Onsdag 4. mars kl 21:00
Spain (US) "Lyttekonsert"
cc: 250,-/300,- Billettservice
Det Los Angeles-baserte bandet Spain har annonsert en omfattende europeisk turné og avlegger oss et besøk denne marskvelden.
Da bassist og vokalist Josh Haden dannet Spain i 1993, hadde han en visjon om å skape et spesielt lydbilde – inspirert av pop, blues, country og jazz, men uten å ty til forvrengning, klisjéfylte gitarsoli og massive trommeoppsett. Haden skriver forførende, melankolske sanger som tekstmessig kretser rundt temaer som opptar ham: Kjærlighet og hengivenhet, livet, døden og religion.
Det sterke debutalbumet “The Blue Moods Of Spain” kom i 1995 og har befestet seg som en klassiker.
Bandet opparbeidet seg en hengiven tilhengerskare og turnerte i USA, Europa og Australia. Etter ytterligere to plater, gikk medlemmene hvert til sitt i 2001. Haden revitalisert bandet i 2007 med helt nye musikere fra sine soloprosjekter: Randy Kirk på tangenter og trommeslager Matt Mayhall, samt gitarist Daniel Brummel som har vært med siden 2010.
Fra 2012 har produktiviteten vært høy. Med den nye besetningen ble “The Soul Of Spain” utgitt på Glitterhouse Records, bandets første studioalbum med nytt materiale på mer enn ti år. I 2013 kom “Spain – The Morning Becomes Eclectic Session”, en liveplate tatt opp hos radiostasjonen KCRW i Santa Monica.
Nå i november kom Spains femte studioalbum ut på det kanadiske selskapet Dine Alone Records. “Sargent Place” er produsert av Gus Seyffert (Black Keys, Beck, Norah Jones) og mikset av Darrell Thorp (Radiohead, Paul McCartney). Albumet inneholder låten “You And I”, en bass/vocal-duett med Josh og sin avdøde far, Charlie Haden (1937-2014). Dette sporet er jazzlegendens aller siste studio-innspilling, og for øvrig bare den andre gangen far og sønn la ned lydspor sammen.
Josh Haden, vokal/bass
Kenny Lion, gitar
Joel Virgel, trommer
Da bassist og vokalist Josh Haden dannet Spain i 1993, hadde han en visjon om å skape et spesielt lydbilde – inspirert av pop, blues, country og jazz, men uten å ty til forvrengning, klisjéfylte gitarsoli og massive trommeoppsett. Haden skriver forførende, melankolske sanger som tekstmessig kretser rundt temaer som opptar ham: Kjærlighet og hengivenhet, livet, døden og religion.
Det sterke debutalbumet “The Blue Moods Of Spain” kom i 1995 og har befestet seg som en klassiker.
Bandet opparbeidet seg en hengiven tilhengerskare og turnerte i USA, Europa og Australia. Etter ytterligere to plater, gikk medlemmene hvert til sitt i 2001. Haden revitalisert bandet i 2007 med helt nye musikere fra sine soloprosjekter: Randy Kirk på tangenter og trommeslager Matt Mayhall, samt gitarist Daniel Brummel som har vært med siden 2010.
Fra 2012 har produktiviteten vært høy. Med den nye besetningen ble “The Soul Of Spain” utgitt på Glitterhouse Records, bandets første studioalbum med nytt materiale på mer enn ti år. I 2013 kom “Spain – The Morning Becomes Eclectic Session”, en liveplate tatt opp hos radiostasjonen KCRW i Santa Monica.
Nå i november kom Spains femte studioalbum ut på det kanadiske selskapet Dine Alone Records. “Sargent Place” er produsert av Gus Seyffert (Black Keys, Beck, Norah Jones) og mikset av Darrell Thorp (Radiohead, Paul McCartney). Albumet inneholder låten “You And I”, en bass/vocal-duett med Josh og sin avdøde far, Charlie Haden (1937-2014). Dette sporet er jazzlegendens aller siste studio-innspilling, og for øvrig bare den andre gangen far og sønn la ned lydspor sammen.
Josh Haden, vokal/bass
Kenny Lion, gitar
Joel Virgel, trommer
Torsdag 5. mars kl 21:00
Hengsrø Smie
cc: 100,-/150,- (rabatt for by:Larm-pass/medlem NBU)
by:Larm-delegater: Gratis
Hengsrø Smie er et norskspråklig poprockband fra Vestfold. De serverer poetiske bilder fra liv og levnet i en musikalsk drakt som beveger seg fra rock og visepop til disko, funk og ska. Med Rhodes-piano og Hammond-orgel er det hele smakfullt farget av en syttitallsestetikk.
Bandet har siden oppstarten i 2010 spilt mange konserter i Vestfold-byene og Oslo – på alt fra puber og kulturhus til små og store festivaler. Sommeren 2014 varmet de opp for heltene sine i CC-Cowboys.
Hengsrø Smie har tidligere gitt ut tre singler. I høst besøkte bandet Top Floor Studios i Gøteborg for å spille inn debutalbumet, ”Det Var Nå” som ble sluppet 20. februar.
”Hengsrø Smie er et nytt friskt pust i den mangfoldige norske bandfloraen, og det er en fryd å se publikum ta imot deres spilleglede og de nye låtene! ” – Hilde Killingdalen, BabyGoat Records
Kasper Søyland, vokal/piano
Glenn Richard Thomassen, gitar
Jørgen Norheim, bass/kor
Andreas Bart, trommer/perkusjon
Bandet har siden oppstarten i 2010 spilt mange konserter i Vestfold-byene og Oslo – på alt fra puber og kulturhus til små og store festivaler. Sommeren 2014 varmet de opp for heltene sine i CC-Cowboys.
Hengsrø Smie har tidligere gitt ut tre singler. I høst besøkte bandet Top Floor Studios i Gøteborg for å spille inn debutalbumet, ”Det Var Nå” som ble sluppet 20. februar.
”Hengsrø Smie er et nytt friskt pust i den mangfoldige norske bandfloraen, og det er en fryd å se publikum ta imot deres spilleglede og de nye låtene! ” – Hilde Killingdalen, BabyGoat Records
Kasper Søyland, vokal/piano
Glenn Richard Thomassen, gitar
Jørgen Norheim, bass/kor
Andreas Bart, trommer/perkusjon
Fredag 6. mars kl 22:00
Josah + Ogras
cc: 100,-/150,- (rabatt for by:Larm-pass/medlem NBU)
by:Larm-delegater: Gratis
Josah fra Molde ga sommeren 2014 ut albumet, “Dipole” – fire år etter debuten “Stars and Lightballs”. Med bakgrunn fra alt fra jazz til rock, leker bandmedlemmene fryktløst med sjangrene. Pressen har sammenlignet Josah med The Police,The Cure og 70-tallsprogrockerne fra Yes, men til tross for likhetstrekk, har trioen klart å skape sin egen stil.
Alt i livet utspiller seg mellom motsetninger som natt og dag, seier og tap, kjærlighet og hat, liv og død. I spenningsfeltet som oppstår mellom disse ytterpunktene finner Josah sin inspirasjon, og derfor deres andre plate fått tittelen “Dipole”. Her viser bandet en litt mørkere og mindre optimistisk side av seg selv, i gnistrende kontrast til den alltid tilstedeværende lekenheten.
“Det er vanskelig å forstå at ikke dette albumet skal bli en veldig mye større suksess enn det det flotte debutalbumet ble. Med Dipole har Josah fått vist at de er en tikkende bombe. Og det er vel antakelig nå den detonerer!” – Audiophile.no
Jonas Høgseth, gitarer/vokal
Sindre Klykken, bass/kor
Joachim Orvik, trommer/perkusjon/kor
Alt i livet utspiller seg mellom motsetninger som natt og dag, seier og tap, kjærlighet og hat, liv og død. I spenningsfeltet som oppstår mellom disse ytterpunktene finner Josah sin inspirasjon, og derfor deres andre plate fått tittelen “Dipole”. Her viser bandet en litt mørkere og mindre optimistisk side av seg selv, i gnistrende kontrast til den alltid tilstedeværende lekenheten.
“Det er vanskelig å forstå at ikke dette albumet skal bli en veldig mye større suksess enn det det flotte debutalbumet ble. Med Dipole har Josah fått vist at de er en tikkende bombe. Og det er vel antakelig nå den detonerer!” – Audiophile.no
Jonas Høgseth, gitarer/vokal
Sindre Klykken, bass/kor
Joachim Orvik, trommer/perkusjon/kor
Ogras er bandet som tar deg over balkanske vidder, innom støvete sirkustelt og irske puber. Med fengende melodier og energiske rytmer blir det alltid liv når Ogras spiller opp!
Ogras kommer fra Romsdalen og har spilt sammen i fem år. De har framført sin heftige musikk på store festivalscener, bittesmå klubber, kulturhus, bakgårder samt én og annen låve. Bandet startet som en trio, men har i dag en besetning på seks glade medlemmer.
Januar i år fikk den muntre sekstetten en andreplass under landsfinalen i Global Battle Of The Bands.
Paul Richard Solåt, vokal/gitar
Aleksander Eidsvåg, fele
Knut Peder Voldset, banjo
Pål Elnan, mandolin
Thomas Dahle, bass
Filip Eidsvåg, trommer
Ogras kommer fra Romsdalen og har spilt sammen i fem år. De har framført sin heftige musikk på store festivalscener, bittesmå klubber, kulturhus, bakgårder samt én og annen låve. Bandet startet som en trio, men har i dag en besetning på seks glade medlemmer.
Januar i år fikk den muntre sekstetten en andreplass under landsfinalen i Global Battle Of The Bands.
Paul Richard Solåt, vokal/gitar
Aleksander Eidsvåg, fele
Knut Peder Voldset, banjo
Pål Elnan, mandolin
Thomas Dahle, bass
Filip Eidsvåg, trommer
Lørdag 7. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: T-Bear & The Dukes (SE)
cc: 200,-/250,- Billettservice
Denne lørdagsettermiddagen står scenen klar for å ta imot besøk fra de värmlandske skogene. T-Bear & The Dukes er blant nabolandets fremste bluesband og ble dannet våren 2003 av Torbjörn “T-Bear” Solberg og Jan Lillsäter hjemme i Arvika. De har gitt ut tre CDer: “Let The Sweet Talk Flow” (2007), “Broadway Twist” (2008) og “Ice Machine” (2013). Det meldes at kvartetten straks har et nytt album ferdig for utgivelse.
T-Bear & The Dukes serverer en kraftfull blanding av blues, R&B og soul med referanser til 50- og 60-tallet. Gutta er favoritter i flere bluesklubber og de gleder seg alltid til å opptre for et entusiastisk norsk publikum. Det svinger hardt når denne gjengen spiller opp, og de danseglade blant dere anbefales å huske relevant skotøy!
Torbjörn “T-Bear” Solberg, vokal/gitar
Paul “Palle” Wagnberg, Hammond B3
Jan Lillsäter, bass
Henrik “Henke” Berg, trommer
T-Bear & The Dukes serverer en kraftfull blanding av blues, R&B og soul med referanser til 50- og 60-tallet. Gutta er favoritter i flere bluesklubber og de gleder seg alltid til å opptre for et entusiastisk norsk publikum. Det svinger hardt når denne gjengen spiller opp, og de danseglade blant dere anbefales å huske relevant skotøy!
Torbjörn “T-Bear” Solberg, vokal/gitar
Paul “Palle” Wagnberg, Hammond B3
Jan Lillsäter, bass
Henrik “Henke” Berg, trommer
Lørdag 7. mars kl 22:00
Ulf Myrvold Band [ Simon Lynge (AVLYST) - Solo (DK/GL) ]
cc: 100,-/150,- (rabatt for by:Larm-pass/medlem NBU)
by:Larm-delegater: Gratis
Dessverre må Simon Lynge avlyse sitt norgesbesøk pga streiken i Norwegian.
Vi jobber med å få han hit til høsten - kommer tilbake med info fortløpende.
ULF MYRVOLD BAND SPILLER SOM PLANLAGT - HELDIGVIS !!!
Simon Lynge (f. 1980) er i besittelse av en fantastisk stemme og et låtskrivertalent av de helt sjeldne. Født i Danmark, men oppvokst i Qaqortoq på Grønland, et samfunn med i overkant 3000 fastboende sjeler – og flere 100 mil sjøveien til de mer folketette forekomster av menneskeheten – gir grunnlag for ettertanke av hvilken ballast denne karen besitter av indre landskap i tilsynelatende lun ro og observasjonskapasitet.
Faren hans som spiller trekkspill og var med i diverse orkestre, var tidlig inspirasjon i Simon sin musikalitet og bevissthet til livets eksistensielle og gjerne ubesvarte spørsmål. Han igjen husker å ha vokst opp i et samfunn med snaue 40 fastboende, ingen formell skolegang og stadig på jakt, fiske eller som gjeter fra tidlig alder. Det var anderledes før!
Låtskrivingen startet for alvor opp på bakgrunn av manglende dagbokdisiplin etter påbegynte studier ved Holstebro Music School for å fordype seg i opera, piano, trommer og musikkteori. Han ble kvikt inkludert av Københavns unge musikermiljø og har spilt på nær de fleste scener i Kongens By. Så var det ut på landeveien i Amerika for å fordype seg i låtskrivingskunsten. Simon virker til å ha lett for å havne i de gode situasjoner på sin vei i livet og musikken.
Debutskiva “The Future” kom til i 2008 etter at superprodusent Matt Forger forgapte seg i en soloforestilling med Simon og klasket pengene i bordet for en innspilling med framtidens artist. 2010 ble den lansert for Europa, til strålende mottakelser i en rekke land. Oppfølgeren “In Absence of Fear” kom ut for et snaut halvår siden og er et gjennomkvalitetsprodukt hvor Simon Lynge nok en gang har fått kompaniskap av ypperlige musikere – men å forstå at det er han som har grep om resultatet levnes det ingen tvil om – hør bare på EPene som ble laget i 2004 og 2007 – en mann med integritet allerede fra start!
Oppvarmer for Emmylou Harris, Morcheeba m.fl, vært på headlineren til Tivoli Parken med over 25.000 i publikum – til live-opptredener på BBC og en rekke andre tv-stasjoner, dokumentarinnspilling, hentet inn til Sundance Film Festival i Utah og er nå bosatt i USA – og så mye mye mer – nå er han for første gang i Oslo.
Det forespeiles en helt nedpå og intim seanse her på sjappa vår denne første lørdagskvelden i hutrende mars, og vi håper Simon Lynge føler seg velkommen her på Buckleys. Jason Isbell omtalte oss som et sted det føles naturlig å frekventere når du kommer hjem fra en seiltur i arktiske strøk...så forholdene ligger kanskje godt til rette…...ta turen – vi påstår det er verdt det!
Max Harry Hanssen, 15. februar 2015
“A breath of his fresh island air.” – The Sunday Times
“One of the most memorable and melodic debut albums of recent years” – Rolling Stone Magazine (2010 debutalbum, “The Future”)
Vi jobber med å få han hit til høsten - kommer tilbake med info fortløpende.
ULF MYRVOLD BAND SPILLER SOM PLANLAGT - HELDIGVIS !!!
Simon Lynge (f. 1980) er i besittelse av en fantastisk stemme og et låtskrivertalent av de helt sjeldne. Født i Danmark, men oppvokst i Qaqortoq på Grønland, et samfunn med i overkant 3000 fastboende sjeler – og flere 100 mil sjøveien til de mer folketette forekomster av menneskeheten – gir grunnlag for ettertanke av hvilken ballast denne karen besitter av indre landskap i tilsynelatende lun ro og observasjonskapasitet.
Faren hans som spiller trekkspill og var med i diverse orkestre, var tidlig inspirasjon i Simon sin musikalitet og bevissthet til livets eksistensielle og gjerne ubesvarte spørsmål. Han igjen husker å ha vokst opp i et samfunn med snaue 40 fastboende, ingen formell skolegang og stadig på jakt, fiske eller som gjeter fra tidlig alder. Det var anderledes før!
Låtskrivingen startet for alvor opp på bakgrunn av manglende dagbokdisiplin etter påbegynte studier ved Holstebro Music School for å fordype seg i opera, piano, trommer og musikkteori. Han ble kvikt inkludert av Københavns unge musikermiljø og har spilt på nær de fleste scener i Kongens By. Så var det ut på landeveien i Amerika for å fordype seg i låtskrivingskunsten. Simon virker til å ha lett for å havne i de gode situasjoner på sin vei i livet og musikken.
Debutskiva “The Future” kom til i 2008 etter at superprodusent Matt Forger forgapte seg i en soloforestilling med Simon og klasket pengene i bordet for en innspilling med framtidens artist. 2010 ble den lansert for Europa, til strålende mottakelser i en rekke land. Oppfølgeren “In Absence of Fear” kom ut for et snaut halvår siden og er et gjennomkvalitetsprodukt hvor Simon Lynge nok en gang har fått kompaniskap av ypperlige musikere – men å forstå at det er han som har grep om resultatet levnes det ingen tvil om – hør bare på EPene som ble laget i 2004 og 2007 – en mann med integritet allerede fra start!
Oppvarmer for Emmylou Harris, Morcheeba m.fl, vært på headlineren til Tivoli Parken med over 25.000 i publikum – til live-opptredener på BBC og en rekke andre tv-stasjoner, dokumentarinnspilling, hentet inn til Sundance Film Festival i Utah og er nå bosatt i USA – og så mye mye mer – nå er han for første gang i Oslo.
Det forespeiles en helt nedpå og intim seanse her på sjappa vår denne første lørdagskvelden i hutrende mars, og vi håper Simon Lynge føler seg velkommen her på Buckleys. Jason Isbell omtalte oss som et sted det føles naturlig å frekventere når du kommer hjem fra en seiltur i arktiske strøk...så forholdene ligger kanskje godt til rette…...ta turen – vi påstår det er verdt det!
Max Harry Hanssen, 15. februar 2015
“A breath of his fresh island air.” – The Sunday Times
“One of the most memorable and melodic debut albums of recent years” – Rolling Stone Magazine (2010 debutalbum, “The Future”)
Vi stiftet bekjentskap med Ulf Myrvold Band for første gang et snaut år tilbake,
da de var her som oppvarming. Etter en halvtime hadde publikum falt pladask og lot motvillig musikantene gå av scenen etter endt økt. De gjorde også en egen
kveld høsten 2014 til samme entusiastiske publikumsreaksjon.
Det hviler en vis, varsom og organisk spilleglede i denne gjengen – vi ser med forventning og glede fram til et gjensyn med dem nå!
Ulf Myrvold Band er inspirert av opptakene fra 1930-tallet med blant andre Robert Johnson, Son House og Blind Willie Johnson – støvete og sjelfull musikk som har fått sin renessanse de siste årene. Dette var soloartister med kassegitar,
og Ulf Myrvold Band har arrangert noe av dette materialet for en moderne besetning uten å miste det mørke, skjeve og overraskende aspektet ved denne musikken.
I tillegg komponerer Myrvold stadig flere egne låter hvor man kan høre lyden av både Son House og Jack White, Jimi Hendrix og Ry Cooder. Det faller også naturlig for bandet å hente impulser fra afrikansk musikk, der Ali Farka Touré og Tinariwen er representanter for den afrikanske bluesen.
Ensemblet har gjort en rekke vellykkede konserter lokalt – blant annet sørget de for fullt hus på Kongsberg Jazzfestivals blues-scene to år på rad.
Om de er moderne tradisjonalister eller tradisjonelle modernister i bluesens verden, er opp til lytteren å bedømme. Ulf Myrvold Band ser ikke på bluesen som en sjanger, men som en grunnstemning man finner i sumpene, i ørkenen, på steppene og på vidda.
Ulf Myrvold, vokal/slidegitar/munnspill
Vegard Eggum, gitar/banjo
Julian Moe, bass
Svein Olav Eriksen, trommer
da de var her som oppvarming. Etter en halvtime hadde publikum falt pladask og lot motvillig musikantene gå av scenen etter endt økt. De gjorde også en egen
kveld høsten 2014 til samme entusiastiske publikumsreaksjon.
Det hviler en vis, varsom og organisk spilleglede i denne gjengen – vi ser med forventning og glede fram til et gjensyn med dem nå!
Ulf Myrvold Band er inspirert av opptakene fra 1930-tallet med blant andre Robert Johnson, Son House og Blind Willie Johnson – støvete og sjelfull musikk som har fått sin renessanse de siste årene. Dette var soloartister med kassegitar,
og Ulf Myrvold Band har arrangert noe av dette materialet for en moderne besetning uten å miste det mørke, skjeve og overraskende aspektet ved denne musikken.
I tillegg komponerer Myrvold stadig flere egne låter hvor man kan høre lyden av både Son House og Jack White, Jimi Hendrix og Ry Cooder. Det faller også naturlig for bandet å hente impulser fra afrikansk musikk, der Ali Farka Touré og Tinariwen er representanter for den afrikanske bluesen.
Ensemblet har gjort en rekke vellykkede konserter lokalt – blant annet sørget de for fullt hus på Kongsberg Jazzfestivals blues-scene to år på rad.
Om de er moderne tradisjonalister eller tradisjonelle modernister i bluesens verden, er opp til lytteren å bedømme. Ulf Myrvold Band ser ikke på bluesen som en sjanger, men som en grunnstemning man finner i sumpene, i ørkenen, på steppene og på vidda.
Ulf Myrvold, vokal/slidegitar/munnspill
Vegard Eggum, gitar/banjo
Julian Moe, bass
Svein Olav Eriksen, trommer
Onsdag 11. mars kl 21:00
Rampelys presenterer: Hans Kristian Nordin + Tallest Band Alive
Fri entré (18 års aldersgrense)
HANS KRISTIAN NORDIN er en bluesgitarist født i Virginia i USA. Han kom til Norge som 10-åring, og ble to år senere oppdaget av den amerikanske blueslegenden Stefan Grossman som var på turné her i landet. Det endte med at Hans Kristian spilte sammen med Grossman på Herr Nilsen og har omsider blitt godt kjent som gatemusiker på Aker Brygge og Karl Johan.
Dette unge talentet kan få el-gitaren til å synge og den akustiske gitaren til å ta lytterne på en reise til Amerikas sørstater, hvor fingerpicking countryblues har en dyp tradisjon. Hans Kristian kom blant de topp-100 i Norske Talenter i 2012, og gitaren har allerede brakt ham til USA, England og Sverige. Meget imponerende for en 16-åring!
Hans Kristian Nordin er profilert av Blues News som en av Norges mest lovende gitarister, og denne gangen kommer han med bandet sitt, Blue Devotion.
Blue Devotion er en samling av unge talenter fra musikklinjen på Foss videregående og én som studerer lydproduksjon på NISS. I likhet med Hans Kristian, har også vokalist Aida Frantzen fått videreutdanning på renommerte Berklee College of Music i Boston.
Blue Devotion spiller Bluesrock med ordentlig trøkk! Dette vil bli moro!
“Hey man, you’re pretty darn good” – Joe Bonamassa
Hans Kristian Nordin, gitar
Aida Frantzen vokal
Magnus Engen, gitar
Tobias Øzeke, tangenter
Lars Olav Brynildsen, bass
Rolf Olav Riddervold, trommer
Dette unge talentet kan få el-gitaren til å synge og den akustiske gitaren til å ta lytterne på en reise til Amerikas sørstater, hvor fingerpicking countryblues har en dyp tradisjon. Hans Kristian kom blant de topp-100 i Norske Talenter i 2012, og gitaren har allerede brakt ham til USA, England og Sverige. Meget imponerende for en 16-åring!
Hans Kristian Nordin er profilert av Blues News som en av Norges mest lovende gitarister, og denne gangen kommer han med bandet sitt, Blue Devotion.
Blue Devotion er en samling av unge talenter fra musikklinjen på Foss videregående og én som studerer lydproduksjon på NISS. I likhet med Hans Kristian, har også vokalist Aida Frantzen fått videreutdanning på renommerte Berklee College of Music i Boston.
Blue Devotion spiller Bluesrock med ordentlig trøkk! Dette vil bli moro!
“Hey man, you’re pretty darn good” – Joe Bonamassa
Hans Kristian Nordin, gitar
Aida Frantzen vokal
Magnus Engen, gitar
Tobias Øzeke, tangenter
Lars Olav Brynildsen, bass
Rolf Olav Riddervold, trommer
TALLEST BAND ALIVE er en allsidig gruppe fra Lørenskog som spiller bluesrock med spennende og kreative elementer fra progrock.
Bandet har holdt på i nesten 5 år og spilt mye i hjemkommunen. Etter utallige timer og uker i øvingsrommet, sikter de nå mot et utvidet nedslagsfelt.
Låtene deres er selvskrevne og det jobbes stadig med nytt materiale. I januar var Tallest Band Alive i studio for å spille inn sin første EP.
Magnus Klausen, gitar/vokal
Simen Otnes, gitar
Daniel Kragset, bass
Trym Nygård, trommer
Bandet har holdt på i nesten 5 år og spilt mye i hjemkommunen. Etter utallige timer og uker i øvingsrommet, sikter de nå mot et utvidet nedslagsfelt.
Låtene deres er selvskrevne og det jobbes stadig med nytt materiale. I januar var Tallest Band Alive i studio for å spille inn sin første EP.
Magnus Klausen, gitar/vokal
Simen Otnes, gitar
Daniel Kragset, bass
Trym Nygård, trommer
Én torsdagskveld i måneden står to bluegrassband på scenen her på Buckleys!
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
SPINNING JENNIES
Bluegrasskvintetten Spinning Jennies har gjort seg kjent for sin unike krysning av svensk lyrikk og nordamerikansk “bergsmusik”. I mai 2014
slapp de “Från Rotterdam till Lilla Wien”, noe som førte til gode
anmeldelser og Skandinavia-turné, og til og med en liten tur i Europa.
Dette var bandets tredje album med egne låter, ispedd forsvenskede versjoner av tradisjonelle “bergsballader”.
De tok selvfølgelig turen innom Bluegrassaften på Buckleys, og leverte
en strålende konsert til stor begeistring hos det norske publikummet. Nå
er de endelig tilbake, og denne gangen har de en helt ny plate i bagasjen!
27. mars på Stallet i Stockholm slipper Spinning Jennies igjen et full-lengdealbum, men denne gangen vil det være annerledes. Kommende
album, “Istället För Visor”, er til trykk og består utelukkende av sanger
fra Cornelis Vreeswijks repertoar. I amerikansk folkedrakt, selvfølgelig.
Dette har krevd at bandet har måttet gå utenfor bluegrass-rammene mer enn noensinne, noe som resulterer i sterk påvirkning fra viser, blues, cajun, rumba og til og med en polka!
De er veldig fornøyde og forventningsfulle, spesielt etter gjesteopptredener fra bl.a. Frida Öhrn og Jonas Bleckman.
David Ritschard, gitar/vokal
Amanda Forsman Ostberg, kontrabass/vokal
Jonatan Eklund, dobro/vokal
Erik Berggren, banjo/vokal/mandolin
Agnes Odén, fele/vokal
Bluegrasskvintetten Spinning Jennies har gjort seg kjent for sin unike krysning av svensk lyrikk og nordamerikansk “bergsmusik”. I mai 2014
slapp de “Från Rotterdam till Lilla Wien”, noe som førte til gode
anmeldelser og Skandinavia-turné, og til og med en liten tur i Europa.
Dette var bandets tredje album med egne låter, ispedd forsvenskede versjoner av tradisjonelle “bergsballader”.
De tok selvfølgelig turen innom Bluegrassaften på Buckleys, og leverte
en strålende konsert til stor begeistring hos det norske publikummet. Nå
er de endelig tilbake, og denne gangen har de en helt ny plate i bagasjen!
27. mars på Stallet i Stockholm slipper Spinning Jennies igjen et full-lengdealbum, men denne gangen vil det være annerledes. Kommende
album, “Istället För Visor”, er til trykk og består utelukkende av sanger
fra Cornelis Vreeswijks repertoar. I amerikansk folkedrakt, selvfølgelig.
Dette har krevd at bandet har måttet gå utenfor bluegrass-rammene mer enn noensinne, noe som resulterer i sterk påvirkning fra viser, blues, cajun, rumba og til og med en polka!
De er veldig fornøyde og forventningsfulle, spesielt etter gjesteopptredener fra bl.a. Frida Öhrn og Jonas Bleckman.
David Ritschard, gitar/vokal
Amanda Forsman Ostberg, kontrabass/vokal
Jonatan Eklund, dobro/vokal
Erik Berggren, banjo/vokal/mandolin
Agnes Odén, fele/vokal
JUNIPER DUO
Etter at deres debut på Risør Bluegrassfestival i 2014 høstet veldig gode tilbakemeldinger, låste guttene seg inn på øvingsrommet og skrev og komponerte musikk for å kunne fylle ei settliste med egne låter. Nå er de klare for å sjarmere bluegrassmiljøet med sin progressive tilnærming til bluegrass og akustisk musikk i duoformat.
Vegard Doszko, gitar/vokal
Mikael Jonassen, banjo/vokal
Etter at deres debut på Risør Bluegrassfestival i 2014 høstet veldig gode tilbakemeldinger, låste guttene seg inn på øvingsrommet og skrev og komponerte musikk for å kunne fylle ei settliste med egne låter. Nå er de klare for å sjarmere bluegrassmiljøet med sin progressive tilnærming til bluegrass og akustisk musikk i duoformat.
Vegard Doszko, gitar/vokal
Mikael Jonassen, banjo/vokal
Fredag 13. mars kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Never The Bride (UK)
cc: 250,-/300,- Billettservice
Britiske Never The Bride er en forrykende konsertopplevelse med en av rockens fremste kvinnelige vokalister.
Nikki Lamborn fronter et band bestående av sin musikalske samarbeidspartner Catherine Feeney og et knippe flotte musikere med lang fartstid sammen med artister som Alvin Lee, Rory Gallagher, Elton John og Faithless.
Nikki Lamborn og Catherine Feeney, bedre kjent som “Been”, møttes for første gang på en pubjam i London. De to jentene, fra henholdsvis Bristol og Glasgow, oppdaget at de hadde både felles målsetninger og musikksmak. De fant tonen umiddelbart og et fruktbart låtskriversamarbeid oppsto.
Never The Bride ble dannet rundt 1991 og duoen skaffet seg etter hvert en tilhengerkjerne i byen. Deres live-rykte spredte seg og oppvarmingsjobber for blant andre The Who, ZZ Top, Robert Plant og The Pretenders fulgte på.
Deres nyeste utgivelse, “Jealousy”, ble sluppet på tampen av fjoråret og en hyllest til rock- og bluespionérer på begge sidene av Atlanteren.
Vi gleder oss til å få dette fyrverkeriet tilbake på scenen vår!
Nikki Lamborn, vokal
Catherine “Been” Feeney, tangenter/vokal
Paul Cuddeford, gitar
Sally Jo Pinder, fiolin
Johan “YoYo” Buys, bass
Richie Newman, trommer
Nikki Lamborn fronter et band bestående av sin musikalske samarbeidspartner Catherine Feeney og et knippe flotte musikere med lang fartstid sammen med artister som Alvin Lee, Rory Gallagher, Elton John og Faithless.
Nikki Lamborn og Catherine Feeney, bedre kjent som “Been”, møttes for første gang på en pubjam i London. De to jentene, fra henholdsvis Bristol og Glasgow, oppdaget at de hadde både felles målsetninger og musikksmak. De fant tonen umiddelbart og et fruktbart låtskriversamarbeid oppsto.
Never The Bride ble dannet rundt 1991 og duoen skaffet seg etter hvert en tilhengerkjerne i byen. Deres live-rykte spredte seg og oppvarmingsjobber for blant andre The Who, ZZ Top, Robert Plant og The Pretenders fulgte på.
Deres nyeste utgivelse, “Jealousy”, ble sluppet på tampen av fjoråret og en hyllest til rock- og bluespionérer på begge sidene av Atlanteren.
Vi gleder oss til å få dette fyrverkeriet tilbake på scenen vår!
Nikki Lamborn, vokal
Catherine “Been” Feeney, tangenter/vokal
Paul Cuddeford, gitar
Sally Jo Pinder, fiolin
Johan “YoYo” Buys, bass
Richie Newman, trommer
Lørdag 14. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Solid Comfort
cc: 150,-/200,-
Det Lillestrøm-baserte bluesbandet Solid Comfort stiller på scenen med mer enn 100 års samlet spilleerfaring. Med stor entusiasme og ekte spilleglede sørger de alltid for høy trivselsfaktor. Det svinger av denne gjengen når de leverer sin ekte, varierte blues med røtter i hele bluesens bredde og historie.
Frontmann Stein Idar Stokke har spilt og sunget siden barndommen, men ble innhentet av bluesmusikken først i godt voksen alder. Solid Comfort ble startet sammen med bandets tidligere bassist Ralph Aasen, og de hadde sin aller første konsert i Oslo Kretsfengsel i 1998.
Med fokus på egne låter, to sangere, slidegitar, munnspill og et fjellstøtt komp, har Solid Comfort skapt sitt eget uttrykk og høster stadig lovord rundt om på landets bluesklubber og kjente bluesscener.
Frontmann Stein Idar Stokke har spilt og sunget siden barndommen, men ble innhentet av bluesmusikken først i godt voksen alder. Solid Comfort ble startet sammen med bandets tidligere bassist Ralph Aasen, og de hadde sin aller første konsert i Oslo Kretsfengsel i 1998.
Med fokus på egne låter, to sangere, slidegitar, munnspill og et fjellstøtt komp, har Solid Comfort skapt sitt eget uttrykk og høster stadig lovord rundt om på landets bluesklubber og kjente bluesscener.
Lørdag 14. mars kl 20:30
Sean Rowe (US)
cc: 180,- Billettservice
Sean Rowe har i høst sluppet sitt fjerde album, det tredje på “stort” selskap, Anti-. Kanskje det aller hippeste plateselskap av dem alle de siste 10 – 15 år. Han er dermed stallkamerat med – blant mange andre sterke personligheter – en størrelse som Tom Waits. Og det er enkelte aspekter ved Sean Rowe som trekker assosiasjonene i samme retning. Både hva musikk, karriereforløp og generell attityde angår. Gå gjerne inn på YouTube eller lignende steder og se/hør “Done Calling You”. Eller “Shine My Diamond Ring”. Og overse endelig ikke hans frenetiske versjon av Richard Thompsons “1952 Vincent Black Lightning”.
Sean Rowe er ellers velsignet med en ytterst malmfull baryton som treffer lytterens solar plexus – og alt bakenfor – med kraften av alle præriens bisonokser.Den prestisjetunge amerikanske avisa Wall Street Journal trekker likegodt direkte sammenligninger til sent sekstitalls Van Morrison og Johnny Cash i siste del av karrieren.
I hele høst har Rowe turnert på kryss og tvers av det nordamerikanske kontinent. Med sine spartanske – men akk så myndige – virkemidler, har han bergtatt et stadig større publikum, som er etterlatt i stum begeistring. Spennvidden i Rowes uttrykk er mildest talt både vid og dyp. Magien ligger først og fremst i stemmen, men Rowe har også en direkte hypnotiserende fremføringsteknikk og evnen til å formidle dynamikken mellom det dunkle og det lyse, det harde og det vare på en forbilledlig og ektefølt måte.
Sean Rowes Anti-debut kom med like formidable “Magic” i 2011, før den vestkyst-produserte “The Salesman and the Shark” fulgte to år senere. Rowe selv anser seg selv som en “skjeggete handelsreisende som i stedet for støvsugere selger følelser”. Med det nye albumet “Madman”, tar han et steg tilbake mot sine egne røtter og serverer en helt egen og forheksende syntese av blues, soul, folk og country.
Vi tror Sean Rowe rett og slett er mannen å følge i 2015, og regner det som sannsynlig at dette blir aller siste sjanse til å oppleve han på en intim klubbscene. I den siste tiden har stadig flere av Rowes konsertarrangører på den amerikanske østkysten meldt om utsolgt hus. Noen blir sågar nettopp av den grunn lagt ut for live-streaming!
Homeless Don og Buckleys er selvsagt uhyre stolte og lykkelige over å være de første til å presentere denne mannen for et Oslo-publikum, og spår det blir trangt om plassen denne kvelden. Folk snakker allerede også på denne siden av Atlanteren. Du vil vel ikke risikere å bli svar skyldig når noen i fremtiden spør: “hvor var du da Sean Rowe spilte på Buckleys?”
Myregubben 16. desember 2014 (red. 13/1-2015)
Sean Rowe er ellers velsignet med en ytterst malmfull baryton som treffer lytterens solar plexus – og alt bakenfor – med kraften av alle præriens bisonokser.Den prestisjetunge amerikanske avisa Wall Street Journal trekker likegodt direkte sammenligninger til sent sekstitalls Van Morrison og Johnny Cash i siste del av karrieren.
I hele høst har Rowe turnert på kryss og tvers av det nordamerikanske kontinent. Med sine spartanske – men akk så myndige – virkemidler, har han bergtatt et stadig større publikum, som er etterlatt i stum begeistring. Spennvidden i Rowes uttrykk er mildest talt både vid og dyp. Magien ligger først og fremst i stemmen, men Rowe har også en direkte hypnotiserende fremføringsteknikk og evnen til å formidle dynamikken mellom det dunkle og det lyse, det harde og det vare på en forbilledlig og ektefølt måte.
Sean Rowes Anti-debut kom med like formidable “Magic” i 2011, før den vestkyst-produserte “The Salesman and the Shark” fulgte to år senere. Rowe selv anser seg selv som en “skjeggete handelsreisende som i stedet for støvsugere selger følelser”. Med det nye albumet “Madman”, tar han et steg tilbake mot sine egne røtter og serverer en helt egen og forheksende syntese av blues, soul, folk og country.
Vi tror Sean Rowe rett og slett er mannen å følge i 2015, og regner det som sannsynlig at dette blir aller siste sjanse til å oppleve han på en intim klubbscene. I den siste tiden har stadig flere av Rowes konsertarrangører på den amerikanske østkysten meldt om utsolgt hus. Noen blir sågar nettopp av den grunn lagt ut for live-streaming!
Homeless Don og Buckleys er selvsagt uhyre stolte og lykkelige over å være de første til å presentere denne mannen for et Oslo-publikum, og spår det blir trangt om plassen denne kvelden. Folk snakker allerede også på denne siden av Atlanteren. Du vil vel ikke risikere å bli svar skyldig når noen i fremtiden spør: “hvor var du da Sean Rowe spilte på Buckleys?”
Myregubben 16. desember 2014 (red. 13/1-2015)
Lørdag 14. mars kl 23:30
Tommy Kristiansens ”Dalegården Musikklag”
cc: 150,-
Gutta i Dalegården Musikklag har spilt sammen og hver for seg i mange år. De er godt etablerte som hired-hands for Norges absolutte største navn - både på Scenen og som Session-musikere. Høsten 2014 bestemte de seg for å utforske trioformatet og serverte oss en fabelaktig seanse en ettermiddag i november.
Sist Tommy var på scenen her, brynte han seg mot Kid og Busk under romjulas Guitarmageddon - uten å vike en tomme - han er helt på nivå og blir betraktet som en mann for framtiden, vi spår en lysende karriere - noe vi ikke er alene om!
Musikklaget tar med seg et knippe av sine favorittlåter innenfor blues og rock sjangeren – både obskure og mer kjente – samt en god dose improvisasjon, for å lage en saftig kveld i de legendariske powertrioenes tegn.
Tommy Kristiansen, vokal/gitar
Lars "Tittan" Folkvord, bass/vokal
Bjørn Sæther, trommer/vokal
Tekniker: Kjartan Meinseth
Sist Tommy var på scenen her, brynte han seg mot Kid og Busk under romjulas Guitarmageddon - uten å vike en tomme - han er helt på nivå og blir betraktet som en mann for framtiden, vi spår en lysende karriere - noe vi ikke er alene om!
Musikklaget tar med seg et knippe av sine favorittlåter innenfor blues og rock sjangeren – både obskure og mer kjente – samt en god dose improvisasjon, for å lage en saftig kveld i de legendariske powertrioenes tegn.
Tommy Kristiansen, vokal/gitar
Lars "Tittan" Folkvord, bass/vokal
Bjørn Sæther, trommer/vokal
Tekniker: Kjartan Meinseth
Onsdag 18. mars kl 21:00
Green Peppers - Herb Alpert 80 År
cc: 200,-
I disse tider runder Herb Alpert 80 velblåste år og det skal behørig markeres også her til lands. Ved siden av The Beatles, Elvis og Frank Sinatra, så var Herb Alpert en av 1960-tallets største stjerner. Med mega hits som “A Taste Of Honey” og “Spanish Flea”, utgitt på hans eget plateselskap A&M, samt en rekke kjenningsmelodier til amerikanske TV-programmer, toppet han listene og fylte store konsertlokaler. Med sin spesielle sound, sine snertne arrangementer og sitt underholdende sceneshow, er Herb Alpert sannsynligvis den mestselgende trompetisten noensinne.
Green Peppers tar særlig for seg “Tijuana Brass” epoken. Under ledelse av Torstein Ellingsen og med 0 % gravalvor, spiller de elegant arrangert jazz, samba og easy listening i denne tradisjonen. Broder Eyvind Ellingsen synger et par låter og selvfølgelig er kjenningsmelodien fra Fjernsynskjøkkenet på repertoaret.
Heng med på hyllesten til en av gladmusikkens absolutte enere - det er duket for Godt Humør!
Green Peppers tar særlig for seg “Tijuana Brass” epoken. Under ledelse av Torstein Ellingsen og med 0 % gravalvor, spiller de elegant arrangert jazz, samba og easy listening i denne tradisjonen. Broder Eyvind Ellingsen synger et par låter og selvfølgelig er kjenningsmelodien fra Fjernsynskjøkkenet på repertoaret.
Heng med på hyllesten til en av gladmusikkens absolutte enere - det er duket for Godt Humør!
Torsdag 19. mars kl 21:00
Øystein Wingaard Wolf & Frode Barth AVLYST
cc: 150,-
Denne torsdagen kan vi invitere til en aften full av poesi, prosa og musikk i selskap med forfatteren Øystein Wingaard Wolf og gitarist Frode Barth.
Øystein Wingaard Wolf er en norsk forfatter og sanger. Han har en imponerende produksjon og er særlig kjent for sin lyrikk. Wingaard Wolf har utgitt ikke mindre enn bl.a. 33 diktsamlinger og fem romaner.
Han har også utgitt flere CDer med egne viser. I en covertekst kaller Øyvind Pharo musikken til Wingaard Wolf “en gryte av musikalske inspirasjoner...parisisk kabaret, meksikansk ballade, østeuropeisk jødisk musikk, litt Taube, litt Brel, calypso, frelsesarmémusikk à la Tom Waits, noir blues og klassisk songwriter-pop”.
Frode Barth er blant landets ledende gitarister. Hans musikk og spillestil har nordisk identitet. Barth jobber internasjonalt og har spilt med berømtheter som Oscar Peterson og Chet Baker. Han har medvirket på en rekke CD-utgivelser og gjestet festivaler i inn- og utland. Samtidig er han en aktiv komponist med en produksjon på ca. 400 verk innen flere genre som scenemusikk, seriøs musikk, jazz, pop/rock og filmmusikk.
Wolf og Barth spilte første gang sammen i 1993 og ved flere anledninger senere – bl.a. Bjørnson festivalen i Molde, Oslo Poesifestival, Vise & Lyrikkfestivalen i Haugesund og en suksesskonsert her på Buckleys senest oktober 2014. Da fikk bluespublikumet hos oss et utvidet perspektiv på Blues og gikk hjem litt rikere.
Barth medvirker på Wolf sin siste CD-utgivelse “Flammer” (KKV). Når Wolf og Barth spiller sammen så oppstår et samspill på høyt nivå. Deres gjensidige respekt for hverandre gjør at de setter inn et ekstra gir – eller to.
Det vil bli en kveld der Wolf leser fra sine seneste arbeider, synger egne sanger til Barths akkompagnement, bl.a. fra den siste utgivelsen “Flammer”, samt solobidrag fra Barth der han ved hjelp av elektronikk, akustiske og elektriske gitarer improviser nye komposisjoner på strak arm – spesielt for anledningen med en Buckleys-dose blues-elementer.
Øystein Wingaard Wolf er en norsk forfatter og sanger. Han har en imponerende produksjon og er særlig kjent for sin lyrikk. Wingaard Wolf har utgitt ikke mindre enn bl.a. 33 diktsamlinger og fem romaner.
Han har også utgitt flere CDer med egne viser. I en covertekst kaller Øyvind Pharo musikken til Wingaard Wolf “en gryte av musikalske inspirasjoner...parisisk kabaret, meksikansk ballade, østeuropeisk jødisk musikk, litt Taube, litt Brel, calypso, frelsesarmémusikk à la Tom Waits, noir blues og klassisk songwriter-pop”.
Frode Barth er blant landets ledende gitarister. Hans musikk og spillestil har nordisk identitet. Barth jobber internasjonalt og har spilt med berømtheter som Oscar Peterson og Chet Baker. Han har medvirket på en rekke CD-utgivelser og gjestet festivaler i inn- og utland. Samtidig er han en aktiv komponist med en produksjon på ca. 400 verk innen flere genre som scenemusikk, seriøs musikk, jazz, pop/rock og filmmusikk.
Wolf og Barth spilte første gang sammen i 1993 og ved flere anledninger senere – bl.a. Bjørnson festivalen i Molde, Oslo Poesifestival, Vise & Lyrikkfestivalen i Haugesund og en suksesskonsert her på Buckleys senest oktober 2014. Da fikk bluespublikumet hos oss et utvidet perspektiv på Blues og gikk hjem litt rikere.
Barth medvirker på Wolf sin siste CD-utgivelse “Flammer” (KKV). Når Wolf og Barth spiller sammen så oppstår et samspill på høyt nivå. Deres gjensidige respekt for hverandre gjør at de setter inn et ekstra gir – eller to.
Det vil bli en kveld der Wolf leser fra sine seneste arbeider, synger egne sanger til Barths akkompagnement, bl.a. fra den siste utgivelsen “Flammer”, samt solobidrag fra Barth der han ved hjelp av elektronikk, akustiske og elektriske gitarer improviser nye komposisjoner på strak arm – spesielt for anledningen med en Buckleys-dose blues-elementer.
Fredag 20. mars kl 22:00
Kjetil Grande
cc: 150,-
Kjetil Grande er kjent som en av landets aller fineste gitarister og har flere plateutgivelser bak seg. Han er også å finne som “hired-hand” – både live og i studio – for flere norske artister.
Debutalbumet “Uppers, Downers, Screamers & Howlers” ble i 2008 belønnet med en Spellemannpris i bluesklassen, og året etter ble han nominert til en ny Spellemannpris med sitt sideprosjekt, R&B-trioen The Crank Bros. “You Are The Night” (2010) ble utropt som et av årets beste norske album i flere av landets aviser.
Denne våren lanseres en etterlengtet ny fullengder, produsert med Yngve “Leidulv” Sætre i Duper Studio.
Grande ble i 2008 inviterte av Eric Clapton personlig til å være oppvarmer for hans eneste norgeskonsert, på Koengen i Bergen. Gitarlegenden uttalte til norsk presse etter konserten: “KG is an amazing guitar player, I just love him!” Samme år ble han som en av få norske artister, invitert til å gjøre konserter på festivalen South By Southwest i Austin, Texas.
Han har også vært innlemmet i den celebre grupperingen Guitarmageddon, i lag med kumpaner som Knut Reiersrud, Kid Andersen, Lars Håvard Haugen, Amund Maarud, Frode Alnæs, Ronnie Jacobsen og Vidar Busk – altså våre gjeveste nasjonale strengedragere!
Denne kvelden kan vi forvente høyoktan gitarhåndtering, flankert av et komp som er vant med å støtte oppunder de raffeste musikere Norge har å
by på – vel møtt og velbekomme!
Kjetil Grande, gitar/vokal
Lars Kristian Folkvord, bass
Tomas Pettersen, trommer
Debutalbumet “Uppers, Downers, Screamers & Howlers” ble i 2008 belønnet med en Spellemannpris i bluesklassen, og året etter ble han nominert til en ny Spellemannpris med sitt sideprosjekt, R&B-trioen The Crank Bros. “You Are The Night” (2010) ble utropt som et av årets beste norske album i flere av landets aviser.
Denne våren lanseres en etterlengtet ny fullengder, produsert med Yngve “Leidulv” Sætre i Duper Studio.
Grande ble i 2008 inviterte av Eric Clapton personlig til å være oppvarmer for hans eneste norgeskonsert, på Koengen i Bergen. Gitarlegenden uttalte til norsk presse etter konserten: “KG is an amazing guitar player, I just love him!” Samme år ble han som en av få norske artister, invitert til å gjøre konserter på festivalen South By Southwest i Austin, Texas.
Han har også vært innlemmet i den celebre grupperingen Guitarmageddon, i lag med kumpaner som Knut Reiersrud, Kid Andersen, Lars Håvard Haugen, Amund Maarud, Frode Alnæs, Ronnie Jacobsen og Vidar Busk – altså våre gjeveste nasjonale strengedragere!
Denne kvelden kan vi forvente høyoktan gitarhåndtering, flankert av et komp som er vant med å støtte oppunder de raffeste musikere Norge har å
by på – vel møtt og velbekomme!
Kjetil Grande, gitar/vokal
Lars Kristian Folkvord, bass
Tomas Pettersen, trommer
Lørdag 21. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer:
Trickbag (S) m/Mitch Kashmar (US), Steve Guyger (US) & West Weston (UK)
cc: 200,-/250,-
TRICKBAG har holdt det gående i 20 år og er kjent som et av Europas toppband når det dreier seg om ekte blues og R&B. Denne ettermiddagen besøker de endelig scenen vår – og de har dessuten med seg hele tre gjesteartister av ypperste kaliber!
Den driftige Trickbag-duoen – Tommy Moberg med sin smittende energi og unike publikumskontakt, og Lars Näsman med sitt driv bak ståbassen og klokkerene vokalharmonier – omgir seg alltid med musikere på høyeste internasjonale nivå. Trickbag er da også gjerne førstevalget som backingband for mange amerikanske artister når de skal ut på Europaturné.
Deres siste plate, “With Friends Vol. 1” er et enestående prosjekt, og første gang et svensk bluesband har klart å samle sammen noen av verdens beste bluesartister - og dokumentere det musikalske møtet på CD.
Sammen med artister som James Harman, Lynwood Slim, John Nemeth, Barrelhouse Chuck, Rj Mischo, West Weston, Bob Corritore og Sven Zetterberg har Trickbag lykkes med å skape et nytt stykke svensk blueshistorie!
Dette blir en sjelden godbit av en konsert – som blir vanskelig å kopiere i framtiden – vel møtt!
Tommy Moberg, vokal
West Weston, munnspill/vokal
Tomi Leino, gitar
Fredrik Von Werder, piano
Lars Näsman, kontrabass
Per Norin, trommer
Den driftige Trickbag-duoen – Tommy Moberg med sin smittende energi og unike publikumskontakt, og Lars Näsman med sitt driv bak ståbassen og klokkerene vokalharmonier – omgir seg alltid med musikere på høyeste internasjonale nivå. Trickbag er da også gjerne førstevalget som backingband for mange amerikanske artister når de skal ut på Europaturné.
Deres siste plate, “With Friends Vol. 1” er et enestående prosjekt, og første gang et svensk bluesband har klart å samle sammen noen av verdens beste bluesartister - og dokumentere det musikalske møtet på CD.
Sammen med artister som James Harman, Lynwood Slim, John Nemeth, Barrelhouse Chuck, Rj Mischo, West Weston, Bob Corritore og Sven Zetterberg har Trickbag lykkes med å skape et nytt stykke svensk blueshistorie!
Dette blir en sjelden godbit av en konsert – som blir vanskelig å kopiere i framtiden – vel møtt!
Tommy Moberg, vokal
West Weston, munnspill/vokal
Tomi Leino, gitar
Fredrik Von Werder, piano
Lars Näsman, kontrabass
Per Norin, trommer
MITCH KASHMAR vokste opp i Santa Barbara og tilhører kremen av Californias bluesmusikere. Han er en sjelfull og mektig bluessanger, samt en kreativ og spennende munnspiller. Gjennom
årene har han delt scene med noen av de største navnene i blues.
I Norge er han kanskje best kjent som frontmann i LA-bandet Pontiax som turnerte mye her
på 90-tallet. Solodebuten kom i 1999 og siden har det blitt utgitt to studioalbum på Delta Groove. Ved Blues Music Awards 2006 ble han nominert i klassen “Best New Artist Debut”
og påfølgende år til “Best Instrumentalist – Harmonica”.
årene har han delt scene med noen av de største navnene i blues.
I Norge er han kanskje best kjent som frontmann i LA-bandet Pontiax som turnerte mye her
på 90-tallet. Solodebuten kom i 1999 og siden har det blitt utgitt to studioalbum på Delta Groove. Ved Blues Music Awards 2006 ble han nominert i klassen “Best New Artist Debut”
og påfølgende år til “Best Instrumentalist – Harmonica”.
STEVE GUYGER, fra Philadelphia, har vært aktiv musiker i over 40 år. Han turnerte med blueslegenden Jimmy Rogers i rundt 15 år fra 1980. Som høytrespektert munnspiller, sanger og låtskriver har han spilt med mange av de store Chicagobluesmestrene og moderne musikerne.
Avdøde William Clarke sa om ham: “the best harp player I’ve ever seen.” Rick Estrin har beskrevet ham som “a true master of the blues harmonica.” Mystisk nok er han et lite kjent navn utenfor blueskretser og har forblitt en av bluesens best bevarte hemmeligheter.
Avdøde William Clarke sa om ham: “the best harp player I’ve ever seen.” Rick Estrin har beskrevet ham som “a true master of the blues harmonica.” Mystisk nok er han et lite kjent navn utenfor blueskretser og har forblitt en av bluesens best bevarte hemmeligheter.
STEVE ‘WEST’ WESTON har i flere år vært en av Storbritannias fineste eksponenter for Chicagoblues-munnspill og boogie-woogie piano.
Han har fronted sitt eget band The Bluesonics siden 1995, samt turnert med bl.a. Big Joe Louis, The Brothers Grimm og The Big Town Playboys.
“Steve Weston has got a pretty solid claim to being London’s top harmonica man. His tone is extraordinary, as is his taste and style, and within his chosen field – old style Chicago/West Coast
harp playing – he’s right up there with anyone in the world today.” – Blues In London
Han har fronted sitt eget band The Bluesonics siden 1995, samt turnert med bl.a. Big Joe Louis, The Brothers Grimm og The Big Town Playboys.
“Steve Weston has got a pretty solid claim to being London’s top harmonica man. His tone is extraordinary, as is his taste and style, and within his chosen field – old style Chicago/West Coast
harp playing – he’s right up there with anyone in the world today.” – Blues In London
Lørdag 21. mars kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Little Andrew & His Band
cc: 150,-/200,-
Andreas Stamnes er et velkjent navn blant konsertgjengere over hele Norge helt siden seieren i Union Blues Cup 2001. Hans vinnende scenepersonlighet har gjort ham til en livefavoritt rundt om på landets klubb- og festivalscener. Nitid jobbing, forståelse av musikken og en tro på det man driver med er oppskriften som gir Little Andrew sin egenart.
David C. York, bedre kjent som Rock Bottom, inviterte Andreas over til Florida i 1999. Etter turnering med Rock, vendte han hjemover igjen med bagasjen full av energi og inspirasjon, samt scenenavnet Little Andrew.
På debutalbumet “Rock Back To Bottom” fra 2007 kunne man høre en artist som jobbet seg mot kjernen av sitt uttrykk. På oppfølgeren “Loadstone” (2010) fortsatte Little Andrew finslipingen av dette uttrykket, noe som endte med en Spellemannprisnominasjon i kategorien Blues. Og det låter virkelig som de siste årenes spillejobber både har gjort han og bandet enda mer sulten og enda tryggere i eget skinn. “Bloodrush” (2012) kom ut på Big H Records og sanket fine omtaler. På sensommeren 2013 ble det sluppet livealbumet, “Live!”, til stor glede for de mange tilhengerne som har etterspurt dette i løpet av årene.
Vi gleder oss til en lørdagskveld i selskap med Little Andrew og bandet hans – et av landets sikreste leverandører av forrykende rock’n’roll og blues!
“Take my advice and check out my friend Little Andrew, and you too will be pleasantly surprised!” – Kid Ramos
Andreas Stamnes, vokal/gitar
Daniel Trustrup Røssing, piano
Pål M. Dahlø, bass
Robert Schei
David C. York, bedre kjent som Rock Bottom, inviterte Andreas over til Florida i 1999. Etter turnering med Rock, vendte han hjemover igjen med bagasjen full av energi og inspirasjon, samt scenenavnet Little Andrew.
På debutalbumet “Rock Back To Bottom” fra 2007 kunne man høre en artist som jobbet seg mot kjernen av sitt uttrykk. På oppfølgeren “Loadstone” (2010) fortsatte Little Andrew finslipingen av dette uttrykket, noe som endte med en Spellemannprisnominasjon i kategorien Blues. Og det låter virkelig som de siste årenes spillejobber både har gjort han og bandet enda mer sulten og enda tryggere i eget skinn. “Bloodrush” (2012) kom ut på Big H Records og sanket fine omtaler. På sensommeren 2013 ble det sluppet livealbumet, “Live!”, til stor glede for de mange tilhengerne som har etterspurt dette i løpet av årene.
Vi gleder oss til en lørdagskveld i selskap med Little Andrew og bandet hans – et av landets sikreste leverandører av forrykende rock’n’roll og blues!
“Take my advice and check out my friend Little Andrew, and you too will be pleasantly surprised!” – Kid Ramos
Andreas Stamnes, vokal/gitar
Daniel Trustrup Røssing, piano
Pål M. Dahlø, bass
Robert Schei
Onsdag 25. mars kl 21:00
Norsk Americana Forum & Buckleys presenterer: Oslo Opry
“Good Ole Boys” m/ Jan “Shotgun” Dahlen og Bjørn “Southern” Nilsen
cc: 150,-
Denne marskvelden får Oslo Opry besøk av to veteraner i det norske country- og rootsmiljøet:
Jan “Shotgun” Dahlen og Bjørn “Southern” Nilsen.
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar ”Big Hand” Johansen, og som vanlig er gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Jan “Shotgun” Dahlen og Bjørn “Southern” Nilsen.
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar ”Big Hand” Johansen, og som vanlig er gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Fredag 27. mars kl 22:00
Levitation B Band
cc: 100,-/150,-
For tredje gang på relativt kort tid gjester Levitation B Band scenen vår. Denne trivelige gjengen er nykommere i Oslos musikkmiljø, men de har allerede dratt stinn brakke på flere skikkelige spillesteder i omegn.
Levitation B Band består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt tolkninger av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og høy partyfaktor – dersom du ikke har forlatt hovedstaden til fordel for snøkledde topper, stikk innom og få en skikkelig dose rock’n’roll som innledning til påsken.
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Levitation B Band består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt tolkninger av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og høy partyfaktor – dersom du ikke har forlatt hovedstaden til fordel for snøkledde topper, stikk innom og få en skikkelig dose rock’n’roll som innledning til påsken.
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Lørdag 28. mars kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Nalle And His Crazy Ivans (DK)
cc: 200,-/250,-
Nalle – alias Roland Lyhr Sørensen – er nærmest en levende legende hjemme i Danmark. I 2013 ble han tildelt Odense Live Ærespris for et langt liv som hele Fyns rock- og bluessanger.
Den karismatiske sangeren fyller 72 år i april, men er på ingen måte ferdig med å utvikle sitt talent. Nå har han nok en gang allieret seg med sine “Crazy Ivans”, og sammen leverer gruppen en ny omgang autentisk “real music”. I tillegg er tangentmester Mitch Woods hentet fra USA, og Peter Østergaard Christensen fra SomeStudio står for perkusjon. Det nye albumet har fått tittelen “Closer To The Bone” og kom ut januar 2015. Musikken er hentet fra Nalles skattekammer, som ifølge ham selv, er sanger som ligger hans hjerte nærmest – dvs. blues- og rootsmusikk fra De Forente Stater.
Nalle innledet sin karriere på slutten av 50-tallet og spilte i en lang rekke fynske grupper gjennom 60-årene. Siden har ”Rock Nalle” kastet seg over danskspråklig rock, soul og senest blues med stor suksess. Han har blant annet spilt inn hele tre album med Hans Theessink og den danske bluesgitaristen Knud Møller. To av disse har vunnet prisen for beste bluesalbum ved Danish Music Awards. Albumet ”Chapel Hill” fra 2008 er også et kritikerrost triosamarbeid, her med ingen snauere enn Kent ”Omar” Dykes og Magic Slim. CDen “Long As I Can See The Light” (2012) sammen med trioen The Crazy Ivans høstet også glimrende omtaler.
Nalle And His Crazy Ivans begynte opprinnelig som et fritidsprojekt, men kameratene fungerte så godt sammen, at Nalles livslange drøm om et personlig bluesorkester ble en realitet. Gruppen har brukt de siste årene på å turnere i det fjerne Østen, Canada, Europa og Danmark. Dette har gjort dem til et av de mest slitesterke og velspillende bluesband Danmark har å by på.
Rock-Nalle, vokal
Ivan Sand, gitar/vokal
Henning Kaae, gitar
Den karismatiske sangeren fyller 72 år i april, men er på ingen måte ferdig med å utvikle sitt talent. Nå har han nok en gang allieret seg med sine “Crazy Ivans”, og sammen leverer gruppen en ny omgang autentisk “real music”. I tillegg er tangentmester Mitch Woods hentet fra USA, og Peter Østergaard Christensen fra SomeStudio står for perkusjon. Det nye albumet har fått tittelen “Closer To The Bone” og kom ut januar 2015. Musikken er hentet fra Nalles skattekammer, som ifølge ham selv, er sanger som ligger hans hjerte nærmest – dvs. blues- og rootsmusikk fra De Forente Stater.
Nalle innledet sin karriere på slutten av 50-tallet og spilte i en lang rekke fynske grupper gjennom 60-årene. Siden har ”Rock Nalle” kastet seg over danskspråklig rock, soul og senest blues med stor suksess. Han har blant annet spilt inn hele tre album med Hans Theessink og den danske bluesgitaristen Knud Møller. To av disse har vunnet prisen for beste bluesalbum ved Danish Music Awards. Albumet ”Chapel Hill” fra 2008 er også et kritikerrost triosamarbeid, her med ingen snauere enn Kent ”Omar” Dykes og Magic Slim. CDen “Long As I Can See The Light” (2012) sammen med trioen The Crazy Ivans høstet også glimrende omtaler.
Nalle And His Crazy Ivans begynte opprinnelig som et fritidsprojekt, men kameratene fungerte så godt sammen, at Nalles livslange drøm om et personlig bluesorkester ble en realitet. Gruppen har brukt de siste årene på å turnere i det fjerne Østen, Canada, Europa og Danmark. Dette har gjort dem til et av de mest slitesterke og velspillende bluesband Danmark har å by på.
Rock-Nalle, vokal
Ivan Sand, gitar/vokal
Henning Kaae, gitar
Lørdag 28. mars kl 22:00
Olve Rykken
cc: 100,-/130,-
Olve Rykken (f. 1961) blir det en sann glede å få besøk av denne lørdagen som innleder Påsketiden (og sommertiden)!
Etter han flyttet til Horten for noen år tilbake, ble Oslo sitt bybilde litt gråere og litt fattigere – og Horten fikk en dimensjon ekstra. Denne kvelden tar han med seg tolvstrengeren og inviterer til konsert med levende lys og olveraskelser.
Olve har spilt en rekke steder: på trikken, på fødselsdagsfest for Wenche Myhre, et av bryllupene til Ole Paus og på Slottet – puber rundt forbi og ikke minst på gata, som ren underholdning, uten tipsskåla foran seg.
På 80-tallet var han med i The Fabulous Couldhavebeens, med bl.a. Eivind Rølles. De spilte en mengde større arrangement og var nær ved å slå igjennom internasjonalt, men et leit “forsovelsessyndrom” ironisk nok kombinert med langt fremskreden “lakenskrekk” satte en endelig stopper for det som kunne blitt noe aldeles stort.
Han omtales gjerne som Norges råeste pubrock-trubadur – og det med rette i vår bok – Olve har hundrevis av låter i hukommelsen og de leveres med sannferdig tilstedeværelse av humor og obskure observasjoner mellom låtene – de aller fleste blir i godt humør etter et møte med Olve Rykken – det være seg på gata, trikken eller som denne kvelden – en streiting konsert med ferdigskrevet settliste for to akter – dette blir gøy!
Max Harry Hansen, 24. mars 2015
Etter han flyttet til Horten for noen år tilbake, ble Oslo sitt bybilde litt gråere og litt fattigere – og Horten fikk en dimensjon ekstra. Denne kvelden tar han med seg tolvstrengeren og inviterer til konsert med levende lys og olveraskelser.
Olve har spilt en rekke steder: på trikken, på fødselsdagsfest for Wenche Myhre, et av bryllupene til Ole Paus og på Slottet – puber rundt forbi og ikke minst på gata, som ren underholdning, uten tipsskåla foran seg.
På 80-tallet var han med i The Fabulous Couldhavebeens, med bl.a. Eivind Rølles. De spilte en mengde større arrangement og var nær ved å slå igjennom internasjonalt, men et leit “forsovelsessyndrom” ironisk nok kombinert med langt fremskreden “lakenskrekk” satte en endelig stopper for det som kunne blitt noe aldeles stort.
Han omtales gjerne som Norges råeste pubrock-trubadur – og det med rette i vår bok – Olve har hundrevis av låter i hukommelsen og de leveres med sannferdig tilstedeværelse av humor og obskure observasjoner mellom låtene – de aller fleste blir i godt humør etter et møte med Olve Rykken – det være seg på gata, trikken eller som denne kvelden – en streiting konsert med ferdigskrevet settliste for to akter – dette blir gøy!
Max Harry Hansen, 24. mars 2015