernsynskjøkkenet på repertoaret.
Heng med på hyllesten til en av gladmusikkens absolutte enere - det er duket for Godt Humør!
Green Peppers tar særlig for seg “Tijuana Brass” epoken. Under ledelse av Torstein Ellingsen og med 0 % gravalvor, spiller de elegant arrangert jazz, samba og easy listening i denne tradisjonen. Broder Eyvind Ellingsen synger et par låter og selvfølgelig er kjenningsmelodien fra Fjernsynskjøkkenet på repertoaret.
Heng med på hyllesten til en av gladmusikkens absolutte enere - det er duket for Godt Humør!