Lørdag 6. august kl 16:00 Utekonsert (inne ved ruskevær)
Kurt Slevigen Trio
cc: 150,-/200,- (inkl. avgift)
Lørdag 6. august kl 22:00
Kurt Slevigen Trio
cc: 100,-/150,-
Kurt Slevigen er en intens og energisk gitarist med stor forkjærlighet for Chicago-bluesen fra 50- og 60-tallet. Han er en bluespurist som spiller upolert og ærlig og som er meget trofast mot sjangeren. Dette er en mann som er av formeningen at det aller meste av god blues ble spilt inn før 1970. Derfor fremfører han helst låter av de gode, gamle gutta - selve kilden.
Kurt Slevigen har bodd i Oslo siden 1986. Oppveksten førte ham fra Rakkestad til Sunnhordland, og det var på Stord han stiftet bekjentskap med bluesen. Under studietiden i Bergen var han med på å starte Bergen Bluesklubb og spilte i flere band - blant dem Blue Soul, der resten av besetningen senere ble med i Goodtime Charlie. Da han flyttet til Oslo, ble det først Oslo Bluesband i en årrekke, siden Chicago Bound og etter hvert en del egen jobbing. Debutskiva, ”West Side From The East Side”, kom i 2002.
Kurt Slevigen, vokal/gitar
Helge Hovland, bass
Robert Skoglund, trommer
Kurt Slevigen har bodd i Oslo siden 1986. Oppveksten førte ham fra Rakkestad til Sunnhordland, og det var på Stord han stiftet bekjentskap med bluesen. Under studietiden i Bergen var han med på å starte Bergen Bluesklubb og spilte i flere band - blant dem Blue Soul, der resten av besetningen senere ble med i Goodtime Charlie. Da han flyttet til Oslo, ble det først Oslo Bluesband i en årrekke, siden Chicago Bound og etter hvert en del egen jobbing. Debutskiva, ”West Side From The East Side”, kom i 2002.
Kurt Slevigen, vokal/gitar
Helge Hovland, bass
Robert Skoglund, trommer
Onsdag 10. august kl 21:00
Oslo Bluesklubb presenterer: The Greaseland Caravan All Stars Revue
cc: 250,-/300,- (inkl. avgift) Billetter
Denne augustkvelden ruller Christoffer “Kid” Andersen inn til hovedstaden med The Greaseland Caravan All Stars Revue – et stjernelag bestående av soulsangeren Wee Willie Walker med Rick Estrin & The Nightcats, forsterket av blues- og rootsveteran Jim Pugh på tangenter og Lisa L. Andersen på vokal.
William Walker er født i Hernando i Mississippi i 1941 og bodde i Memphis til han var 16. I 1959 forelsket seg i Minnesota, og påfølgende år, da han var på turné med gospelgruppen The Redemption Harmonizers, ble han værende i Minneapolis, mens resten av bandet reiste hjem til Memphis. Midtveststaten er fremdeles hans hjembase.
På 60-tallet var “Wee” Willie Walker en av artistene på legendariske Goldwax Records, hvor han gjorde flere innspillinger – fire av disse ble utgitt på Chess-selskapet Checker Records. På én av disse obskure singlene fra 1968 (“A Lucky Loser”) var en ung mann fra Macon i Georgia ved navn Duane Allman med som gitarist.
Gjennom mer enn 40 år som aktiv utøver oppnådde han likevel ikke den suksess og erkjennelse han fortjener. Inntil nå. Rick Estrin og Kid Andersen har bidratt vesentlig til å trekke Wee Willie Walker frem i rampelyset igjen. Begge er fans – i Kids ører er ingen bedre enn Willie når det gjelder soulvokal anno 2016.
Fjorårets utgivelse “If Nothing Ever Changes” er blitt til i Greaseland Studio, Kids eget lydrom i San Jose, hvor han har produsert albumet i samarbeid med Rick Estrin. Platen har fått strålende omtaler og dette har resultert i tre nominasjoner ved årets Blues Music Awards i Memphis - Album Of The Year, Soul Blues Album Of The Year og Soul Blues Artist Of The Year. Rick Estrin, bandet Rick Estrin & The Nightcats og Kid Andersen var også på lista over nominerte ved BMA som fant sted i mai.
Karavanen har også med seg tangentmester Jim Pugh. Han var organisten til Robert Cray i 25 år og spilte med Etta James og Otis Rush før det. I tillegg er Kids talentfulle hustru, Lisa L. Andersen, med på vokal.
“West Coast guitarist Kid Andersen and harmonica player Rick Estrin have done fans of quality roots music a public service by rescuing 1960s Goldwax soul singer Wee Willie Walker…” – Frank-John Hadley, DownBeat
“En av de store musikalske gjenoppdagelser i USA i fjor var soulsangeren Wee Willie Walker.” – Øyvind Pharo, Bluesnews (29. januar 2016)
Wee Willie Walker, vokal
Rick Estrin, vokal/munnspill
Kid Andersen, gitar
Lisa L. Andersen, vokal
Jim Pugh, tangenter
Lorenso Farell, bass
J. Hansen, trommer
William Walker er født i Hernando i Mississippi i 1941 og bodde i Memphis til han var 16. I 1959 forelsket seg i Minnesota, og påfølgende år, da han var på turné med gospelgruppen The Redemption Harmonizers, ble han værende i Minneapolis, mens resten av bandet reiste hjem til Memphis. Midtveststaten er fremdeles hans hjembase.
På 60-tallet var “Wee” Willie Walker en av artistene på legendariske Goldwax Records, hvor han gjorde flere innspillinger – fire av disse ble utgitt på Chess-selskapet Checker Records. På én av disse obskure singlene fra 1968 (“A Lucky Loser”) var en ung mann fra Macon i Georgia ved navn Duane Allman med som gitarist.
Gjennom mer enn 40 år som aktiv utøver oppnådde han likevel ikke den suksess og erkjennelse han fortjener. Inntil nå. Rick Estrin og Kid Andersen har bidratt vesentlig til å trekke Wee Willie Walker frem i rampelyset igjen. Begge er fans – i Kids ører er ingen bedre enn Willie når det gjelder soulvokal anno 2016.
Fjorårets utgivelse “If Nothing Ever Changes” er blitt til i Greaseland Studio, Kids eget lydrom i San Jose, hvor han har produsert albumet i samarbeid med Rick Estrin. Platen har fått strålende omtaler og dette har resultert i tre nominasjoner ved årets Blues Music Awards i Memphis - Album Of The Year, Soul Blues Album Of The Year og Soul Blues Artist Of The Year. Rick Estrin, bandet Rick Estrin & The Nightcats og Kid Andersen var også på lista over nominerte ved BMA som fant sted i mai.
Karavanen har også med seg tangentmester Jim Pugh. Han var organisten til Robert Cray i 25 år og spilte med Etta James og Otis Rush før det. I tillegg er Kids talentfulle hustru, Lisa L. Andersen, med på vokal.
“West Coast guitarist Kid Andersen and harmonica player Rick Estrin have done fans of quality roots music a public service by rescuing 1960s Goldwax soul singer Wee Willie Walker…” – Frank-John Hadley, DownBeat
“En av de store musikalske gjenoppdagelser i USA i fjor var soulsangeren Wee Willie Walker.” – Øyvind Pharo, Bluesnews (29. januar 2016)
Wee Willie Walker, vokal
Rick Estrin, vokal/munnspill
Kid Andersen, gitar
Lisa L. Andersen, vokal
Jim Pugh, tangenter
Lorenso Farell, bass
J. Hansen, trommer
Torsdag 11. august kl 20:00
Mike Beck (US) “Lyttekonsert”
Oppvarming: Olav Risan
cc: 150,- Billetter
Mike Beck er en folk-, rock- og americanamusiker og “storyteller” av ypperste merke. Født og oppvokst i Monterey County i California, begynte han å spille gitar som 13-åring etter å ha vært på Monterey Pop Festival.
Mike Beck har vært i Norge flere ganger og besøkte Buckleys i november i fjor. Da spilte han for et fullstendig målløst publikum som fikk oppleve en magisk kveld med glitrende gitarspill, fornøyelige historier og fantastiske låter i ekte Western Americana-stil.
Mike holder stadig akustiske solokonserter i USA og Europa og er en kjent aktør på The National Cowboy Poetry Gathering som finner sted midtvinters hvert år i Elko i Nevada. Han har utgitt seks originale album med tidsrelevante sanger om Vesten som reflekterer hans erfaringer som profesjonell musiker og arbeidende cowboy i California, Nevada og Montana. Disse blir av mange karakterisert som noen av de fineste komposisjonene innen Western Americana-sjangeren. I 2009 plasserte The Western Horseman Magazine to av Becks låter på sin “The 13 Best Cowboy Songs Of All Time”-liste, i selskap med sangsmedtungvektere som Ian Tyson, Tom Russell, Lucinda Williams og Gene Autry.
Nå er Mike Beck tilbake i Norge med nye historier, nye låter og ny lyttekonsert på Buckleys.
Velkommen til nok en magisk og stemningsfull kveld!
“Mike Beck plays the guitar like a Byrd. His strings do things that mine could never do. They obey the slightest finger-touch commands like a fine reining horse.” – Ramblin’ Jack Elliott
“Mike Beck is one of those writers with the cowboy in his heart. These songs are filled with braided rawhide and mission bells...” – Tom Russell
Mike Beck har vært i Norge flere ganger og besøkte Buckleys i november i fjor. Da spilte han for et fullstendig målløst publikum som fikk oppleve en magisk kveld med glitrende gitarspill, fornøyelige historier og fantastiske låter i ekte Western Americana-stil.
Mike holder stadig akustiske solokonserter i USA og Europa og er en kjent aktør på The National Cowboy Poetry Gathering som finner sted midtvinters hvert år i Elko i Nevada. Han har utgitt seks originale album med tidsrelevante sanger om Vesten som reflekterer hans erfaringer som profesjonell musiker og arbeidende cowboy i California, Nevada og Montana. Disse blir av mange karakterisert som noen av de fineste komposisjonene innen Western Americana-sjangeren. I 2009 plasserte The Western Horseman Magazine to av Becks låter på sin “The 13 Best Cowboy Songs Of All Time”-liste, i selskap med sangsmedtungvektere som Ian Tyson, Tom Russell, Lucinda Williams og Gene Autry.
Nå er Mike Beck tilbake i Norge med nye historier, nye låter og ny lyttekonsert på Buckleys.
Velkommen til nok en magisk og stemningsfull kveld!
“Mike Beck plays the guitar like a Byrd. His strings do things that mine could never do. They obey the slightest finger-touch commands like a fine reining horse.” – Ramblin’ Jack Elliott
“Mike Beck is one of those writers with the cowboy in his heart. These songs are filled with braided rawhide and mission bells...” – Tom Russell
Fredag 12. august kl 22:00
FolkPort
cc: 150,- Billetter
FolkPort er et norsk folkrock- og rootsband som henter inspirasjon fra de britiske øyers tradisjoner innen sjangeren. Ensemblet består av erfarne musikere fra området rundt Son, Moss og Fredrikstad. De har vært på veien i 14 år og spilt flere hundre konserter på konsertscener og festivaler i Sør-Norge og Danmark, med oppvarmingsjobben for Fairport Convention på Rockefeller som et klart høydepunkt.
Bandets første full-lengder “Let Me In” kom i 2010 og inneholdt bare eget materiale. I fjor slapp de “Veien Hjem”, deres første utgivelse på norsk. Røttene til britisk folkrock er fremdeles tydelige, men albumet representerer en klar fornyelse og utvikling av bandets musikalske profil.
Med spilleglede, scenesjarm og en god blanding av egenprodusert musikk og trad-låter sørger FolkPort alltid for god stemning – velkommen til en hyggelig fredagskveld.
Ørjan Arntsen, fele/mandolin/vokal
Sølvi Eriksen Kvam, vokal/piano/fløyter/trekkspill/el. sekkepipe
Bjørn Fyen, vokal/akustisk gitar
Jan Larsen, el. gitar
André Banini, trommer/perkusjon
Tore Tambs-Lyche, bass/vokal
Bandets første full-lengder “Let Me In” kom i 2010 og inneholdt bare eget materiale. I fjor slapp de “Veien Hjem”, deres første utgivelse på norsk. Røttene til britisk folkrock er fremdeles tydelige, men albumet representerer en klar fornyelse og utvikling av bandets musikalske profil.
Med spilleglede, scenesjarm og en god blanding av egenprodusert musikk og trad-låter sørger FolkPort alltid for god stemning – velkommen til en hyggelig fredagskveld.
Ørjan Arntsen, fele/mandolin/vokal
Sølvi Eriksen Kvam, vokal/piano/fløyter/trekkspill/el. sekkepipe
Bjørn Fyen, vokal/akustisk gitar
Jan Larsen, el. gitar
André Banini, trommer/perkusjon
Tore Tambs-Lyche, bass/vokal
Lørdag 13. august kl 16:00 Utekonsert (inne ved ruskevær)
Toini & The Tomcats
cc: 150,-/200,- (inkl. avgift) Billetter
Publikumsfavorittene Toini & The Tomcats er tilbake på Buckleys og tradisjonen tro, vil de stå for avslutningen på sesongens utekonserter.
Toini & The Tomcats ble dannet for et kvart århundre siden og har turnert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Holland, England og USA. Bandet platedebuterte i 1994 med ”Awake At Night” og sysler i disse dager med sitt syvende album.
Det svinger alltid når Toini & The Tomcats står på scenen. Med tæl, energi og fryktløs musikalsk utforskertrang fremfører de sin egen rock'n'roll/rockabilly-blanding ispedd elementer av soul, ska, punk, pop, blues, country og jazz. Hjertelig velkommen!
Toini Knudtsen, vokal/akustisk gitar
Martin Caspersen, gitar
Sveinung Lilleheier, gitarer
Arne Ertnæs, bass
Ned Leukhardt, trommer
Toini & The Tomcats ble dannet for et kvart århundre siden og har turnert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Holland, England og USA. Bandet platedebuterte i 1994 med ”Awake At Night” og sysler i disse dager med sitt syvende album.
Det svinger alltid når Toini & The Tomcats står på scenen. Med tæl, energi og fryktløs musikalsk utforskertrang fremfører de sin egen rock'n'roll/rockabilly-blanding ispedd elementer av soul, ska, punk, pop, blues, country og jazz. Hjertelig velkommen!
Toini Knudtsen, vokal/akustisk gitar
Martin Caspersen, gitar
Sveinung Lilleheier, gitarer
Arne Ertnæs, bass
Ned Leukhardt, trommer
Lørdag 13. august kl 22:00
Cary Morin (US) - Solo
cc: 200,- (inkl. avgift) Billetter
Sangeren og gitaristen Cary Morin (f.1962) er en bunnsolid amerikansk trubadur og regnes blant verdens absolutt beste “fingerstyle"-bluesgitarister!
Blant en hel rekke priser og nominasjoner, kan det nevnes at Cary Morin vant Colorado Blues Challenge Solo/Duo Championship i både 2013 og 2014. Han har også blitt tildelt en “Lifetime Achievement Award” av Fort Collins Music Association (FoCoMA).
Med fremragende gitarspill og en sjelfull røst, tar han utgangspunkt i sine egne kulturelle røtter og tilfører elementer av folk, blues, bluegrass, jazz og reggae – en rootsmusikkblanding som gjerne kan kalles “acoustic Native Americana”.
Cary Morin er Crow-indianer, født i Montanas største by, Billings og oppvokst et stykke nærmere den kanadiske grensen, i Great Falls. Han flyttet etter hvert til den nordlige delen av Colorado, hvor han nå holder til i Fort Collins ved foten av Rocky Mountains.
Musikken har fulgt ham gjennom hele livet – allerede i tenårene opptrådte han på nabolagsammenkomster med gitaren, ivrig opptatt av å finpusse sine strengeferdigheter og perfeksjonere fremførselen av gamle bluesklassikere. Karrieren skjøt fart med “world groove”-bandet The Atoll som han dannet i 1989 etter å ha bosatt seg i Colorado. De ble lokale favoritter med en hengiven tilhengerskare og turnerte gjennom Statene i mange år. Senere, som medlem av The Pura Fé Trio, turnerte han sammen med sangerinnen og Tuscarora-indianeren Pura Fé og fikk internasjonal oppmerksomhet i Frankrike.
Albumet “Tiny Town” kom ut i fjor og er hans tredje soloutgivelse. Når han ikke er opptatt med diverse soloprosjekter, opptrer han for tiden med Young Ancients – et samarbeid med John Magnie og Steve Amedée fra The Subdudes.
Hvis du har sansen for nedstrippet akustisk blues og setter pris på artister som Taj Mahal, Kelly Joe Phelps, Greg Brown, Chris Smither og Jorma Kaukonen, er dette en konsertopplevelse du bør få med deg.
“Morin finger picks with a controlled sort of reckless abandon, making the frets do his bidding as he navigates up and down the neck of the guitar.” – Steve Jones, Crossroads Blues Society for Blues Blast Magazine
Blant en hel rekke priser og nominasjoner, kan det nevnes at Cary Morin vant Colorado Blues Challenge Solo/Duo Championship i både 2013 og 2014. Han har også blitt tildelt en “Lifetime Achievement Award” av Fort Collins Music Association (FoCoMA).
Med fremragende gitarspill og en sjelfull røst, tar han utgangspunkt i sine egne kulturelle røtter og tilfører elementer av folk, blues, bluegrass, jazz og reggae – en rootsmusikkblanding som gjerne kan kalles “acoustic Native Americana”.
Cary Morin er Crow-indianer, født i Montanas største by, Billings og oppvokst et stykke nærmere den kanadiske grensen, i Great Falls. Han flyttet etter hvert til den nordlige delen av Colorado, hvor han nå holder til i Fort Collins ved foten av Rocky Mountains.
Musikken har fulgt ham gjennom hele livet – allerede i tenårene opptrådte han på nabolagsammenkomster med gitaren, ivrig opptatt av å finpusse sine strengeferdigheter og perfeksjonere fremførselen av gamle bluesklassikere. Karrieren skjøt fart med “world groove”-bandet The Atoll som han dannet i 1989 etter å ha bosatt seg i Colorado. De ble lokale favoritter med en hengiven tilhengerskare og turnerte gjennom Statene i mange år. Senere, som medlem av The Pura Fé Trio, turnerte han sammen med sangerinnen og Tuscarora-indianeren Pura Fé og fikk internasjonal oppmerksomhet i Frankrike.
Albumet “Tiny Town” kom ut i fjor og er hans tredje soloutgivelse. Når han ikke er opptatt med diverse soloprosjekter, opptrer han for tiden med Young Ancients – et samarbeid med John Magnie og Steve Amedée fra The Subdudes.
Hvis du har sansen for nedstrippet akustisk blues og setter pris på artister som Taj Mahal, Kelly Joe Phelps, Greg Brown, Chris Smither og Jorma Kaukonen, er dette en konsertopplevelse du bør få med deg.
“Morin finger picks with a controlled sort of reckless abandon, making the frets do his bidding as he navigates up and down the neck of the guitar.” – Steve Jones, Crossroads Blues Society for Blues Blast Magazine
Mandag 15. august kl 18:00
The Kuraybers
cc: 100,- (student)/150,- Billetter
The Kuraybers er et multikulturelt folk/fusion-band som spiller energisk og virtuos musikk fra Balkan-området, Norge, Polen, Irland og Spania. De syv bandmedlemmene representerer seks forskjellige nasjonaliteter og kom sammen via miljøet på Norges musikkhøyskole i Oslo. Musikken de fremfører inkorporerer elementer fra deres ulike kulturelle bakgrunner og blander dette med innslag fra jazz-, klassisk- og samtidsmusikk.
Ensemblet har opparbeidet seg en solid CV og har spilt på store scener fra Oslo Konserthus med KORK til godt etablerte festivaler som Osafestivalen og Oslo Jazzfestival.
The Kuraybers sørger alltid for god stemning og er et band som når et bredt spekter av tilhørere uavhengig av alder, nasjonalitet eller “musikalsk tilhørighet”.
Daniel Lazar, fiolin
Almir Meskovic, trekkspill
Greg Miszczyszyn, trekkspill
Espen Wensaas, gitar
Ramon Figueras Alsius, trompet
Bjørnar Kaldefoss Tveite, bass
Boris Iochev, trommer
Ensemblet har opparbeidet seg en solid CV og har spilt på store scener fra Oslo Konserthus med KORK til godt etablerte festivaler som Osafestivalen og Oslo Jazzfestival.
The Kuraybers sørger alltid for god stemning og er et band som når et bredt spekter av tilhørere uavhengig av alder, nasjonalitet eller “musikalsk tilhørighet”.
Daniel Lazar, fiolin
Almir Meskovic, trekkspill
Greg Miszczyszyn, trekkspill
Espen Wensaas, gitar
Ramon Figueras Alsius, trompet
Bjørnar Kaldefoss Tveite, bass
Boris Iochev, trommer
Mandag 15. august kl 22:00
Bob Wayne & The Outlaw Carnies (US)
cc: 200,-
Rootsy Oslo, Buckleys og Red Planet presenterer den første Norges-giggen med:
OUTLAW KØNTRI & HILLBILLY-RABBAGASTEN BOB WAYNE & THE OUTLAW CARNIES !
Bob Wayne’s musikk er selve inkarnasjonen og arketypen på det vi nordmenn elsker å omtale som “Helt Texas”! En moderne, grovkjefta og ufiltrert landeveiens Cowboy med ville vestens Truck, toghorn og “YIIIII-HAAAA”, løst sluppet fra Whiskeystrupens trailersete på hans “Convoy”, nå “rollin down the highway” fra sørstatene til en etterlengtet pit-stop på Buckleys, med “Forever On Tour”-attitude i et allerede heseblesende europeisk turné-program.
Jadda… Bob og bandet er litt av noen typer i sine svarte boots, oppbretta jeans, band T-skjorter med skinnvest, trailer-caps, bandanas og ZZ Top skjegg. Som medlemmer av den hjelmløse MC-klubben i Texas har de fått vaskeekte Hillbilly og Bluegrass-Køntri, med Rockabilly-bass inn med morsmelka og lirer på bredbeint sørstats-dialekt, levende midt i westernfilmens lovløshet om Honky tonk-bulas festskjebner “Till The Wheels Fall Off”.
At Bob lett havner i selskap med andre hofteskytende rednecks og rabbagaster som Hank III og Wayne Hancock eller er inspirert av Outlaws som David Allan Coe, Waylon Jennings, Johnny Cash, Townes Van Zandt eller Black Sabbath og Pantera er ingen overdrivelse.
Siden 2011 har Bob både solo med kassegitar og med band nå levert 6 skiver spekket med egne låter, men følte i fjor for å ta en Johnny Cash med skiva “Bob Wayne Hits The Hits”, hvor han festlig i sitt musikalske varemerke covrer “helt opplagte” låter som “All About The Bass”, og artister som Rihanna, Adele, David Guetta like selvfølgelig som Ozzy, Led Zeppelin, Guns & Roses og Red Hot Chili Pepper og sier:
"When I had the idea to record a cover album my first thoughts were Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson, so my biggest influences in this kind of music. However, in the end, you cannot top Johnny Cash. Until now I had never really played any cover versions, not even live, simply because you cannot hit the mark of Johnny Cash. Whenever I play his songs it is never as good as the original.”
Still, Cash's highly successful “American Recordings” planted the seed of doing an album with cover versions in BOB WAYNE.
“On those he covered Soundgarden, Nine Inch Nails, Nick Cave or Tom petty just as acoustic versions.
“Hits The Hits” is my attempt to do covers myself, but with a full band, so including everything from fiddle to banjos... I did it my style. The challenge was pretty exciting.”
If you are already a BOB WAYNE believer, this album will be a nice change of pace, if you are new to the BOB WAYNE train – hang on for the ride!
Ikke minst kom på Buckleys og opplev en Hurra Køntri-Fest av de store :-)
Selv kan jeg ikke tenke meg noen bedre måte å feire min 50-års dag på ;-)
Mvh
Steinar “Red Planet” Kallander
Oslo, 21.07.16
OUTLAW KØNTRI & HILLBILLY-RABBAGASTEN BOB WAYNE & THE OUTLAW CARNIES !
Bob Wayne’s musikk er selve inkarnasjonen og arketypen på det vi nordmenn elsker å omtale som “Helt Texas”! En moderne, grovkjefta og ufiltrert landeveiens Cowboy med ville vestens Truck, toghorn og “YIIIII-HAAAA”, løst sluppet fra Whiskeystrupens trailersete på hans “Convoy”, nå “rollin down the highway” fra sørstatene til en etterlengtet pit-stop på Buckleys, med “Forever On Tour”-attitude i et allerede heseblesende europeisk turné-program.
Jadda… Bob og bandet er litt av noen typer i sine svarte boots, oppbretta jeans, band T-skjorter med skinnvest, trailer-caps, bandanas og ZZ Top skjegg. Som medlemmer av den hjelmløse MC-klubben i Texas har de fått vaskeekte Hillbilly og Bluegrass-Køntri, med Rockabilly-bass inn med morsmelka og lirer på bredbeint sørstats-dialekt, levende midt i westernfilmens lovløshet om Honky tonk-bulas festskjebner “Till The Wheels Fall Off”.
At Bob lett havner i selskap med andre hofteskytende rednecks og rabbagaster som Hank III og Wayne Hancock eller er inspirert av Outlaws som David Allan Coe, Waylon Jennings, Johnny Cash, Townes Van Zandt eller Black Sabbath og Pantera er ingen overdrivelse.
Siden 2011 har Bob både solo med kassegitar og med band nå levert 6 skiver spekket med egne låter, men følte i fjor for å ta en Johnny Cash med skiva “Bob Wayne Hits The Hits”, hvor han festlig i sitt musikalske varemerke covrer “helt opplagte” låter som “All About The Bass”, og artister som Rihanna, Adele, David Guetta like selvfølgelig som Ozzy, Led Zeppelin, Guns & Roses og Red Hot Chili Pepper og sier:
"When I had the idea to record a cover album my first thoughts were Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson, so my biggest influences in this kind of music. However, in the end, you cannot top Johnny Cash. Until now I had never really played any cover versions, not even live, simply because you cannot hit the mark of Johnny Cash. Whenever I play his songs it is never as good as the original.”
Still, Cash's highly successful “American Recordings” planted the seed of doing an album with cover versions in BOB WAYNE.
“On those he covered Soundgarden, Nine Inch Nails, Nick Cave or Tom petty just as acoustic versions.
“Hits The Hits” is my attempt to do covers myself, but with a full band, so including everything from fiddle to banjos... I did it my style. The challenge was pretty exciting.”
If you are already a BOB WAYNE believer, this album will be a nice change of pace, if you are new to the BOB WAYNE train – hang on for the ride!
Ikke minst kom på Buckleys og opplev en Hurra Køntri-Fest av de store :-)
Selv kan jeg ikke tenke meg noen bedre måte å feire min 50-års dag på ;-)
Mvh
Steinar “Red Planet” Kallander
Oslo, 21.07.16
Tirsdag 16. august kl 21:00
Sarah Evelyn + Tatarius
cc: 100,-/150,- Billetter
Rabatt for studenter/bluesklubbmedlemmer/Oslo Jazzfestival-pass
London-baserte Sarah Evelyn er en særegen låtskriver med en fantastisk stemme og unik tilstedeværelse på scenen. Hennes formidling er sjelfull og ærlig – fra det drivende, lekende og energiske, til det rolige og jordnære gjøres musikken varm og ektefølt.
Sarah Evelyn Fullerton er født i England i 1990, oppvokst i Kristiansand og har studert ved Berklee College of Music i Boston. Dette unge talentet har fått mye oppmerksomhet, og hennes kombinasjon av soul, R&B og jazz har gjort suksess på scener som Kilden i hjembyen samt på festivalene Moldejazz, Canalstreet og Mandaljazz.
I fjor høst ble hun valgt ut til oppvarmingsjobben for soulsangerinnen Natalie Williams under EFG London Jazz Festival. Natalie hadde dette å si om Sarah i forkant av konserten: “She has a stunning voice and very soulful music; a true artist I'd love to hear more of and I'm excited to be sharing the stage with her.”
Sarah Evelyn har også opptrådt på legendariske Ronnie Scott's Jazz Club i Londons Soho-distrikt, og hennes låt “Half Is Not Enough” har i sommer vært på spillerotasjon hos byens radiostasjon Jazz FM. “Half Is Not Enough” er én av de fem sangene som er å finne på den selvtitulerte debut-EPen som ble utgitt september 2015.
“Sarah har en utpreget retningssans når det gjelder å dyrke fram et personlig uttrykk, noe som blir tydelig gjennom formidlingene av hennes egne låter.” – Torun Eriksen
Sarah Evelyn, vokal
Emilie Bjørnstad, backingvokal
Anne-Ingrid T. Kiær, backingvokal
Audun B. Johnsen, tangenter
Ørjan Lægreid, bass
Marius Trøan Hansen, trommer
Musikalsk gjest: Børge-Are Halvorsen, saksofon
Sarah Evelyn Fullerton er født i England i 1990, oppvokst i Kristiansand og har studert ved Berklee College of Music i Boston. Dette unge talentet har fått mye oppmerksomhet, og hennes kombinasjon av soul, R&B og jazz har gjort suksess på scener som Kilden i hjembyen samt på festivalene Moldejazz, Canalstreet og Mandaljazz.
I fjor høst ble hun valgt ut til oppvarmingsjobben for soulsangerinnen Natalie Williams under EFG London Jazz Festival. Natalie hadde dette å si om Sarah i forkant av konserten: “She has a stunning voice and very soulful music; a true artist I'd love to hear more of and I'm excited to be sharing the stage with her.”
Sarah Evelyn har også opptrådt på legendariske Ronnie Scott's Jazz Club i Londons Soho-distrikt, og hennes låt “Half Is Not Enough” har i sommer vært på spillerotasjon hos byens radiostasjon Jazz FM. “Half Is Not Enough” er én av de fem sangene som er å finne på den selvtitulerte debut-EPen som ble utgitt september 2015.
“Sarah har en utpreget retningssans når det gjelder å dyrke fram et personlig uttrykk, noe som blir tydelig gjennom formidlingene av hennes egne låter.” – Torun Eriksen
Sarah Evelyn, vokal
Emilie Bjørnstad, backingvokal
Anne-Ingrid T. Kiær, backingvokal
Audun B. Johnsen, tangenter
Ørjan Lægreid, bass
Marius Trøan Hansen, trommer
Musikalsk gjest: Børge-Are Halvorsen, saksofon
TATARIUS ble startet av musikerne, tidligere medstudenter og bestevennene Axel Toreg
Reite og Sindre Gjærum Hansen. Prosjektet oppsto i Oslo i 2014, men de har laget musikk sammen siden studietiden ved Universitet i Agder (2010-2013).
Musikken deres er en blanding av melodisk, uttrykksfull vokal med meningsfylte tekster,
skitne hip hop-groover og feit bass i en leken, elektronisk produksjon. Resultatet er en unik
og personlig form for elektronisk R&B.
Sindre Gjærum Hansen, Rhodes/vokal
Marius Solevågseide, kor
Lisa Nybrott Kvernes, kor
Audun Barsten Johnsen. tangenter
Axel Toreg Reite, bass
Espen Fladmoe Wolmer, trommer
Reite og Sindre Gjærum Hansen. Prosjektet oppsto i Oslo i 2014, men de har laget musikk sammen siden studietiden ved Universitet i Agder (2010-2013).
Musikken deres er en blanding av melodisk, uttrykksfull vokal med meningsfylte tekster,
skitne hip hop-groover og feit bass i en leken, elektronisk produksjon. Resultatet er en unik
og personlig form for elektronisk R&B.
Sindre Gjærum Hansen, Rhodes/vokal
Marius Solevågseide, kor
Lisa Nybrott Kvernes, kor
Audun Barsten Johnsen. tangenter
Axel Toreg Reite, bass
Espen Fladmoe Wolmer, trommer
Onsdag 17. august kl 21:00
Jazzmine
cc: 150,- (inkl. avgift) Billetter
Jazzmine kom sammen høsten 2014 og består av en interessant blanding av musikere med bakgrunn fra ulike land i Europa: Tyskland, Frankrike, Ungarn, Romania og Norge. Bandet spiller instrumental jazz-fusion, der rock og blues møter jazzens sleske og sløye akkorder – et spennende og fengende musikalsk uttrykk er resultatet.
Jazzmine har etablert seg som et bra liveband og har fått gode tilbakemeldinger fra både arrangører og publikum. Debutalbumet “The Play” ble sluppet september 2015 og har høstet gode kritikker fra både inn- og utland. En ny CD er for tiden under planlegging.
Foruten Østlandets lokale klubber og jazzscener, spilte Jazzmine på jazzfestivalene i både Molde og Kongsberg i 2015. Denne sommeren står de igjen på plakaten for Kongsberg Jazzfestival.
Audun Os, tenorsaksofon
Erik Rochette, gitar
Zsolt Molnar, malletKAT/vibrafon
Levente Gyarfas, tangenter
Tore Bø, bass
Rune Bryn, trommer
Jazzmine har etablert seg som et bra liveband og har fått gode tilbakemeldinger fra både arrangører og publikum. Debutalbumet “The Play” ble sluppet september 2015 og har høstet gode kritikker fra både inn- og utland. En ny CD er for tiden under planlegging.
Foruten Østlandets lokale klubber og jazzscener, spilte Jazzmine på jazzfestivalene i både Molde og Kongsberg i 2015. Denne sommeren står de igjen på plakaten for Kongsberg Jazzfestival.
Audun Os, tenorsaksofon
Erik Rochette, gitar
Zsolt Molnar, malletKAT/vibrafon
Levente Gyarfas, tangenter
Tore Bø, bass
Rune Bryn, trommer
Torsdag 18. august kl 21:00
|
Den norske jazzbassisten og komponisten Per Mathisen ble uteksaminert fra NTNU i 1993 og dro deretter til USA for å studere utøvende musikk ved Berklee School of Music i Boston. Han har gjennom karrieren spilt i mange band og medvirket på en rekke plateinnspillinger.
Denne gangen presenterer han sin Wonder Quartet bestående av Olga Konkova på tangenter, Bendik Hofset på saksofon og Utsi Zimring på trommer. Det er funk, jazz, jazzrock, og verdensmusikk i en herlig kombinasjon, levert med musikalsk overskudd og massevis av spilleglede.
Vær beredt på et eksplosivt samspill i verdensklasse her på Buckleys denne kvelden!
Denne gangen presenterer han sin Wonder Quartet bestående av Olga Konkova på tangenter, Bendik Hofset på saksofon og Utsi Zimring på trommer. Det er funk, jazz, jazzrock, og verdensmusikk i en herlig kombinasjon, levert med musikalsk overskudd og massevis av spilleglede.
Vær beredt på et eksplosivt samspill i verdensklasse her på Buckleys denne kvelden!
Fredag 19. august kl 21:00
|
Bandet Green Peppers hyller trompetisten og bandlederen Herb Alpert, som ved siden av The Beatles, Elvis og Frank Sinatra, var en av 1960-tallets største stjerner. Han ga ut slagere som “A Taste Of Honey ” og “Spanish Flea ” samt en rekke kjenningsmelodier til amerikanske TV-show. Herb Alpert er den mestselgende trompetisten noen sinne, grunnet hans særegne stil, arrangementer og energiske opptredener.
Under ledelse av Torstein Ellingsen, fremfører Green Peppers elegant jazz, samba og easy listening med egne arrangementer i Alperts tradisjon. De mest berømte kjenningsmelodiene er selvfølgelig på repertoaret.
Torstein Ellingsen, trompet
Ola Lømo Ellingsen, trompet
Torjus Lømo Ellingsen, trombone
Eyvind Ellingsen, gitar/vokal
Einar Thorbjørnsen, piano
Øivind Madsen, el. bass
Erik Jøkling, trommer
Under ledelse av Torstein Ellingsen, fremfører Green Peppers elegant jazz, samba og easy listening med egne arrangementer i Alperts tradisjon. De mest berømte kjenningsmelodiene er selvfølgelig på repertoaret.
Torstein Ellingsen, trompet
Ola Lømo Ellingsen, trompet
Torjus Lømo Ellingsen, trombone
Eyvind Ellingsen, gitar/vokal
Einar Thorbjørnsen, piano
Øivind Madsen, el. bass
Erik Jøkling, trommer
Lørdag 20. august kl 16:00
|
Lørdag 20. august kl 21:00
|
Norsk gammaldans har overraskende mange likhetstrekk med den tradisjonelle amerikanske bluegrassmusikken. Det musikalske språket er basert på mange av de samme harmoniske og rytmiske bevegelsene. Gammaldans har vært, og er fortsatt, musikk spilt i intime settinger med et publikum som både lytter og danser på samme tid. Spørsmålet er bare – hvorfor er det så lite improvisasjon i norsk folkemusikk? Dette akter Gammalgrass å finne ut av, og i mens de holder på, slenger de med alt annet de kommer over.
Trioen Gammalgrass er kjent for sine livlige fremførelser, sin driftige virtuositet og sin kompetente musikalske humor. Med Ola Kvernberg på fele, Ole Morten Vågan på bass og multiinstrumentalist Stian Carstensen på alt det andre, resulterer det til et sagnomsust liveband som setter fart på stemningen.
Her spilles ikke bare én sjanger, men det eksperimenteres med hva som skjer når man putter alt i en og samme gryte, fra jazz og klassisk, blues og bluegrass, til engelsk pop og balkanrytmer med orientalsk krydder. Og musikken går så hinsides fort til tider at deres tekniske briljans umulig kan overses. På konserten vil det bli humor, fantastiske musikalske prestasjoner og spilleglede!
Trioen Gammalgrass er kjent for sine livlige fremførelser, sin driftige virtuositet og sin kompetente musikalske humor. Med Ola Kvernberg på fele, Ole Morten Vågan på bass og multiinstrumentalist Stian Carstensen på alt det andre, resulterer det til et sagnomsust liveband som setter fart på stemningen.
Her spilles ikke bare én sjanger, men det eksperimenteres med hva som skjer når man putter alt i en og samme gryte, fra jazz og klassisk, blues og bluegrass, til engelsk pop og balkanrytmer med orientalsk krydder. Og musikken går så hinsides fort til tider at deres tekniske briljans umulig kan overses. På konserten vil det bli humor, fantastiske musikalske prestasjoner og spilleglede!
Torsdag 25. august kl 21:00
Adam Douglas
cc: 200,- (inkl. avgift) Billettservice
Vokalist, låtskriver og multi-instrumentalist Adam Douglas Enevoldsen, opprinnelig fra Oklahoma, er en imponerende aktiv og allsidig artist. Han er i besittelse av en en sjelden stemmeprakt og har en varm sceneutstråling med genuin tilstedeværelse. Han er i ferd med å etablere seg som en av de store – kort fortalt.
Som soloartist, bandmedlem eller sidemann, har Adam Douglas en omfattende karriere som spenner seg over 17 år som profesjonell utøver på begge sider av Atlanterhavet. Hans kritikerroste solo skive fra 2015, “I May Never Learn”, har ført han rundt om i verden det siste året og han vant nylig Baltic Song Contest, som er en årlig konkurranse på Östersjöfestivalen i Karlshamn.
Denne kvelden kommer han til scenen vår med et knippe gitarer og gitaresset Markus Lillehaug Johnsen (High Red, Ole Børud, Maria Mena, Helena Bøkslø, The Voice). Sammen vil de gjøre et dypdykk ned i Adam sin musikk fram til nå, det hele i en lun tilbakelent setting, akkurat i det landskapet hvor Adam Douglas trives så godt, det nære møte med publikum.
Velkommen til en unik og intim aften, fylt med sterke stemmer, gitarer, fortellinger og originale låter!
Som soloartist, bandmedlem eller sidemann, har Adam Douglas en omfattende karriere som spenner seg over 17 år som profesjonell utøver på begge sider av Atlanterhavet. Hans kritikerroste solo skive fra 2015, “I May Never Learn”, har ført han rundt om i verden det siste året og han vant nylig Baltic Song Contest, som er en årlig konkurranse på Östersjöfestivalen i Karlshamn.
Denne kvelden kommer han til scenen vår med et knippe gitarer og gitaresset Markus Lillehaug Johnsen (High Red, Ole Børud, Maria Mena, Helena Bøkslø, The Voice). Sammen vil de gjøre et dypdykk ned i Adam sin musikk fram til nå, det hele i en lun tilbakelent setting, akkurat i det landskapet hvor Adam Douglas trives så godt, det nære møte med publikum.
Velkommen til en unik og intim aften, fylt med sterke stemmer, gitarer, fortellinger og originale låter!
Fredag 26. august kl 22:00
|
Denne fredagskvelden starter vi opp en ny og spennende konsertserie her på Buckleys!
Norsk Americana Forum vil månedlig presentere kremen av våre Americana-relaterte artister. To artister – gjerne én etablert samt én ny og
lovende – spiller hvert sitt timelangt sett. Konsertene blir tatt opp, mikses og redigeres ned til 25-30 minutter pr artist, og sendes på Ordentlig Radio to-tre uker etter opptak.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
Norsk Americana Forum vil månedlig presentere kremen av våre Americana-relaterte artister. To artister – gjerne én etablert samt én ny og
lovende – spiller hvert sitt timelangt sett. Konsertene blir tatt opp, mikses og redigeres ned til 25-30 minutter pr artist, og sendes på Ordentlig Radio to-tre uker etter opptak.
Denne måneden har vi gleden av å presentere:
BO OUTLAW & LØITEN TWANG DEPOT
Bo Outlaw & Løiten Twang Depots nye album “Lonestar State Of Mind” kom ut nå i mai og er spilt
inn i Nashville. Etter fjorårets suksess med debutplata , “Trouble Train”, har gutta i Løiten Twang Depot tatt steget inn i studio igjen – denne gangen med nyttig kunnskap og erfaringer i kofferten.
Med en autentisk tilnærming til musikken og låtskriverkunsten, hjerte og sjel på riktig plass, og selvtillit nok til å trå i sporene etter Willie og Waylon, har gutta funnet sin identitet. Disse gutta
vet hvor de vil, og hvordan det skal låte. Bjørn Flaaseth aka Bo Outlaw er countrygutt i sjela, opp-vokst i de rette omgivelsene på Løiten. Det er altså ikke så langt fra en ranch i The Lone Star State
til en gård på Løiten.
Albumet er spilt inn hos Jim Lightman, en gammel ringrev i Nashville. Tanken var å bare legge kompet hos Lightman, men etter å ha hørt to låter sier han: “You have a great voice with a lot of character, that is something you should be proud of, and you posess a rare quality! You guys can use my studio for as long as it takes to get his project done, I wanna be a part of this.” To dager
ble plutselig til to uker i musikkbyen.
Til tross for at gutta bare har holdt på et par år, har de nådd et bredt publikum. I 2016 står flere festivaler og spillejobber på plakaten, og intet mindre enn to lange USA-turneer. Mye tyder på at det blir et hektisk år for cowboyene fra Løiten.
Bo Outlaw & Løiten Twang Depots nye album “Lonestar State Of Mind” kom ut nå i mai og er spilt
inn i Nashville. Etter fjorårets suksess med debutplata , “Trouble Train”, har gutta i Løiten Twang Depot tatt steget inn i studio igjen – denne gangen med nyttig kunnskap og erfaringer i kofferten.
Med en autentisk tilnærming til musikken og låtskriverkunsten, hjerte og sjel på riktig plass, og selvtillit nok til å trå i sporene etter Willie og Waylon, har gutta funnet sin identitet. Disse gutta
vet hvor de vil, og hvordan det skal låte. Bjørn Flaaseth aka Bo Outlaw er countrygutt i sjela, opp-vokst i de rette omgivelsene på Løiten. Det er altså ikke så langt fra en ranch i The Lone Star State
til en gård på Løiten.
Albumet er spilt inn hos Jim Lightman, en gammel ringrev i Nashville. Tanken var å bare legge kompet hos Lightman, men etter å ha hørt to låter sier han: “You have a great voice with a lot of character, that is something you should be proud of, and you posess a rare quality! You guys can use my studio for as long as it takes to get his project done, I wanna be a part of this.” To dager
ble plutselig til to uker i musikkbyen.
Til tross for at gutta bare har holdt på et par år, har de nådd et bredt publikum. I 2016 står flere festivaler og spillejobber på plakaten, og intet mindre enn to lange USA-turneer. Mye tyder på at det blir et hektisk år for cowboyene fra Løiten.
JØRGEN & JØRGENSEN
Drammensduoen Espen Jørgensen og Jørgen Kværndal Olsen henter inspirasjon
fra en rekke ulike artister og sjangre, fra Prøysen til Bill Monroe, og smelter det sammen til akustisk americana med norske tekster – også kjent som Drammenicana.
Ringreven Espen Jørgensen (Green Cortinas, Ulver, Unni Wilhelmsen,
Jonas Fjeld) og ungfolen Jørgen Kværndal Olsen møttes i forsterkerrommet
på gamle Jonny Musikk i Drammen. Da var Jørgen meget ung mens Jørgensen
var en kjent skikkelsei både Drammens og Norges musikkliv. Da de noen år
senere øvde for første gang var det helt uten strøm og forsterkere, men med en felles kjærlighet til den amerikanske bluegrassgitaren og norsk visesang.
Høsten 2014 reiste duoen landet rundt som oppvarming for Hellbillies. Samtidig slapp de singelen “Strømsåstunnelen” som ble spilt på NRK P1 og fikk glitrende omtale i Klassekampens musikkmagasin.
Ett år senere var debutplata klar og kom ut desember 2015 til glimrende kritikker. “Tia Åpenbarer” er et modent og ærlig akustisk folkalbum som tar oss med til Richard Thompsons britiske øyer, Gillian Welchs lyd av Appalachene og Jørgen & Jørgensens Drammen.
Drammensduoen Espen Jørgensen og Jørgen Kværndal Olsen henter inspirasjon
fra en rekke ulike artister og sjangre, fra Prøysen til Bill Monroe, og smelter det sammen til akustisk americana med norske tekster – også kjent som Drammenicana.
Ringreven Espen Jørgensen (Green Cortinas, Ulver, Unni Wilhelmsen,
Jonas Fjeld) og ungfolen Jørgen Kværndal Olsen møttes i forsterkerrommet
på gamle Jonny Musikk i Drammen. Da var Jørgen meget ung mens Jørgensen
var en kjent skikkelsei både Drammens og Norges musikkliv. Da de noen år
senere øvde for første gang var det helt uten strøm og forsterkere, men med en felles kjærlighet til den amerikanske bluegrassgitaren og norsk visesang.
Høsten 2014 reiste duoen landet rundt som oppvarming for Hellbillies. Samtidig slapp de singelen “Strømsåstunnelen” som ble spilt på NRK P1 og fikk glitrende omtale i Klassekampens musikkmagasin.
Ett år senere var debutplata klar og kom ut desember 2015 til glimrende kritikker. “Tia Åpenbarer” er et modent og ærlig akustisk folkalbum som tar oss med til Richard Thompsons britiske øyer, Gillian Welchs lyd av Appalachene og Jørgen & Jørgensens Drammen.
Lørdag 27. august kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Magnus Berg
cc: 150,-/200,-
Magnus Berg regnes som en av landets beste gitarister og har en fremtoning på instrumentet som overgår det meste. Strengetalenten fra Skiptvedt er bare 20 år, men har allerede gjort seg bemerket her på berget og langt utover landegrensene.
Det imponerende albumet “Cut Me Loose” ble utgitt i USA i forfjor og inneholder syv selvkomponerte låter og tre klassiske coverlåter. Platen har fått en flott mottakelse og vant prisen for beste “New Artist Debut Album” ved 2015 Blues Blast Music Awards.
Magnus Berg reiser verden rundt med sitt flotte band, og gutta jobber for tiden i studio med et nytt album som slippes i høst. Vi gleder oss til et gjenhør med dette unge gitarvidunderet som er i en stadig utvikling.
Magnus Berg, gitar/vokal
Bo Berg, bass
Tomas Pettersen, trommer
Det imponerende albumet “Cut Me Loose” ble utgitt i USA i forfjor og inneholder syv selvkomponerte låter og tre klassiske coverlåter. Platen har fått en flott mottakelse og vant prisen for beste “New Artist Debut Album” ved 2015 Blues Blast Music Awards.
Magnus Berg reiser verden rundt med sitt flotte band, og gutta jobber for tiden i studio med et nytt album som slippes i høst. Vi gleder oss til et gjenhør med dette unge gitarvidunderet som er i en stadig utvikling.
Magnus Berg, gitar/vokal
Bo Berg, bass
Tomas Pettersen, trommer
Lørdag 27. august kl 22:00
Anna Fermin's Trigger Gospel (US)
med gjester John Mitchell & Sofie Jonsson
cc: 200,- (inkl. avgift) Billetter
Denne lørdagskvelden får vi et hyggelig sensommerbesøk fra Chicago. Byen ved bredden av Michigansjøen er kanskje mest kjent som en bluesmetropol, men har lenge vært en produktiv hjemmebase for mange artister og band innen rootsrock/americana/country-sjangeren.
Med sin livlige blanding of country, pop og rock’n’roll har Anna Fermin’s Trigger Gospel vært yndlinger blant kritikere og musikkelskere helt siden bandet ble dannet i 1997. De har turnert på begge sider av Atlanteren, gitt ut fem album og delt scenen med artister som Neko Case, David Crosby, Steve Earle, Delbert McClinton, Joe Ely, Tony Fitzpatrick og Robbie Fulks, for å nevne et knippe.
Født i Filippinene, var Anna Fermin bare ett år gammel da familien emigrerte til USA og slo seg ned i Kenosha, nord for Chicago. Huset i Wisconsin var stadig full av musikk – mens foreldrene lyttet til Patsy Cline og tidlig-Elvis, slukte den unge Anna Topp 40-slagere med David Bowie og Duran Duran. Dermed var tonen tidlig lagt for hennes eklektisk-alternative country tilnærming.
Som barn fikk Anna klassiskopplæring i piano, sang og fiolin. Da hun flyttet til Chicago, begynte hun å spille akustisk gitar – men det var først i 1993, etter fullførte studier ved Art Institute of Chicago, at hun skrev sin første låt – en countryballade med tittelen “August Moon”. Hun vanket jevnlig på “open mic”-kvelder og medmusikanter som ble betatt av den nydelige stemmen, ansporet henne til å starte sitt første band, Anaboy. Da bandet gikk i oppløsning i 1996, og hun trengte ny gitarist, var det Freakwaters Janet Beveridge Bean som foreslo Andon Davis fra punkabilly ensemblet Riptones. Den aller første spillejobben under navnet Anna Fermin’s Trigger Gospel var som oppvarming for Johnny Cash på House of Blues i Chicago, som nevnt – tilbake i ’97 – straks 20 år siden.
Trigger Gospels første full-lengder, “Things To Come”, kom i 1999 og var produsert av Texas-legende og steelgitarmester Lloyd Maines, godt assistert av John Rice på fele og banjo samt Joel Guzman på trekkspill. I disse dager kommer entusiastiske meldinger om høy aktivitet i Solid Sound Recording Studios i Chicago hvor en samling nyskrevne låter er i ferd med å bli til Trigger Gospels første album på åtte år. Vi gleder oss stort til å høre resultatet!
“Named after an old Western novel, Anna Fermin’s TRIGGER GOSPEL reflects a spirited sound that intertwines hometown country and rock & roll with ‘a strong melodic-pop appeal’.” – Holly Rushakoff, The Octopus
“One of Chicago's most treasured voices.” – Greg Kot, Chicago Tribune
“...a sampler of that amorphous musical landscape we call Americana, with Fermin and company the ideal musical chameleons you want as tour guides.” – Christian Schaeffer, Riverfront Times
Anna Fermin, vokal/gitar
Andon Davis, gitar
Alton Smith, tangenter
Michael Krayniak, bass
Paul Bivans, trommer/perkusjon
Med sin livlige blanding of country, pop og rock’n’roll har Anna Fermin’s Trigger Gospel vært yndlinger blant kritikere og musikkelskere helt siden bandet ble dannet i 1997. De har turnert på begge sider av Atlanteren, gitt ut fem album og delt scenen med artister som Neko Case, David Crosby, Steve Earle, Delbert McClinton, Joe Ely, Tony Fitzpatrick og Robbie Fulks, for å nevne et knippe.
Født i Filippinene, var Anna Fermin bare ett år gammel da familien emigrerte til USA og slo seg ned i Kenosha, nord for Chicago. Huset i Wisconsin var stadig full av musikk – mens foreldrene lyttet til Patsy Cline og tidlig-Elvis, slukte den unge Anna Topp 40-slagere med David Bowie og Duran Duran. Dermed var tonen tidlig lagt for hennes eklektisk-alternative country tilnærming.
Som barn fikk Anna klassiskopplæring i piano, sang og fiolin. Da hun flyttet til Chicago, begynte hun å spille akustisk gitar – men det var først i 1993, etter fullførte studier ved Art Institute of Chicago, at hun skrev sin første låt – en countryballade med tittelen “August Moon”. Hun vanket jevnlig på “open mic”-kvelder og medmusikanter som ble betatt av den nydelige stemmen, ansporet henne til å starte sitt første band, Anaboy. Da bandet gikk i oppløsning i 1996, og hun trengte ny gitarist, var det Freakwaters Janet Beveridge Bean som foreslo Andon Davis fra punkabilly ensemblet Riptones. Den aller første spillejobben under navnet Anna Fermin’s Trigger Gospel var som oppvarming for Johnny Cash på House of Blues i Chicago, som nevnt – tilbake i ’97 – straks 20 år siden.
Trigger Gospels første full-lengder, “Things To Come”, kom i 1999 og var produsert av Texas-legende og steelgitarmester Lloyd Maines, godt assistert av John Rice på fele og banjo samt Joel Guzman på trekkspill. I disse dager kommer entusiastiske meldinger om høy aktivitet i Solid Sound Recording Studios i Chicago hvor en samling nyskrevne låter er i ferd med å bli til Trigger Gospels første album på åtte år. Vi gleder oss stort til å høre resultatet!
“Named after an old Western novel, Anna Fermin’s TRIGGER GOSPEL reflects a spirited sound that intertwines hometown country and rock & roll with ‘a strong melodic-pop appeal’.” – Holly Rushakoff, The Octopus
“One of Chicago's most treasured voices.” – Greg Kot, Chicago Tribune
“...a sampler of that amorphous musical landscape we call Americana, with Fermin and company the ideal musical chameleons you want as tour guides.” – Christian Schaeffer, Riverfront Times
Anna Fermin, vokal/gitar
Andon Davis, gitar
Alton Smith, tangenter
Michael Krayniak, bass
Paul Bivans, trommer/perkusjon
Onsdag 31. august kl 21:00
Major Tom & The Ground Controllers
cc: 150,-
Major Tom & The Ground Controllers er Norges eldste Bowie “tribute”-band. Denne gjengen har siden 2009 påtatt seg ansvaret med å bære videre arven etter en av verdens største rockekunstnere. Gutta velter seg i rockeklassikere som “Starman”, “Ziggy Stardust”, “Space Oddity”, “Changes”, “Let’s Dance” og “China Girl”.
Det blir garantert god stemning og høy allsangfaktor – og det er ikke nødvendig å male lyn i ansiktet for å ha det moro med dette bandet (men det skader ikke). Som bandet pleier å si: “The legacy still lives, so look out you Rock’n’Rollers!”
Tom J. Newton, vokal/12-str. gitar
Simon Sane, gitar/backingvokal
Billy Bewlay, bass/backingvokal
Foreman Jung, trommer/backingvokal
Det blir garantert god stemning og høy allsangfaktor – og det er ikke nødvendig å male lyn i ansiktet for å ha det moro med dette bandet (men det skader ikke). Som bandet pleier å si: “The legacy still lives, so look out you Rock’n’Rollers!”
Tom J. Newton, vokal/12-str. gitar
Simon Sane, gitar/backingvokal
Billy Bewlay, bass/backingvokal
Foreman Jung, trommer/backingvokal