Fredag 6. februar kl 22:00
Tiebreaker + Support: Brontupisto
cc: 150,-
Tiebreaker ble stiftet i mai 2011 av fem barndomsvenner fra Odda i Hordaland. Bandet spiller eksplosiv og svingende rock’n’roll med innslag av blues og progrock.
Kvartetten har så langt hatt en travel karriere og opparbeidet seg et solid live-rykte. Gutta slapp sin kritikerroste debut-EP i juni 2012, og siden 2013 har de rundt 150 spillejobber bak seg. De har vært oppvarming for band som Oslo Ess, Real Ones, Major Parkinson og Tyler Bryant and The Shakedown, samt delt scene med Dumdum Boys, Kvelertak, Skambankt og mange flere.
I mars 2013 reiste Tiebreaker til Texas og hadde mange spillinger under South By Southwest. Påfølgende år dro de tilbake til festivalen og gjentok suksessen. Sommeren 2014 turnerte bandet over hele landet og var bl.a. på Hovefestivalen, Bygdalarm, Festidalen og Periferifestivalen.
Debutalbumet “We Come From The Mountains” ble sluppet høsten 2014 og har sanket flere fine omtaler.
“Oddas nye bluesrockhelter jobber hardt og gir ut en av årets beste rockedebuter.” – Bergens Tidende (Terningkast 5)
Thomas Espeland Karlsen, vokal
Eirik Wik Haug, gitar
Patrick Andersson, bass
Pål Gunnar Dale, trommer
Kvartetten har så langt hatt en travel karriere og opparbeidet seg et solid live-rykte. Gutta slapp sin kritikerroste debut-EP i juni 2012, og siden 2013 har de rundt 150 spillejobber bak seg. De har vært oppvarming for band som Oslo Ess, Real Ones, Major Parkinson og Tyler Bryant and The Shakedown, samt delt scene med Dumdum Boys, Kvelertak, Skambankt og mange flere.
I mars 2013 reiste Tiebreaker til Texas og hadde mange spillinger under South By Southwest. Påfølgende år dro de tilbake til festivalen og gjentok suksessen. Sommeren 2014 turnerte bandet over hele landet og var bl.a. på Hovefestivalen, Bygdalarm, Festidalen og Periferifestivalen.
Debutalbumet “We Come From The Mountains” ble sluppet høsten 2014 og har sanket flere fine omtaler.
“Oddas nye bluesrockhelter jobber hardt og gir ut en av årets beste rockedebuter.” – Bergens Tidende (Terningkast 5)
Thomas Espeland Karlsen, vokal
Eirik Wik Haug, gitar
Patrick Andersson, bass
Pål Gunnar Dale, trommer
Med én fot godt plantet i country og folk, spiller Brontupisto retro-rock’n’roll som kan gi assosiasjoner til både BigBang og Moving Oos. Trestemte vokalharmonier, vekselbass, hammondorgel og slidegitar – alt toppet med en kraftfull, kvinnelig soulvokal, resulterer i en ny frisk tolkning av sjangeren, med referanser de fleste vil nikke gjenkjennende til.
Februar 2014 dro Brontupisto til studioet Athletic Sound i Halden
for å spille inn en EP. 12-tommeren høstet gode kritikker og er for
tiden tilgjengelig hos Big Dipper, The Garden og Rockline.
Kristin Dahl, vokal
Eirik Kråkenes, gitar
Olav Tony Lunde, gitar
Magnus Bakke, tangenter
Bjørnar Bjørnstad, bass
Daniel Hinderaker, trommer
Februar 2014 dro Brontupisto til studioet Athletic Sound i Halden
for å spille inn en EP. 12-tommeren høstet gode kritikker og er for
tiden tilgjengelig hos Big Dipper, The Garden og Rockline.
Kristin Dahl, vokal
Eirik Kråkenes, gitar
Olav Tony Lunde, gitar
Magnus Bakke, tangenter
Bjørnar Bjørnstad, bass
Daniel Hinderaker, trommer
Lørdag 7. februar kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Rita Engedalen & Backbone
cc: 200,-/250,-
Rita Engedalen er Spellemannprisvinner og publikumsfavoritt. I fjor feiret hun 10-årsjubileum som plateartist og har de siste årene bygget seg opp en stor tilhengerskare gjennom en imponerende rekke festivalopptredener og turnering i inn- og utland. Det er derfor med god grunn hun gjerne blir omtalt som Norges bluesdronning.
43-åringen fra Jondalen utenfor Kongsberg lanserte sist sommer et nytt album. ”My Mothers Blues” er Ritas femte soloplate og har hovedsakelig blitt til i Juke Joint Studio på Bok- og Blueshuset på Notodden sammen med Backbone, hennes faste band gjennom nærmere 20 år. Gospellåten ”Mississippi Prayers”, er spilt inn i Notoddens vennskapsby Clarksdale i Mississippi med artister tilknyttet det lokale bluesmiljøet.
Rita Engedalen har selv skrevet alle låtene på albumet, med unntak av Kris Kristoffersens ”Epitaph (Black And Blue)” – en sang han skrev til Janis Joplin da hun gikk bort. Rita er ivrig opptatt av å trekke frem kvinnelige artister som har påvirket henne, og nettopp Janis Joplin er her en sentral og betydningsfull skikkelse – ikke minst i Ritas samarbeidsprosjekt med Margit Bakken, ”Damer i Blues”. Albumets tittelspor, ”My Mothers Blues”, er en vakker og sårbar folklåt dedisert til Ritas mor og andre sterke og tøffe kvinner som har kjent på ”bluesen” i livet.
Vi kan glede oss til en fin ettermiddagsstund – kombinasjonen av Ritas flotte stemme og fremragende musikalske utøvere er en sikker vinner. Velkommen til konsert!
Rita Engedalen, vokal/gitar
Morten Omlid, gitar
Jens Haugen, bass
Eskil Aasland, trommer
Gjest: Margit Bakken, vokal/gitar
43-åringen fra Jondalen utenfor Kongsberg lanserte sist sommer et nytt album. ”My Mothers Blues” er Ritas femte soloplate og har hovedsakelig blitt til i Juke Joint Studio på Bok- og Blueshuset på Notodden sammen med Backbone, hennes faste band gjennom nærmere 20 år. Gospellåten ”Mississippi Prayers”, er spilt inn i Notoddens vennskapsby Clarksdale i Mississippi med artister tilknyttet det lokale bluesmiljøet.
Rita Engedalen har selv skrevet alle låtene på albumet, med unntak av Kris Kristoffersens ”Epitaph (Black And Blue)” – en sang han skrev til Janis Joplin da hun gikk bort. Rita er ivrig opptatt av å trekke frem kvinnelige artister som har påvirket henne, og nettopp Janis Joplin er her en sentral og betydningsfull skikkelse – ikke minst i Ritas samarbeidsprosjekt med Margit Bakken, ”Damer i Blues”. Albumets tittelspor, ”My Mothers Blues”, er en vakker og sårbar folklåt dedisert til Ritas mor og andre sterke og tøffe kvinner som har kjent på ”bluesen” i livet.
Vi kan glede oss til en fin ettermiddagsstund – kombinasjonen av Ritas flotte stemme og fremragende musikalske utøvere er en sikker vinner. Velkommen til konsert!
Rita Engedalen, vokal/gitar
Morten Omlid, gitar
Jens Haugen, bass
Eskil Aasland, trommer
Gjest: Margit Bakken, vokal/gitar
Lørdag 7. februar kl 22:00
Tinnsoldat
cc: 150,-
Tinnsoldat er en Oslo-basert rocketrio med medlemmer fra Elverum, Skedsmokorset og Valdres, og sprang ut av bandet Inman Hill. Tinnsoldat ble det nye navnet og de ga ut den frittstående singelen “Aske og glør” i februar 2013. Samme år gjorde bandet et knippe konserter og festivaler før de gikk i studio med produsent Alf Magne Hillestad for å lage sitt første studioalbum, “Evig Skyggeliv”.
Debutalbumet som ble utgitt mai 2014 fikk god mottagelse og det har skjedd mye rundt Tinnsoldat den siste tiden. NRKP1 og programmet Norsk på Norsk ga albumet fire av seks da de tok platen “under lupen”. Samme kanal har også satt låtene “Kalenderidyll” og “Stemmer i det fjerne” i rotasjon både lokalt og nasjonalt. Oppland Arbeiderblad rullet terningkast 5, og bandet ble valgt ut som en av sju Underwood-artister på Norwegian Wood 2014. Etter denne konserten skrev Dagbladet følgende:
“Sol, og norsk trio-rock på sitt beste (…) Årets overraskelse – Gramo Underwood-scenen har fått fram mange talenter. Lørdag spilte Tinnsoldat og fikk vist seg fram. Det er en Oslo-basert trio vi garantert vil høre mer fra.”
Et nytt albumprosjekt er allerede godt i gang. På “Evig Skyggeliv” fant Tinnsoldat sin egen sound, og utgangspunktet for plate nummer to er en videreføring av denne, med sterkere låter, større budsjett og større produksjon – uten å miste den energien som bandet etablerte live på debuten.
Erik Haugen, trommer/perkusjon/vokal
Lars Jemterud, bass/vokal
Henrik Bergersen, gitar/vokal
Debutalbumet som ble utgitt mai 2014 fikk god mottagelse og det har skjedd mye rundt Tinnsoldat den siste tiden. NRKP1 og programmet Norsk på Norsk ga albumet fire av seks da de tok platen “under lupen”. Samme kanal har også satt låtene “Kalenderidyll” og “Stemmer i det fjerne” i rotasjon både lokalt og nasjonalt. Oppland Arbeiderblad rullet terningkast 5, og bandet ble valgt ut som en av sju Underwood-artister på Norwegian Wood 2014. Etter denne konserten skrev Dagbladet følgende:
“Sol, og norsk trio-rock på sitt beste (…) Årets overraskelse – Gramo Underwood-scenen har fått fram mange talenter. Lørdag spilte Tinnsoldat og fikk vist seg fram. Det er en Oslo-basert trio vi garantert vil høre mer fra.”
Et nytt albumprosjekt er allerede godt i gang. På “Evig Skyggeliv” fant Tinnsoldat sin egen sound, og utgangspunktet for plate nummer to er en videreføring av denne, med sterkere låter, større budsjett og større produksjon – uten å miste den energien som bandet etablerte live på debuten.
Erik Haugen, trommer/perkusjon/vokal
Lars Jemterud, bass/vokal
Henrik Bergersen, gitar/vokal
Onsdag 11. februar kl 21:00
Rampelys presenterer: Martinius Solum + Viktor Lindblom
Fri entré
Martinius Solum lever for musikken og håper en dag også å kunne leve AV den. Den Oslo-baserte musikkstudenten har spilt gitar i rundt 11 år og driver aktivt med låtskriving. Nå har han opparbeidet seg et repertoar som han føler seg moden til å presentere for et lyttende publikum.
I løpet av nyåret planlegger han å gå i studio med sine sanger som sjangermessig befinner seg i et musikalsk landskap beslektet med artister som John Mayer, Bernhoft og BigBang. Martinius Solum, vokal/gitar Eivind Oftedal, gitar Daniel Deltchev, gitar/saksofon Lars Løberg Monstad - tangenter Arild Strøm, bass Torje Breidablik, trommer Svensken Viktor Lindblom er født i Falun i 1993, men har vært bosatt i Oslo siden 2012. Han har spilt gitar siden 10-årsalderen og komponerer egne låter med influenser fra tidlig 70-talls rock og blues, samtidig som han lykkes med å skape en moderne atmosfære.
I 2015 er han aktuell med EP-slipp og klar for flere livespillinger i Norge og Sverige. |
Én torsdagskveld i måneden står to bluegrassband på scenen her på Buckleys!
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Følg med på facebooksiden “Bluegrassaften på Buckleys” for informasjon om konsertserien, samt bluegrassjam som også arrangeres jevnlig.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
LUCKY LIPS
Med unntak av perkusjon og ukulele er bandets instrumentering nært opp til et tradisjonelt bluegrassband, dog trekker bandet inspirasjon fra mange andre musikalske sjangre i sin låtskriving.
Bandet har spilt på noen av de største rootsfestivalene i Norge og har hatt suksess med turneer i både Nederland og USA. I juni 2011 hadde Lucky Lips den store æren av å bli tildelt den prestisjetunge prisen ”#1 Europeisk Bluegrass Band 2011” på European World Of Bluegrass Festivalen i Nederland.
Med unntak av perkusjon og ukulele er bandets instrumentering nært opp til et tradisjonelt bluegrassband, dog trekker bandet inspirasjon fra mange andre musikalske sjangre i sin låtskriving.
Bandet har spilt på noen av de største rootsfestivalene i Norge og har hatt suksess med turneer i både Nederland og USA. I juni 2011 hadde Lucky Lips den store æren av å bli tildelt den prestisjetunge prisen ”#1 Europeisk Bluegrass Band 2011” på European World Of Bluegrass Festivalen i Nederland.
I 2012 slapp Lucky Lips sitt andre album ”Mountain Dust” til gode kritikker i
noen av Norges største aviser, så vel som fantastisk mottakelse fra publikum.
Deres første USA-innspilling ”Bethea Ranch”, spilt inn hos og med den
legendariske Dave Gonzalez (The Paladins), ble sluppet 5. oktober 2013.
Malin Pettersen, vokal
Stian Jørgen Sveen, gitar/vokal
Erlend Støylen Hølland, kontrabass/vokal
Pål Emil Berg, perkusjon
Even Reinsfelt Krogh, banjo/kulele
noen av Norges største aviser, så vel som fantastisk mottakelse fra publikum.
Deres første USA-innspilling ”Bethea Ranch”, spilt inn hos og med den
legendariske Dave Gonzalez (The Paladins), ble sluppet 5. oktober 2013.
Malin Pettersen, vokal
Stian Jørgen Sveen, gitar/vokal
Erlend Støylen Hølland, kontrabass/vokal
Pål Emil Berg, perkusjon
Even Reinsfelt Krogh, banjo/kulele
MIDDLEWOOD BAND
Middlewood Band ble startet av Marius Midtskogen i 2008 etter å ha vært en
del av rockemiljøet i Drammen i mange år. Bandet skriver egne låter, i sjangeren singer/songwriter, hvor det utelukkende brukes bluegrass-instrumentering. De blander inn tradisjonelle bluegrasslåter for å skape varierte konserter med nyere
og eldre materiale. Den gode musikkopplevelsen står alltid i fokus.
Middlewood Band består av fem medlemmer, hvor det viktigste er samspill, trøkk
og glede i musikken. Sammen spiller de en blanding av moderne og tradisjonell bluegrass og akustisk country.
Morten Marstein, kontrabass/vokal
Line Johannessen, vokal
Morten Nymoen, mandolin/dobro/vokal
Dag Ivar Caspersen, banjo/gitar
Marius Midtskogen, vokal/gitar
Fredag 13. februar kl 22:00
Soul Providers
cc: 150,-
Soul Providers er et soul/funk-band med base i Oslo/Asker-området. De holdt sin debutkonsert hos Asker Bluesklubb for et par år siden og fikk mange positive tilbakemeldinger fra et begeistret publikum.
Repertoaret består av låter fra klassiske soulartister på 60- og 70-tallet som Al Green, Otis Redding, Bobby Bland, Etta James, Rufus Thomas, James Brown og Johnny “Guitar” Watson, i tillegg til noe nyere materiale i samme gata.
Soul Providers består hovedsakelig av folk med lang fartstid i bransjen, samt noen unge talentfulle musikere som deler deres forkjærlighet til den klassiske soulmusikken. Dette lover bra for å sikre kontinuiteten i en stadig tilbakevendende genre.
Emil Markussen, vokal/perkusjon
Lindy Wettre, vokal/perkusjon
Anne Hoseth, tangenter/vokal
Bård Kranstad, gitar
Bernhard Seland, saksofon
Petter Waitz, trombone
Vegard Sandbukt, trompet
Dag Jakobsen, bass
Vidar Øverli, trommer/vokal
Repertoaret består av låter fra klassiske soulartister på 60- og 70-tallet som Al Green, Otis Redding, Bobby Bland, Etta James, Rufus Thomas, James Brown og Johnny “Guitar” Watson, i tillegg til noe nyere materiale i samme gata.
Soul Providers består hovedsakelig av folk med lang fartstid i bransjen, samt noen unge talentfulle musikere som deler deres forkjærlighet til den klassiske soulmusikken. Dette lover bra for å sikre kontinuiteten i en stadig tilbakevendende genre.
Emil Markussen, vokal/perkusjon
Lindy Wettre, vokal/perkusjon
Anne Hoseth, tangenter/vokal
Bård Kranstad, gitar
Bernhard Seland, saksofon
Petter Waitz, trombone
Vegard Sandbukt, trompet
Dag Jakobsen, bass
Vidar Øverli, trommer/vokal
Lørdag 14. februar kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: RAM
cc: 150,-/200,-
RAM er en blues/pubrock kvartett fra Nordmøre og Romsdal.
Gruppen så dagens lys sommeren 2003 og er eksponent for uttrykksfull R&B og roadhouse rock’n’roll fra 60- og 70-tallet. Klare referanser er Savoy Brown, Fleetwood Mac, Robin Trower, Johnny Winter, Rory Gallagher og Freddie King .
Ann-Christin Mork, bass/vokal
Arild Oshaug, gitar/munnspill/vokal
Dan Stian Brill, gitar/vokal
Geir Bøe, trommer/vokal
Gruppen så dagens lys sommeren 2003 og er eksponent for uttrykksfull R&B og roadhouse rock’n’roll fra 60- og 70-tallet. Klare referanser er Savoy Brown, Fleetwood Mac, Robin Trower, Johnny Winter, Rory Gallagher og Freddie King .
Ann-Christin Mork, bass/vokal
Arild Oshaug, gitar/munnspill/vokal
Dan Stian Brill, gitar/vokal
Geir Bøe, trommer/vokal
Lørdag 14. februar kl 22:00
Odd & Frid
cc: 150,-
Odd Einar og Frid Nordheim har begge sunget siden de så dagens lys. De traff hverandre en gang på nittitallet og vakker musikk oppstod mellom dem. Siden da har de hatt prosjekter på hver sin kant, hvor de har sunget i alt fra barnedåp til Oslo Spektrum og for alt fra Olga i Åsen til Statsministeren.
I 2012 ble de headhuntet til å være med på The Voice og nådde begge hele veien til finalerundene. Nå er to av Norges beste stemmer sammen igjen for andre gang på vår lille scene!
Frid Nordheim, vokal
Odd Einar Nordheim, gitar/vokal
Lorenzo Nardocci, tangenter/kickn'bass/kor
Martin Hystad, trommer
I 2012 ble de headhuntet til å være med på The Voice og nådde begge hele veien til finalerundene. Nå er to av Norges beste stemmer sammen igjen for andre gang på vår lille scene!
Frid Nordheim, vokal
Odd Einar Nordheim, gitar/vokal
Lorenzo Nardocci, tangenter/kickn'bass/kor
Martin Hystad, trommer
Søndag 15. februar kl 20:00
Svermere
cc: 150,-
Sværmere er en roman av Knut Hamsun fra 1904. Ett hundre og tre år senere møtes fem musikere i Trondheim og begynner å spille slåtter fra blant annet Ottadalen, hvor Hamsun ble født. Bandet tar navnet Svermere og debutplata som kommer i 2010 høster gode kritikker.
Mens hovedforankringen ligger i norsk folkemusikk, henter gruppa inspirasjon fra jazz, rock og verdensmusikk. Svermere ønsker å bevare tradisjonsmusikken, samtidig som de leker med den og tøyer sjangergrensene. 2010 ble et innholdsrikt år med konserter på By:Larm i Oslo, prosjekt med musikere i Namibia og turné i forbindelse med plateslipp.
I 2011 konsentrerte bandet seg om et viseprosjekt i samarbeid med Gudbrandsdalens velkjente røst og Spellemannprisvinner, Reidar Svare.
Resultatet ble “Fjellblomen” – sanger og dikt med lokal tilknytning som tonesatt av Svermere. Platen ble sluppet på høsten og hele CD-opplaget ble revet vekk i løpet av lanseringsturnéen.
Sommeren 2013 spilte Svermere inn sitt tredje album med Jostein Ansnes som produsent i hans studio på Pir 9 i Trondheim, Øra studio. ”Tonekratt” ble sluppet våren 2014 og sanket høye terningkast og flotte anmeldelser.
”... Svermere er et originalt band med et spennende og variert uttrykk som overrasker. De er samspilte, de kan nærmest måke seg fram i melodiene, på en litt brutal måte. De risikerer noe, og det får meg som lytter litt lenger fram på stolen. De løper fra fest og moro til alvor og ettertanke. De treffer meg midt i ansiktet - og jeg liker det. De får fram en nerve som får musikk til å bety noe.” – Kulturnytt, 18. mars 2014
Aslak O. Brimi, fele
Svein Tore Werstad, saksofon
Torbjørn Netland,gitar
Eirik Mathias Husum, bass
HC Dalgård, trommer
Mens hovedforankringen ligger i norsk folkemusikk, henter gruppa inspirasjon fra jazz, rock og verdensmusikk. Svermere ønsker å bevare tradisjonsmusikken, samtidig som de leker med den og tøyer sjangergrensene. 2010 ble et innholdsrikt år med konserter på By:Larm i Oslo, prosjekt med musikere i Namibia og turné i forbindelse med plateslipp.
I 2011 konsentrerte bandet seg om et viseprosjekt i samarbeid med Gudbrandsdalens velkjente røst og Spellemannprisvinner, Reidar Svare.
Resultatet ble “Fjellblomen” – sanger og dikt med lokal tilknytning som tonesatt av Svermere. Platen ble sluppet på høsten og hele CD-opplaget ble revet vekk i løpet av lanseringsturnéen.
Sommeren 2013 spilte Svermere inn sitt tredje album med Jostein Ansnes som produsent i hans studio på Pir 9 i Trondheim, Øra studio. ”Tonekratt” ble sluppet våren 2014 og sanket høye terningkast og flotte anmeldelser.
”... Svermere er et originalt band med et spennende og variert uttrykk som overrasker. De er samspilte, de kan nærmest måke seg fram i melodiene, på en litt brutal måte. De risikerer noe, og det får meg som lytter litt lenger fram på stolen. De løper fra fest og moro til alvor og ettertanke. De treffer meg midt i ansiktet - og jeg liker det. De får fram en nerve som får musikk til å bety noe.” – Kulturnytt, 18. mars 2014
Aslak O. Brimi, fele
Svein Tore Werstad, saksofon
Torbjørn Netland,gitar
Eirik Mathias Husum, bass
HC Dalgård, trommer
Fredag 20. februar kl 22:00
Oslo Plektrum
cc: 150,-
Denne fredagskvelden er Oslo Plektrum tilbake på Buckleys, klare til å servere en ny dose hardtslående poprock med norske tekster og glimt i øyet. Det blir gjenhør med Plektrums egne hits, lånte slagere fra helter som David Bowie, Mungo Jerry, Iggy Pop, Marius Müller og Focus, i tillegg til nyere materiale.
Krafttrioen sprang ut fra kultbandet Dei Nye Kapellanane, men i motsetning til DNK har Oslo Plektrum tuftet mer av sitt repertoar på et høyrøstet gitarbasert uttrykk. De tre herrene har opptrådt fra Kirkenes i nord til Arendal i sør, enten i selskap med sin gode venn og tekstforfatter Are Kalvø eller på egenhånd.
Bandet legger vekt på et sobert, dresskledd ytre som står i sterk kontrast til de svettedrivende konsertene med mye lyd og energisk livsutfoldelse. Spilleglede er et stikkord for trioen, som alltid yter sitt ypperste for at publikum skal trives.
Oslo Plektrum vil gjerne gi oslorocken et ansikt, og kaller seg ikke grunn byens førende leverandør av lekre licks og voksne riff.
”Musikalsk fremstår Oslo Plektrum som en blanding av Police og rock'n roll-punkerne i Eddie & The Hot Rods. Her slurves det ikke et millisekund i overgangene, og riffa tilhører det aller, aller ypperste sjikt.” – Arild Rønsen
Espen Beranek Holm, gitar/vokal/tangenter
Jan Swensson, bass/vokal
Øystein Jevanord, trommer/munnspill
Krafttrioen sprang ut fra kultbandet Dei Nye Kapellanane, men i motsetning til DNK har Oslo Plektrum tuftet mer av sitt repertoar på et høyrøstet gitarbasert uttrykk. De tre herrene har opptrådt fra Kirkenes i nord til Arendal i sør, enten i selskap med sin gode venn og tekstforfatter Are Kalvø eller på egenhånd.
Bandet legger vekt på et sobert, dresskledd ytre som står i sterk kontrast til de svettedrivende konsertene med mye lyd og energisk livsutfoldelse. Spilleglede er et stikkord for trioen, som alltid yter sitt ypperste for at publikum skal trives.
Oslo Plektrum vil gjerne gi oslorocken et ansikt, og kaller seg ikke grunn byens førende leverandør av lekre licks og voksne riff.
”Musikalsk fremstår Oslo Plektrum som en blanding av Police og rock'n roll-punkerne i Eddie & The Hot Rods. Her slurves det ikke et millisekund i overgangene, og riffa tilhører det aller, aller ypperste sjikt.” – Arild Rønsen
Espen Beranek Holm, gitar/vokal/tangenter
Jan Swensson, bass/vokal
Øystein Jevanord, trommer/munnspill
Lørdag 21. februar kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: JT Lauritsen & The Buckshot Hunters
cc: 150,-/200,-
JT Lauritsen & The Buckshot Hunters er et av landets mest renommerte og hardtarbeidende band. De spiller en herlig blanding av blues, rock'n'roll og soul krydret med en dash zydeco og tex-mex, noe som gjør at fleste har vondt for å holde rockefoten i ro under deres konserter. Bandet har turnert over hele Skandinavia og til så fjerne steder som Svalbard og Australia, og blitt like godt mottatt overalt.
Lillestrømkaren Jan Tore Lauritsen startet bandet sitt i 1991 og over en periode var musikere som Vidar Busk, Palle Wagnberg, Frode Larsen og Per Eriksen innom besetningen. Siden debutplaten ”Buckshot Hunters” i 1995, har mannskapet vært mer eller mindre den samme. Dette første albumet solgte bra og la grunnlaget for en utstrakt turnévirksomhet og nye innspillinger. Deretter kom det ytterlige fire studioplater, og en liveskive ble sluppet i 2009.
Bandets siste album ”Play By The Rules” ble utgitt sommeren 2013 og fikk mange fine anmeldelser. Jan Tore mottok for øvrig den prestisjetunge bluesprisen på Notodden Bluesfestival i fjor sommer.
Jan Tore Lauritsen, vokal/trekkspill/munnspill
Arnfinn Tørrisen, gitarer
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Atle Rakvåg, bass/vokal
Jon Grimsby, trommer
Lillestrømkaren Jan Tore Lauritsen startet bandet sitt i 1991 og over en periode var musikere som Vidar Busk, Palle Wagnberg, Frode Larsen og Per Eriksen innom besetningen. Siden debutplaten ”Buckshot Hunters” i 1995, har mannskapet vært mer eller mindre den samme. Dette første albumet solgte bra og la grunnlaget for en utstrakt turnévirksomhet og nye innspillinger. Deretter kom det ytterlige fire studioplater, og en liveskive ble sluppet i 2009.
Bandets siste album ”Play By The Rules” ble utgitt sommeren 2013 og fikk mange fine anmeldelser. Jan Tore mottok for øvrig den prestisjetunge bluesprisen på Notodden Bluesfestival i fjor sommer.
Jan Tore Lauritsen, vokal/trekkspill/munnspill
Arnfinn Tørrisen, gitarer
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Atle Rakvåg, bass/vokal
Jon Grimsby, trommer
Lørdag 21. februar kl 22:00
Rolling Thunder
cc: 150,-/200,-
Det norske rockelaget Rolling Thunder spiller Dylan-låter slik det låt midt på 70-tallet, med vreng og trøkk, sjel og nerve. De har vært i hvilemodus en periode, men er nå endelig tilbake på Buckleys og klare for å lage Fest!
Grunnstammen i bandet er syv personer på vokal, trommer, bass, gitarer, lapsteel, orgel og munnspill. Ensemblet forsterkes gjerne med to helt råe kordamer, samt saksofon og fele på store jobber.
Rolling Thunder spiller ikke coverlåter i vanlig forstand, men gjør som Bob selv, og fremfører nye tolkninger av låtene på hver spillejobb. Bandet er gjennom mange fantastiske konserter blitt et av de mest populære live-begivenhetene i hovedstaden.
Grunnstammen i bandet er syv personer på vokal, trommer, bass, gitarer, lapsteel, orgel og munnspill. Ensemblet forsterkes gjerne med to helt råe kordamer, samt saksofon og fele på store jobber.
Rolling Thunder spiller ikke coverlåter i vanlig forstand, men gjør som Bob selv, og fremfører nye tolkninger av låtene på hver spillejobb. Bandet er gjennom mange fantastiske konserter blitt et av de mest populære live-begivenhetene i hovedstaden.
Søndag 22. februar kl 21:00
Niogi m/Per Mathisen (ISR/N)
cc: 150,-
Den israelske jazzkvartetten Niogi fremfører originale komposisjoner ved bruk av akustiske instrumenter og synth. Harmonier og rytmiske impulser hentes fra klassisk, jazz og “world music”. Guy Shkolnik og Omri Abramo begynte sitt musikalske samarbeid for tre år siden - i fellesskap komponerer og arrangerer de bandets repertoar.
Med base i Tel Aviv spiller Niogi jevnlig over hele Israel og har opptrådt på internasjonale festivaler som Ingolstaedter Jazztage Festival i Tyskland og Jazz Bliss Festival i Myanmar. I februar er de i Norge for å spille inn et nytt album i Rainbow Studios sammen med lydtekniker Jan Erik Kongshaug og bassist Per Mathisen. Platen forventes å komme ut i april med påfølgende europeisk slippturné.
“I saw Niogi at the Ingolstadt Jazz Festival and loved their sound, compositions and overall performance. Niogi's show kept evolving and enthralling the full capacity audience with surprising turns of different moods. Observing the faces of the audience who did not want to let them go and asked for more and more was pure pleasure.This is a jazz group that has a bright future. Highly recommended.” - Catherine Mayer / Just jazz International (Germany)
Omri Abramov, saksofon/EWI (electronic wind instrument)
Guy Shkolnik, tangenter
Per Mathisen, bass
Utsi Zimring, trommer
Med base i Tel Aviv spiller Niogi jevnlig over hele Israel og har opptrådt på internasjonale festivaler som Ingolstaedter Jazztage Festival i Tyskland og Jazz Bliss Festival i Myanmar. I februar er de i Norge for å spille inn et nytt album i Rainbow Studios sammen med lydtekniker Jan Erik Kongshaug og bassist Per Mathisen. Platen forventes å komme ut i april med påfølgende europeisk slippturné.
“I saw Niogi at the Ingolstadt Jazz Festival and loved their sound, compositions and overall performance. Niogi's show kept evolving and enthralling the full capacity audience with surprising turns of different moods. Observing the faces of the audience who did not want to let them go and asked for more and more was pure pleasure.This is a jazz group that has a bright future. Highly recommended.” - Catherine Mayer / Just jazz International (Germany)
Omri Abramov, saksofon/EWI (electronic wind instrument)
Guy Shkolnik, tangenter
Per Mathisen, bass
Utsi Zimring, trommer
I februar har Oslo Opry gleden å presentere Country Heroes – et av de nyeste tilskuddene i hovedstadens rootsmiljø. Siden bandet ble etablert i fjor høst, har de rukket å spille en håndfull konserter og mottatt mange positive tilbakemeldinger.
Country Heroes spiller klassisk country og honky-tonk. Hovedvekten ligger på originalt låtmateriale, men én og annen gammel klassiker dukker gjerne opp i kveldens repertoar. Med en varm og flott stemme, fremfører Jørund Vålandsmyr egenkomponerte sanger som han evner å gi den gjenkjennende følelsen av å være skrevet i en annen tidsepoke.
Steelgitarmester Tore Blestrud er for anledningen rekruttert til bandets sett.
Jørund Vålandsmyr, vokal/gitar
Daniel Vidarson Gullien, gitar/vokal
Tor Ånon Kleivane, bass
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar ”Big Hand” Johansen, og som vanlig er gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Country Heroes spiller klassisk country og honky-tonk. Hovedvekten ligger på originalt låtmateriale, men én og annen gammel klassiker dukker gjerne opp i kveldens repertoar. Med en varm og flott stemme, fremfører Jørund Vålandsmyr egenkomponerte sanger som han evner å gi den gjenkjennende følelsen av å være skrevet i en annen tidsepoke.
Steelgitarmester Tore Blestrud er for anledningen rekruttert til bandets sett.
Jørund Vålandsmyr, vokal/gitar
Daniel Vidarson Gullien, gitar/vokal
Tor Ånon Kleivane, bass
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Kveldens verter er Tore Andersen og Ottar ”Big Hand” Johansen, og som vanlig er gutta i A-11 på plass.
Ivar Thomas, bass/vokal
Ian Fredrick Johannessen, gitarer
Tore Andersen, vokal/gitar
Tore Blestrud, pedalsteel-gitar
Bjørn Haglund, trommer/vokal
Torsdag 26. februar kl 22:00
Dennis Greaves & Mark Feltham (UK)
cc: 200,-/250,-
London-baserte Nine Below Zero er et av Storbritannias og Europas mest respekterte bluesband. I en årrekke har de servert blues/pubrock av aller ypperste merke og er stadig et populært innslag på klubb- og festivalscener.
Gitarist og vokalist Dennis Greaves og vokalist og munnspiller Mark Feltham tilhører Nine Below Zeros originalbesetning, noe som betyr at de har spilt sammen i nærmere 40 år. I 1977 dannet de Stan’s Blues Band og fikk raskt et solid liverykte. To år senere adopterte de tittelen til en Sonny Boy Williamson-låt og omdøpte bandet til Nine Below Zero. Debutalbumet “Live At The Marquee” kom ut sommeren 1980 og plasserte dem dermed blant eliten i det engelske bluesmiljøet.
Nå går Greaves og Feltham tilbake til sine musikalske røtter. I en intim og akustisk setting fremfører duoen låter av gamle helter som Sonny Terry & Brownie McGee, Jimmy Reed, Slim Harpo og Leadbelly, og er samtidig innom nedstrippede versjoner av Nine Below Zeros originalmusikk. De prater også litt om artistene som inspirerte så mange av de store britiske bluebandene fra 60-tallet, og som dermed i sin tur inspirerte dem.
Dennis Greaves, gitar/vokal
Mark Feltham, vokal/munnspill
Gitarist og vokalist Dennis Greaves og vokalist og munnspiller Mark Feltham tilhører Nine Below Zeros originalbesetning, noe som betyr at de har spilt sammen i nærmere 40 år. I 1977 dannet de Stan’s Blues Band og fikk raskt et solid liverykte. To år senere adopterte de tittelen til en Sonny Boy Williamson-låt og omdøpte bandet til Nine Below Zero. Debutalbumet “Live At The Marquee” kom ut sommeren 1980 og plasserte dem dermed blant eliten i det engelske bluesmiljøet.
Nå går Greaves og Feltham tilbake til sine musikalske røtter. I en intim og akustisk setting fremfører duoen låter av gamle helter som Sonny Terry & Brownie McGee, Jimmy Reed, Slim Harpo og Leadbelly, og er samtidig innom nedstrippede versjoner av Nine Below Zeros originalmusikk. De prater også litt om artistene som inspirerte så mange av de store britiske bluebandene fra 60-tallet, og som dermed i sin tur inspirerte dem.
Dennis Greaves, gitar/vokal
Mark Feltham, vokal/munnspill
Fredag 27. februar kl 22:00
X3
cc: 150,-
X3 ble startet opp høsten 2006 og har hatt spillejobber i Italia, Tyskland og USA. Powertrioen disker opp med en blanding av jazzfusion, ispedd elementer av funk i sitt egenproduserte materiale.
Trioens bassist, nederlenderen Joeri Hommerson, er bosatt i Drammen og har utdannelse fra Musikkonservatoriet i Haag. Han er av internasjonal kaliber og kjent for sin komplekse teknikk, med slap, pop og raske ”stringing”. Børge Olsen fra Bærum trakterer gitar og har studert ved Berklee College of Music i Boston. Han har integrert en synth på sin gitar og spiller dem dermed samtidig. Lydbildet blir unikt og fyldigere enn i en vanlig triobesetning. Trommis Geir Inge Ravn Hansen har tilbrakt studietid ved American Institute of Music i Wien.
Hver for seg har bandmedlemmene spilt med mange internasjonale artister og disse impulsene har de tatt med seg hjem for å forme sitt eget høyenergiske jazzfunk/rock-lydbilde.
X3 har spilt inn to album i Ronni Le Tekrøs 'Studio Studio Nyhagen' på Toten.
Børge Olsen, gitar
Joeri Hommerson, bass
Geir Inge Ravn Hansen, trommer
Trioens bassist, nederlenderen Joeri Hommerson, er bosatt i Drammen og har utdannelse fra Musikkonservatoriet i Haag. Han er av internasjonal kaliber og kjent for sin komplekse teknikk, med slap, pop og raske ”stringing”. Børge Olsen fra Bærum trakterer gitar og har studert ved Berklee College of Music i Boston. Han har integrert en synth på sin gitar og spiller dem dermed samtidig. Lydbildet blir unikt og fyldigere enn i en vanlig triobesetning. Trommis Geir Inge Ravn Hansen har tilbrakt studietid ved American Institute of Music i Wien.
Hver for seg har bandmedlemmene spilt med mange internasjonale artister og disse impulsene har de tatt med seg hjem for å forme sitt eget høyenergiske jazzfunk/rock-lydbilde.
X3 har spilt inn to album i Ronni Le Tekrøs 'Studio Studio Nyhagen' på Toten.
Børge Olsen, gitar
Joeri Hommerson, bass
Geir Inge Ravn Hansen, trommer
Lørdag 28. februar kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Candye Kane m/Laura Chavez (US)
cc: 250,-/300,- Billettservice
Bluesdivaen Candye Kane har en brokete fortid, men har slått seg opp som et av de store navnene i bransjen. Hun har mottatt en mengde priser, og The Blues Foundation har ved flere anledninger nominert henne til Blues Music Awards i Memphis. San Diego Music Awards har kåret bandet til “Best Blues Band” hele syv ganger.
Oppvokst i en dårlig fungerende arbeiderklassefamilie blant gjenger i East LA, var Candye Kane tenåringsmor. Hun figurerte som forsidepike og hillbillybluessyngende anarkist før hun fylte 21 år. Tolv CDer, seks plateselskaper og tusenvis av mil på veien senere, befinner hun seg nå blant eliten i roots- og bluesmiljøet.
Candye Kane er en tøff dame som har vært vant til å slåss fra hun var liten jente. Siden 2008 har hun dessverre også måttet kjempe mot en sjelden form for bukspyttkjertelkreft – en sykdom hun har vært veldig åpen om. Diverse behandlingsprosedyrer, en operasjon, samt variabel almenntilstand har dog ikke satt noen stopper for hyppig spillevirksomhet. Hun bruker musikken som terapi for sin egen situasjon og er samtidig opptatt av å spre glede, håp og inspirasjon gjennom kunsten sin.
Strengetalentet Laura Chavez og Candye Kane ble kjent med hverandre i 2007 via den kanadiske gitaristen Sue Foley, og gjennom årene har disse to utviklet et tett forhold både personlig og musikalsk.
Deres låtskriverpartnerskap har resultert i tre kritikerroste utgivelser. Det nyeste albumet, “Coming Out Swingin’” kom ut sommeren 2013, og Candye Kane ble belønnet med nok en nominasjon ved Blues Music Awards i kategorien “Contemporary Blues Female Artist of the Year”.
Laura Chavez er en spennende og særdeles dyktig gitarist – sammen leverer hun og Candye Kane et forrykende show!
“Kane gives her formidable all and Chavez simply makes you giddy.” – Rick Allen, Vintage Guitar Magazine
“Funny, resilient, bold and heartbreaking, “Coming Out Swingin’” and the powerful pairing of Laura Chavez and Candye Kane, will surely delight fans and more than likely astonish newcomers.” –Thom Jurek, All Music Guide.com
Candye Kane, vokal
Laura Chavez, gitar
Bobby Abarca, bass
Kurt Kalker, trommer
Oppvokst i en dårlig fungerende arbeiderklassefamilie blant gjenger i East LA, var Candye Kane tenåringsmor. Hun figurerte som forsidepike og hillbillybluessyngende anarkist før hun fylte 21 år. Tolv CDer, seks plateselskaper og tusenvis av mil på veien senere, befinner hun seg nå blant eliten i roots- og bluesmiljøet.
Candye Kane er en tøff dame som har vært vant til å slåss fra hun var liten jente. Siden 2008 har hun dessverre også måttet kjempe mot en sjelden form for bukspyttkjertelkreft – en sykdom hun har vært veldig åpen om. Diverse behandlingsprosedyrer, en operasjon, samt variabel almenntilstand har dog ikke satt noen stopper for hyppig spillevirksomhet. Hun bruker musikken som terapi for sin egen situasjon og er samtidig opptatt av å spre glede, håp og inspirasjon gjennom kunsten sin.
Strengetalentet Laura Chavez og Candye Kane ble kjent med hverandre i 2007 via den kanadiske gitaristen Sue Foley, og gjennom årene har disse to utviklet et tett forhold både personlig og musikalsk.
Deres låtskriverpartnerskap har resultert i tre kritikerroste utgivelser. Det nyeste albumet, “Coming Out Swingin’” kom ut sommeren 2013, og Candye Kane ble belønnet med nok en nominasjon ved Blues Music Awards i kategorien “Contemporary Blues Female Artist of the Year”.
Laura Chavez er en spennende og særdeles dyktig gitarist – sammen leverer hun og Candye Kane et forrykende show!
“Kane gives her formidable all and Chavez simply makes you giddy.” – Rick Allen, Vintage Guitar Magazine
“Funny, resilient, bold and heartbreaking, “Coming Out Swingin’” and the powerful pairing of Laura Chavez and Candye Kane, will surely delight fans and more than likely astonish newcomers.” –Thom Jurek, All Music Guide.com
Candye Kane, vokal
Laura Chavez, gitar
Bobby Abarca, bass
Kurt Kalker, trommer
Lørdag 28. februar kl 22:00
Prima Vista Social Club
cc: 200,-
Prima Vista Social Club er en splitter ny konstellasjon bestående av seks musikere fra Norges absolutte øverste sjikte.
De går inn for Jump Swing, en musikkform som oppsto i overgangen fra Swing til Rock’n’roll (sent 40-tall, tidlig 50-tall). De mest kjente utøverne var Louis Jordan og Louis Prima. I vår tid er Brian Setzer frontfigur i denne musikkformen, i tillegg til de mer aktive Big Bad Voodoo Daddy. (Selv om Hr Setzer skal ut på en mindre turne med George Thorogood i mai/juni.)
Prima Vista Social Club begår Premiere denne siste lørdagen i februar, så her eksisterer ikke facebookside eller annen omtale. Ei heller noen form for pressebilder – så vi oppfordrer vårt smukke publikum til å forsøke å fange “øyeblikkene” som garantert vil oppstå i løpet av kveldens seanser og dele disse med bandet.
God stemning er garantert – vi gleder oss så mye at det kiler litt i magen faktisk!
Svein Erik Martinsen Ånestad, vokal/gitar
Erik Eilertsen, trompet
Håvard Fossum, saksofon
Kristoffer Kompen, trombone
Jens Fossum, bass
Torstein Ellingsen, trommer
De går inn for Jump Swing, en musikkform som oppsto i overgangen fra Swing til Rock’n’roll (sent 40-tall, tidlig 50-tall). De mest kjente utøverne var Louis Jordan og Louis Prima. I vår tid er Brian Setzer frontfigur i denne musikkformen, i tillegg til de mer aktive Big Bad Voodoo Daddy. (Selv om Hr Setzer skal ut på en mindre turne med George Thorogood i mai/juni.)
Prima Vista Social Club begår Premiere denne siste lørdagen i februar, så her eksisterer ikke facebookside eller annen omtale. Ei heller noen form for pressebilder – så vi oppfordrer vårt smukke publikum til å forsøke å fange “øyeblikkene” som garantert vil oppstå i løpet av kveldens seanser og dele disse med bandet.
God stemning er garantert – vi gleder oss så mye at det kiler litt i magen faktisk!
Svein Erik Martinsen Ånestad, vokal/gitar
Erik Eilertsen, trompet
Håvard Fossum, saksofon
Kristoffer Kompen, trombone
Jens Fossum, bass
Torstein Ellingsen, trommer