Lørdag 1. august kl 16:00 Utekonsert (inne ved ruskevær)
Joakim - Håkon - Bill - Alex
cc: 150,-/200,-
Lørdag 1. august kl 22:00
Joakim - Håkon - Bill - Alex
cc: 100,-/150,-
Som alltid er det en ren fornøyelse å få besøk av denne eminente banden musikere. Ingen av disse karene burde ha behov for nærmere presentasjon - deres plass i norsk blues er sentral.
Vi kan nevne at det flotte, kritikerroste debutalbumet til Joakim Tinderholt & His Band er nylig nominert til Blues Blast Awards “New Artist Debut Album” i USA. Det er ikke hverdagskost at norske artister blir nominert i bluesens hjemland, så dette er stort for både norsk blues og bandet!
Denne første lørdagen i august har vi gleden av å invitere til hele to konserter propp fulle av klassisk R&B, soul, rock og funk. Velkommen!
Vi kan nevne at det flotte, kritikerroste debutalbumet til Joakim Tinderholt & His Band er nylig nominert til Blues Blast Awards “New Artist Debut Album” i USA. Det er ikke hverdagskost at norske artister blir nominert i bluesens hjemland, så dette er stort for både norsk blues og bandet!
Denne første lørdagen i august har vi gleden av å invitere til hele to konserter propp fulle av klassisk R&B, soul, rock og funk. Velkommen!
Torsdag 6. august kl 21:00
Norsk Americana Forum presenterer:
Bluegrassaften m/Brennen Leigh & Noel McKay (US)
cc: 150,-

Denne torsdagskvelden får vi storfint besøk fra USA og har gleden av å invitere til en ekstraordinær sommer-bluegrassaften på Buckleys!
Den Austin-baserte sangeren, låtskriveren og multi-instrumentalisten Brennen Leigh har gjort det til en vane å tilbringe tid på vår side av Atlanterhavet. 2015 er heldigvis intet unntak, og som de siste par årene, har hun med seg sin samboer og musikalske partner Noel McKay. Parets debutalbum, “Before The World Was Made” (2013), ble til i studio med americana-ikonet Gurf Morlix i produsentstolen og har høstet mange glimrende omtaler.
“Before The World Was Made” is a witty, heartfelt record of dusty barroom shuffles, sassy two-steps and ethereal country-folk. It's informed by the vintage duets of George Jones and Melba Montgomery, as well as the more modern pairing of John Prine and Iris DeMent.” – Chrissie Dickinson, Chicago Tribune
“McKay and Leigh, both accomplished songwriters, together ooze the kind of charm that can't be forced, winding through love songs both playful and sincere.” – Doug Freeman, Austin Chronicle
Brennen Leigh er født i Fargo for 29 år siden og vokste opp i Moorhead ved grensen mellom Minnesota og North Dakota, hvor hun begynte å spille og opptre sammen med broren Seth Hulbert. Hun har holdt til i Austin siden 2002 og etablert seg som en av Texas sine flotteste sangere og låtskrivere. I 2005 ble hun kåret til ”Best Female Vocalist” av Texas Music Awards. Hun har hatt æren av å turnere sammen med Ralph Stanley og har samarbeidet med en rekke kjente størrelser som Jim Lauderdale, Jesse Dayton, Carl Jackson og ikke minst, Charlie Louvin. Låtene hennes er spilt inn av blant andre Lee Ann Womack, Sunny Sweeney og The Carper Family. Sist på Lee Ann Womacks nyeste album “The Way I'm Livin'”, lansert september i fjor.
“Brennen brings that... fearlessness, that willingness to do whatever needs to be done to get the song across, to her writing. At turns, tender, violent, sentimental, foolish and wise, she is always Brennen. Confident and at ease with herself, without being a jerk about it.” – David Olney
Noel McKay er femte-generasjons texaner, født i Corpus Christi og oppvokst både i Lubbock og i hjertet av Hill Country i Bandera. Sammen med broren Hollin, begynte han å spille profesjonelt som tenåring. Deres låtskrivertalenter var et samtaleemne allerede før det kritikerroste og Lloyd Maines-produserte debutalbumet ”Cold Beer & Hot Tamales” kom i 2006.
Det oppstår en magisk stemning når Brennen og Noel fremfører musikken sin – gå ikke glipp av denne sjansen å oppleve dem på scenen vår!
Brennen Leigh, vokal/mandolin/gitar
Noel McKay, gitar/vokal
Den Austin-baserte sangeren, låtskriveren og multi-instrumentalisten Brennen Leigh har gjort det til en vane å tilbringe tid på vår side av Atlanterhavet. 2015 er heldigvis intet unntak, og som de siste par årene, har hun med seg sin samboer og musikalske partner Noel McKay. Parets debutalbum, “Before The World Was Made” (2013), ble til i studio med americana-ikonet Gurf Morlix i produsentstolen og har høstet mange glimrende omtaler.
“Before The World Was Made” is a witty, heartfelt record of dusty barroom shuffles, sassy two-steps and ethereal country-folk. It's informed by the vintage duets of George Jones and Melba Montgomery, as well as the more modern pairing of John Prine and Iris DeMent.” – Chrissie Dickinson, Chicago Tribune
“McKay and Leigh, both accomplished songwriters, together ooze the kind of charm that can't be forced, winding through love songs both playful and sincere.” – Doug Freeman, Austin Chronicle
Brennen Leigh er født i Fargo for 29 år siden og vokste opp i Moorhead ved grensen mellom Minnesota og North Dakota, hvor hun begynte å spille og opptre sammen med broren Seth Hulbert. Hun har holdt til i Austin siden 2002 og etablert seg som en av Texas sine flotteste sangere og låtskrivere. I 2005 ble hun kåret til ”Best Female Vocalist” av Texas Music Awards. Hun har hatt æren av å turnere sammen med Ralph Stanley og har samarbeidet med en rekke kjente størrelser som Jim Lauderdale, Jesse Dayton, Carl Jackson og ikke minst, Charlie Louvin. Låtene hennes er spilt inn av blant andre Lee Ann Womack, Sunny Sweeney og The Carper Family. Sist på Lee Ann Womacks nyeste album “The Way I'm Livin'”, lansert september i fjor.
“Brennen brings that... fearlessness, that willingness to do whatever needs to be done to get the song across, to her writing. At turns, tender, violent, sentimental, foolish and wise, she is always Brennen. Confident and at ease with herself, without being a jerk about it.” – David Olney
Noel McKay er femte-generasjons texaner, født i Corpus Christi og oppvokst både i Lubbock og i hjertet av Hill Country i Bandera. Sammen med broren Hollin, begynte han å spille profesjonelt som tenåring. Deres låtskrivertalenter var et samtaleemne allerede før det kritikerroste og Lloyd Maines-produserte debutalbumet ”Cold Beer & Hot Tamales” kom i 2006.
Det oppstår en magisk stemning når Brennen og Noel fremfører musikken sin – gå ikke glipp av denne sjansen å oppleve dem på scenen vår!
Brennen Leigh, vokal/mandolin/gitar
Noel McKay, gitar/vokal
Fredag 7. august kl 22:00
ZZ Green
cc: 100,-/150,-

ZZ Green har siden 2011 spilt musikk fra Peter Green´s Fleetwood Mac, og har brukt mye tid på autentisk sound og fraseringer.
Bandet er ikke et rent Tribute band og blander inn blues inspirert rock fra samme
tidsperiode fra andre siden av Atlanteren, nærmere sagt ZZ Top fra Texas.
ZZ Top´s første album var inspirert av Fleetwood Mac, og de tidlige albumene hadde mye blues i seg. Det er få band som har tatt takk i disse perlene av noen låter, men ZZ Green har tatt ansvar og serverer låtene fra før de gikk i synth-fella.
ZZ Green kombinerer sart, suggerende, feststemt og begersvingende Blues.
Bandet har musikere med lang fartstid innen blues og rock og består av:
Morten Andresen, gitar/vokal
Sindre Matre, gitar
Einar Bru, bass/vokal
Odd Næss, trommer
Bandet er ikke et rent Tribute band og blander inn blues inspirert rock fra samme
tidsperiode fra andre siden av Atlanteren, nærmere sagt ZZ Top fra Texas.
ZZ Top´s første album var inspirert av Fleetwood Mac, og de tidlige albumene hadde mye blues i seg. Det er få band som har tatt takk i disse perlene av noen låter, men ZZ Green har tatt ansvar og serverer låtene fra før de gikk i synth-fella.
ZZ Green kombinerer sart, suggerende, feststemt og begersvingende Blues.
Bandet har musikere med lang fartstid innen blues og rock og består av:
Morten Andresen, gitar/vokal
Sindre Matre, gitar
Einar Bru, bass/vokal
Odd Næss, trommer
Lørdag 8. august kl 16:00 Utekonsert (inne ved ruskevær)
Toini & The Tomcats
cc: 150,-/200,-

Publikumsfavorittene Toini & The Tomcats er tilbake på Buckleys og tradisjonen tro, vil de stå for avslutningen på sesongens utekonserter.
Toini & The Tomcats ble dannet for 24 år siden og har turnert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Holland, England og USA. Bandet platedebuterte i 1994 med ”Awake At Night” og sysler i disse dager med å gjøre ferdig sitt syvende album.
Det svinger alltid når Toini & The Tomcats står på scenen. Med tæl, energi og fryktløs musikalsk utforskertrang fremfører de sin egen rock'n'roll/rockabilly-blanding ispedd elementer av soul, ska, punk, pop, blues, country og jazz. Hjertelig velkommen!
Toini Knudtsen, vokal/akustisk gitar
Martin Caspersen, gitar
Sveinung Lilleheier, gitarer
Arne Ertnæs, bass
Ned Leukhardt, trommer
Toini & The Tomcats ble dannet for 24 år siden og har turnert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Holland, England og USA. Bandet platedebuterte i 1994 med ”Awake At Night” og sysler i disse dager med å gjøre ferdig sitt syvende album.
Det svinger alltid når Toini & The Tomcats står på scenen. Med tæl, energi og fryktløs musikalsk utforskertrang fremfører de sin egen rock'n'roll/rockabilly-blanding ispedd elementer av soul, ska, punk, pop, blues, country og jazz. Hjertelig velkommen!
Toini Knudtsen, vokal/akustisk gitar
Martin Caspersen, gitar
Sveinung Lilleheier, gitarer
Arne Ertnæs, bass
Ned Leukhardt, trommer
Lørdag 8. august kl 22:00
Rusty Spikes
cc: 100,-/150,-

Rusty Spikes er et coverband som leverer tett, energirik og gitarbasert rock. Bandet har sin kjerne i The Police-katalogen, men både The Rolling Stones og The Doors er viktige låt-leverandører. Konsertopplevelsen inkluderer også Pink Floyd, David Bowie, R.E.M., Lynyrd Skynyrd, Tom Robinson Band og Stevie Ray Vaughan. Dermed blir det et totalkonsept som er unikt: Rusty Spikes spiller "låter alle kjenner men som ingen andre covrer".
Bandet består av Håvard Lindtvedt på bass og vokal, Kjell Erik Eilertsen på gitar og vokal og Erik Valen på trommer. I tillegg er Emil Lund Eilertsen en viktig fast gjesteartist på gitar og vokal. Musikken er ekte og rå, og bandet søker å skape en unik trio-sound.
Bandet består av Håvard Lindtvedt på bass og vokal, Kjell Erik Eilertsen på gitar og vokal og Erik Valen på trommer. I tillegg er Emil Lund Eilertsen en viktig fast gjesteartist på gitar og vokal. Musikken er ekte og rå, og bandet søker å skape en unik trio-sound.
Torsdag 13. august kl 21:00
|
Prima Vista Social Club er et nytt band som spiller jump swing, en musikkform som oppsto i overgangen fra swing til rock’n’roll (sent 40-tall, tidlig 50-tall). De mest kjente utøverne var Louis Jordan og Louis Prima. I dag er Brian Setzer den mest kjente artisten innenfor denne musikkformen, i tillegg til Big Bad Voodoo Daddy. Dette er svært hardtsvingende musikk med elementer fra swingjazz, blues og rock’n’roll.
Prima Vista Social Club består av seks musikere fra øverste hylle, inkl. Oslos sprekeste blåserekke. De lover et forrykende, hardsvingende og ikke minst, svært humørfylt show!
Svein Erik Martinsen Ånestad, gitar/vokal
Erik Eilertsen, trompet
Håvard Fossum, saksofon
Kristoffer Kompen, trombone
Jens Fossum, bass
Torstein Ellingsen, trommer
Prima Vista Social Club består av seks musikere fra øverste hylle, inkl. Oslos sprekeste blåserekke. De lover et forrykende, hardsvingende og ikke minst, svært humørfylt show!
Svein Erik Martinsen Ånestad, gitar/vokal
Erik Eilertsen, trompet
Håvard Fossum, saksofon
Kristoffer Kompen, trombone
Jens Fossum, bass
Torstein Ellingsen, trommer
Fredag 14. august kl 21:00
|

Babylon Brothers er et
fyrverkeri av et jazzrockband ledet av gitaristen Staffan William-Olsson fra
The Real Thing, Mezzoforte og Sons Of Angels. Staffan er opprinnelig fra
Gøteborg, men flyttet til Oslo allerede i 1986 og har siden vært en sentral
person i jazzmiljøet i hovedstaden.
Med på laget har han Norges ledende trommevirtuos Erik Smith, tangentspilleren Frode Østang Mangen og bassisten Tom Erik Antonsen. Musikken er hovedsaklig skrevet av Staffan, og stilistisk ligger det et sted mellom Jeff Beck, Larry Carlton og George Benson.
Bandet fikk strålende mottakelse for debut-CDen utgitt på Real Records.
Staffan William-Olsson, el. gitar
Frode Mangen, tangenter
Tom Erik Antonsen, el. bass
Erik Smith, slagverk
Med på laget har han Norges ledende trommevirtuos Erik Smith, tangentspilleren Frode Østang Mangen og bassisten Tom Erik Antonsen. Musikken er hovedsaklig skrevet av Staffan, og stilistisk ligger det et sted mellom Jeff Beck, Larry Carlton og George Benson.
Bandet fikk strålende mottakelse for debut-CDen utgitt på Real Records.
Staffan William-Olsson, el. gitar
Frode Mangen, tangenter
Tom Erik Antonsen, el. bass
Erik Smith, slagverk
Lørdag 15. august kl 16:00
|

Hot Club de Norvège er et av Norges hotteste liveband og er berømte for sin smittende spilleglede og virtuose strengemusikk. De regnes internasjonalt blant de fremste i sin stilart.
De har samarbeidet med mange av hovedartistene innen sjangeren – fra Stéphane Grappelli til Jimmy Rosenberg – samt artister som Vertavo Quartet, Nigel Kennedy, Angelo Debarre og Ulf Wakenius.
Med utgangspunkt i musikken til den legendariske sigøynergitaristen Django Reinhardt har de i dag kommet frem til sitt eget uttrykk, og en unik sound.
Jon Larsen, gitar
Finn Hauge, fiolin/munnspill
Per Frydenlund, gitar
Svein Aarbostad, kontrabass
De har samarbeidet med mange av hovedartistene innen sjangeren – fra Stéphane Grappelli til Jimmy Rosenberg – samt artister som Vertavo Quartet, Nigel Kennedy, Angelo Debarre og Ulf Wakenius.
Med utgangspunkt i musikken til den legendariske sigøynergitaristen Django Reinhardt har de i dag kommet frem til sitt eget uttrykk, og en unik sound.
Jon Larsen, gitar
Finn Hauge, fiolin/munnspill
Per Frydenlund, gitar
Svein Aarbostad, kontrabass
Lørdag 15. august kl 21:00
|

Denne hardtslående
instrumentaltrioen under ledelse av Hedvig Mollestad er endelig på Oslo
Jazzfestivals program.
Med sine tre album på Rune Grammofon har bandet dyrket frem sitt signaturuttrykk der tung garasjerock møter progressiv improvisert jazz. Denne salige blandingen av Black Sabbath-type rock og Miles Davis-type impro har gitt dem strålende anmeldelser i Mojo, Uncut, Rolling Stone og The New York Times.
Hedvig Mollestad Trio når ut bredt og er et av de få bandene som både får strålende anmeldelser i jazzblekker og figurerer i årsbestelister i Metall-magasiner. Bandet er utvilsomt på vei opp, og det blir nok lenge til neste gang du får oppleve dem på en så liten og intim klubb som her på Buckleys.
Hedvig Mollestad Thomassen, gitar
Ellen Brekken, bass
Ivar Loe Bjørnstad, trommer
Med sine tre album på Rune Grammofon har bandet dyrket frem sitt signaturuttrykk der tung garasjerock møter progressiv improvisert jazz. Denne salige blandingen av Black Sabbath-type rock og Miles Davis-type impro har gitt dem strålende anmeldelser i Mojo, Uncut, Rolling Stone og The New York Times.
Hedvig Mollestad Trio når ut bredt og er et av de få bandene som både får strålende anmeldelser i jazzblekker og figurerer i årsbestelister i Metall-magasiner. Bandet er utvilsomt på vei opp, og det blir nok lenge til neste gang du får oppleve dem på en så liten og intim klubb som her på Buckleys.
Hedvig Mollestad Thomassen, gitar
Ellen Brekken, bass
Ivar Loe Bjørnstad, trommer
Fredag 21. august kl 22:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Tiger City Jukes
cc: 150,-/200,-

Oslo Bluesklubb feirer 20-årsjubileum denne helgen og varmer opp i kveld før den store FESTEN som finner sted på Victoria Najonal Jazz Scene lørdagen fra kl 18:00 med en stjernespekka palett. (Meld deg inn i Oslo Bluesklubb her – og behold en 100-lapp ubrukt allerede nå.)
Med historie tilbake fra 1995, utallige konserter og turneer, samt fire kritikerroste CD-utgivelser i bagasjen, er det nå mulig for nye og gamle tilhengere å få en mektig porsjon av Tiger City Jukes igjen. Dette er et bluesband med et særegent uttrykk og sterke originallåter.
Etter å ha jobbet med “Moonlight Crying”-prosjektet, hvor de utforsket nye klangbilder, er bandet nå kjørt inn på det opprinnelige sporet med sin energiske, hardtsvingende musikk.
Vi tror på en kveld utenom det vanlige her på sjappa –
velkommen til 20-års “Vorspiel”!
Knut Eide, vokal/gitar
Harald Stokke, gitar
Atle Rakvåg, bass
Espen Moen, trommer
Med historie tilbake fra 1995, utallige konserter og turneer, samt fire kritikerroste CD-utgivelser i bagasjen, er det nå mulig for nye og gamle tilhengere å få en mektig porsjon av Tiger City Jukes igjen. Dette er et bluesband med et særegent uttrykk og sterke originallåter.
Etter å ha jobbet med “Moonlight Crying”-prosjektet, hvor de utforsket nye klangbilder, er bandet nå kjørt inn på det opprinnelige sporet med sin energiske, hardtsvingende musikk.
Vi tror på en kveld utenom det vanlige her på sjappa –
velkommen til 20-års “Vorspiel”!
Knut Eide, vokal/gitar
Harald Stokke, gitar
Atle Rakvåg, bass
Espen Moen, trommer
Lørdag 22. august kl 16:00
The Greens – en hyllest til Peter Greens Fleetwood Mac
cc: 150,-/200,-

På slutten av 60-tallet skjedde det en forandring i norsk populærmusikkhistorie. I et blomstrende miljø av coverband dukket det opp noen få idealister som begynte å lage sine egne låter. To av bandene som utmerket seg var Junipher Greene og Ruphus. Begge har gått inn i historien som flaggskip innen 70-tallets progrock.
Nå, 40 år senere, går medlemmer fra disse to gruppene sammen for å hedre en av sine store inspirasjonskilder – Fleetwood Mac. Dette britiske bandet utmerket seg ved å ivareta den amerikanske bluestradisjonen på slutten av 60-tallet. Med sin meget begavede gitarist, låtskriver og vokalist Peter Green ble de et av verdens mest populære bluesband. Peter Green ble dessverre offer for dopkulturen som gjennomsyret musikkbransjen på denne tiden. Han opptrådte for siste gang med Fleetwood Mac 28. mai 1970 og vendte deretter ryggen til hele musikkbransjen.
The Greens har plukket ut rundt 25 perler fra Fleetwood Macs tidlige repertoar, og vil bruke sin erfaring til å fremføre disse på best mulig måte. Gled deg!
Freddy Dahl, gitar/vokal
Kjell B. Larsen, gitar/vokal
Øivind Vilbo, bass
Tore Wildhauer, trommer
Nå, 40 år senere, går medlemmer fra disse to gruppene sammen for å hedre en av sine store inspirasjonskilder – Fleetwood Mac. Dette britiske bandet utmerket seg ved å ivareta den amerikanske bluestradisjonen på slutten av 60-tallet. Med sin meget begavede gitarist, låtskriver og vokalist Peter Green ble de et av verdens mest populære bluesband. Peter Green ble dessverre offer for dopkulturen som gjennomsyret musikkbransjen på denne tiden. Han opptrådte for siste gang med Fleetwood Mac 28. mai 1970 og vendte deretter ryggen til hele musikkbransjen.
The Greens har plukket ut rundt 25 perler fra Fleetwood Macs tidlige repertoar, og vil bruke sin erfaring til å fremføre disse på best mulig måte. Gled deg!
Freddy Dahl, gitar/vokal
Kjell B. Larsen, gitar/vokal
Øivind Vilbo, bass
Tore Wildhauer, trommer
Lørdag 22. august kl 21:00
Jack Grelle (US)
cc: 150,-

Jack Grelle er en country/honky tonk/folk-sanger og låtskriver med base i St. Louis i Missouri. Han tilhører en ny generasjon unge, omflakkende musikanter som fremfører sangene sin i barer og dagligstuer verden rundt. På sensommeren begir han seg ut på sin aller første Europa-turne, og vi er heldige nok å få besøk av amerikaneren denne lørdagskvelden.
De siste fem årene har Jack Grelle vandret på kryss og tvers gjennom USA - haiket, hoppet på tog eller kjørt van. På ekte trubadurvis, har han underveis skrevet en haug med låter og spilt disse i mer enn 35 stater. Han har delt scenen med Dale Watson i Texas og hatt æren av å varme opp for legender som Billy Joe Shaver og Joe Ely.
Albumet “Steering Me Away” er hans tredje utgivelse og kom ut på Big Muddy Records i fjor. Platen inneholder fengende honky tonk-låter i beste Bakersfield-tradisjon og komposisjoner som går mer i retning av 70-tallets Texas outlaw-country. Ildsjelene i Omstreifere hadde “Steering Me Away” på 13. plass over de beste utenlandske album i 2014.
“I’d say this is a perfect example of what Americana ought to be about. A blending of honky tonk and singer-songwriter sensibilities that makes for an intoxicating rootsy experience that just keeps getting better with every listen.” – Duncan Warwick, Country Music People
De siste fem årene har Jack Grelle vandret på kryss og tvers gjennom USA - haiket, hoppet på tog eller kjørt van. På ekte trubadurvis, har han underveis skrevet en haug med låter og spilt disse i mer enn 35 stater. Han har delt scenen med Dale Watson i Texas og hatt æren av å varme opp for legender som Billy Joe Shaver og Joe Ely.
Albumet “Steering Me Away” er hans tredje utgivelse og kom ut på Big Muddy Records i fjor. Platen inneholder fengende honky tonk-låter i beste Bakersfield-tradisjon og komposisjoner som går mer i retning av 70-tallets Texas outlaw-country. Ildsjelene i Omstreifere hadde “Steering Me Away” på 13. plass over de beste utenlandske album i 2014.
“I’d say this is a perfect example of what Americana ought to be about. A blending of honky tonk and singer-songwriter sensibilities that makes for an intoxicating rootsy experience that just keeps getting better with every listen.” – Duncan Warwick, Country Music People
Mandag 24. august kl 21:00
The Black Sorrows (AU)
cc: 325,- Billettservice

For de fleste av oss består livet av både opp- og nedturer. Definitivt også for australske Joe Camilleri. Ihvertfall hva hans popularitetskurve som musiker, bandleder og låtskriver angår. En karriere som tok profesjonelle former med Jo-Jo Zep & the Falcons på slutten av søttitallet, og hadde flere låter inne på de australske hitlistene. Bandet ble oppløst i 1981, og Camilleri samlet da et knippe musikere som skulle bli første utgave av The Black Sorrows, hvis uttrykk i den tidlige epoke hovedsakelig dreide om zydeco-inspirert musikk. Etter hvert tok utrykket mer retning mot rein blues, rhythm and blues og soul.
Kanskje var det de syngende søstre Vika Susan og Linda Rose Bulls inntreden på det femte albumet “Hold On to Me” med megahiten “The Chosen Ones” i 1988 som gav det nødvendige løftet for at The Black Sorrows og Camilleri atter ble synlige på kritikernes horisont.
Ikke minst våknet kritikerne – og publikum – her i Norge. Albumet nådde en 6. plass på VG-lista, noe som faktisk var høyere enn selv hjemme i Australia. Påfølgende Harley & Rose krøp enda høyere – 5. plass i Norge og 3. plass down under. Og The Black Sorrows var med det høyt oppe på de store festivalplakatene rundt hele den vestlige verden.
Utover nittitallet forsvant de nevnte Bull-søstrene, og det ble gradvis stillere rundt The Black Sorrows igjen, som mer eller mindre forsvant fra radaren til de aller fleste selv om det har kommet album jevnt og trutt. Riktignok var det et lengre opphold mellom “Beat Club” fra 1998 og “One Mo’ Time” i 2004, og de fleste album etter nevnte “Beat Club” har vel da heller ikke hatt stødig distribusjon utenfor hjemlandet.
Nå i april slapp likegodt The Black Sorrows to nye album – kun på vinyl – på en og samme dag! Disse bærer titlene “Endless Sleep, Chapter 46” og “Endless Sleep, Chapter 47”. Her tolker Camilleri en rekke artister og komponister som han sier har hatt en sterk innflytelse på hans egen utvikling som musiker og låtskriver. Dog ikke nødvendigvis deres mest kjente snutter. Det spenner helt fra Captain Beefhearts “Too Much Time” via Willy deVilles “Such Pain As Love” til Lou Reeds “Dirty Boulevard”. I det store og hele en regelrett jukebox for den historisk bevandrete liebhaber.
Og det hele til hyggelige tilbakemeldinger fra de penneføre knekter – også hifi-pressen – på de hjemlige breddegrader. Albumene er valgt til “månedens album” i fagtidsskriftet “Rhythms”, og publikum ser ut til å følge opp. Singelkuttet, JJ Cales “Devil in Disguise”, har løftet “46” inn til en foreløpig 2. plass på landets offisielle rhythm and blues salgsliste. Camilleri er for øvrig da også utnevnt til “ambassador of australian record store day 2015”!
Joe Camilleri, vocal/gitar/saksofon/munnspill
John McAll, tangenter/vocal
Claude Carranza, gitar/vocal
Mark Gray, bass/vocal
Angus Burchall, trommer
Uttrykket med dagens besetning er dermed råere, tightere og mer hardtsvingende enn noensinne, og låter tidvis et sted midtveis mellom Dave Edmunds/Rockpile og Brian Setzer. Kort fortalt solid rhythm and blues i sin mest genuine form, hvor lydbildet er strippet ned til det helt essensielle, kjemisk fritt for produksjonsmessige overlessinger. Et lydbilde som burde være skreddersydd for en liten intim scene som Buckleys. Jeg tror nok det blir en opptur denne gangen.
Müregubben
Kanskje var det de syngende søstre Vika Susan og Linda Rose Bulls inntreden på det femte albumet “Hold On to Me” med megahiten “The Chosen Ones” i 1988 som gav det nødvendige løftet for at The Black Sorrows og Camilleri atter ble synlige på kritikernes horisont.
Ikke minst våknet kritikerne – og publikum – her i Norge. Albumet nådde en 6. plass på VG-lista, noe som faktisk var høyere enn selv hjemme i Australia. Påfølgende Harley & Rose krøp enda høyere – 5. plass i Norge og 3. plass down under. Og The Black Sorrows var med det høyt oppe på de store festivalplakatene rundt hele den vestlige verden.
Utover nittitallet forsvant de nevnte Bull-søstrene, og det ble gradvis stillere rundt The Black Sorrows igjen, som mer eller mindre forsvant fra radaren til de aller fleste selv om det har kommet album jevnt og trutt. Riktignok var det et lengre opphold mellom “Beat Club” fra 1998 og “One Mo’ Time” i 2004, og de fleste album etter nevnte “Beat Club” har vel da heller ikke hatt stødig distribusjon utenfor hjemlandet.
Nå i april slapp likegodt The Black Sorrows to nye album – kun på vinyl – på en og samme dag! Disse bærer titlene “Endless Sleep, Chapter 46” og “Endless Sleep, Chapter 47”. Her tolker Camilleri en rekke artister og komponister som han sier har hatt en sterk innflytelse på hans egen utvikling som musiker og låtskriver. Dog ikke nødvendigvis deres mest kjente snutter. Det spenner helt fra Captain Beefhearts “Too Much Time” via Willy deVilles “Such Pain As Love” til Lou Reeds “Dirty Boulevard”. I det store og hele en regelrett jukebox for den historisk bevandrete liebhaber.
Og det hele til hyggelige tilbakemeldinger fra de penneføre knekter – også hifi-pressen – på de hjemlige breddegrader. Albumene er valgt til “månedens album” i fagtidsskriftet “Rhythms”, og publikum ser ut til å følge opp. Singelkuttet, JJ Cales “Devil in Disguise”, har løftet “46” inn til en foreløpig 2. plass på landets offisielle rhythm and blues salgsliste. Camilleri er for øvrig da også utnevnt til “ambassador of australian record store day 2015”!
Joe Camilleri, vocal/gitar/saksofon/munnspill
John McAll, tangenter/vocal
Claude Carranza, gitar/vocal
Mark Gray, bass/vocal
Angus Burchall, trommer
Uttrykket med dagens besetning er dermed råere, tightere og mer hardtsvingende enn noensinne, og låter tidvis et sted midtveis mellom Dave Edmunds/Rockpile og Brian Setzer. Kort fortalt solid rhythm and blues i sin mest genuine form, hvor lydbildet er strippet ned til det helt essensielle, kjemisk fritt for produksjonsmessige overlessinger. Et lydbilde som burde være skreddersydd for en liten intim scene som Buckleys. Jeg tror nok det blir en opptur denne gangen.
Müregubben

Oslo Opry starter opp igjen etter sommerferien med et besøk fra Karlstad. Svenske Perry and The Travellers har holdt på siden 2004 og spiller sørstatsrock i samme ånd som The Allman Brothers Band og Lynyrd Skynyrd.
Perry and The Travellers har nylig avsluttet innspillingen av sitt fjerde album i det värmlandske lydrommet Silence Studio, og den nye skiva blir sluppet høsten 2015.
Kveldens verter er hovedstadens utmerkede Countryklubb, Die With Your Boots On – som også er en entusiastisk konsertarrangør innen sjangrene country, bluegrass, americana og southern rock.
Perry and The Travellers har nylig avsluttet innspillingen av sitt fjerde album i det värmlandske lydrommet Silence Studio, og den nye skiva blir sluppet høsten 2015.
Kveldens verter er hovedstadens utmerkede Countryklubb, Die With Your Boots On – som også er en entusiastisk konsertarrangør innen sjangrene country, bluegrass, americana og southern rock.
Torsdag 27. august kl 21:00
Levitation B Band
cc: 100,-/150,-

Levitation B Band består av erfarne musikere med lang band- og musikkerfaring. Repertoaret inneholder en god blanding av egne låter i god, gammel rock- og sørstatsrocktradisjon, samt tolkninger av The Rolling Stones, Warren Zevon, Neil Young og AC/DC (for å nevne noen).
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og leiken energi fra scenen!
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Levitation B Band garanterer en kveld med fullt trøkk og leiken energi fra scenen!
Geir Arne Sunde, vokal
Tor Hæhre, gitar
Øivind Thurmann-Moe, gitar
Guttorm Pedersen, bass
Petter Sjøgren, trommer
Fredag 28. august kl 22:00
Blues In A Cop
cc: 100,-/150,-

Blues In A Cop er et bluesrockband bestående av musikere tilknyttet Oslo og Romerike politidistrikt. De har eksistert som et rent bluesband siden 1995 og er en videreføring av et band etablert som et kriminalitetsforebyggende tiltak noen år tidligere.
Debutplaten, ”Cuffed On Blues”, kom i 1998 og etterfølgeren ””Strong Arm Of The Law” (2002) inneholdt gjesteopptredener av Reidar Larsen og RC Finnigan. I januar 2009 slapp sin tredje CD, ”Live Uncuffed” – en liveskive tatt opp på Carbiden Pub under Notodden Blues Festival 2008.
Politigutta har med årene beveget seg mot tyngre bluesbasert rock og henter inspirasjon fra forbilder som Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Whitesnake, Deep Purple, Black Sabbath og ZZ Top.
Hans Amund Solberg, vokal
Tor Arne Gjelsnes, gitar
Jan Eirik Hallingskog, bass
Bjørn Pedersen, trommer/vokal
Debutplaten, ”Cuffed On Blues”, kom i 1998 og etterfølgeren ””Strong Arm Of The Law” (2002) inneholdt gjesteopptredener av Reidar Larsen og RC Finnigan. I januar 2009 slapp sin tredje CD, ”Live Uncuffed” – en liveskive tatt opp på Carbiden Pub under Notodden Blues Festival 2008.
Politigutta har med årene beveget seg mot tyngre bluesbasert rock og henter inspirasjon fra forbilder som Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Whitesnake, Deep Purple, Black Sabbath og ZZ Top.
Hans Amund Solberg, vokal
Tor Arne Gjelsnes, gitar
Jan Eirik Hallingskog, bass
Bjørn Pedersen, trommer/vokal
Lørdag 29. august kl 16:00
Oslo Bluesklubb presenterer: Løs Jakke
cc: 150,-/200,-

Løs Jakke består av erfarne musikere som deler en sann kjærlighet til eldre og nyere blues med trøkk og sjel som en fellesnevner. Musikken kjennetegnes av en kombinasjon av gode melodier, solide rytmer og røffe vokale prestasjoner.
Bandet blander blues, bluesrock og rhythm & blues og presenterer musikken med stram utførelse, spilleglede og smittende humør. Repertoaret hentes fra artister som John Mayall, Fleetwood Mac, Boz Scaggs, The Rolling Stones, Chuck Berry, Paul Butterfield, Spencer Davis, Canned Heat, The Fabulous Thunderbirds, JJ Cale, Robert Johnson, Howlin’ Wolf og Elmore James.
Løs Jakke er et band i konstant utvikling og leverer sin egen resept på hvordan saker skal pakkes inn og videreformidles – dette svinger godt!
Morty Christiansen, gitar/vokal
Åge Nilsen, gitar/vokal/munnspill
Dag Yri, tangenter
Øivind Vilbo, bass
Tore Wildhauer, trommer
Bandet blander blues, bluesrock og rhythm & blues og presenterer musikken med stram utførelse, spilleglede og smittende humør. Repertoaret hentes fra artister som John Mayall, Fleetwood Mac, Boz Scaggs, The Rolling Stones, Chuck Berry, Paul Butterfield, Spencer Davis, Canned Heat, The Fabulous Thunderbirds, JJ Cale, Robert Johnson, Howlin’ Wolf og Elmore James.
Løs Jakke er et band i konstant utvikling og leverer sin egen resept på hvordan saker skal pakkes inn og videreformidles – dette svinger godt!
Morty Christiansen, gitar/vokal
Åge Nilsen, gitar/vokal/munnspill
Dag Yri, tangenter
Øivind Vilbo, bass
Tore Wildhauer, trommer
Lørdag 29. august kl 22:00
Jazzbanditt
cc: 150,-

Jazzbanditt er en akustisk trio fra Oslo. I 2011 mottok de strålende kritikker for debutalbumet “Nilsen/Breistein/Stemkens/Skrove” – anmelderne trillet utelukkende 5'ere og 6'ere. Bandet fikk ros for sin evne å fornye en sjanger sterkt preget av utallige coverversjoner av diverse Django Reinhardt komposisjoner.
Siden den gang har trioen ikke ligget på latsiden. De har tilbrakt et år som musikere i Paris, bidratt på internasjonale prosjekter og innspillinger, samt gjort en rekke liveopptredener både utenlands og på Norges største jazzfestivaler.
I 2013 slapp de albumet “2.0.” – igjen til utelukkende toppkritikker. Der debutalbumet var mer forankret i tradisjonell string-swing, handlet “2.0.” om å sprenge grenser. Et sterkt fokus på melodi, arrangement og bevisst instrumentbehandling gjorde “2.0.” til et svært variert, og endog trendsettende innen sjangeren.
Med “2.0.” ble Jazzbanditt for alvor lagt merke til – NRK Jazzradioen lagde et times portrettprogram om bandet, og de ble i sommer booket til hovedscenen under verdens største string-swing festival, Festival du Django Reinhardt i Samois utenfor Paris. Det kan også nevnes at Jazzbanditt i 2015 spilte for et utsolgt Cosmopolite under Djangofestivalen i Oslo for femte år på rad – noe som er enestående og sier litt om posisjonen bandet har i miljøet her hjemme.
Stian Vågen Nilsen, gitar
Knut Bendik Manger Breistein, gitar
Egil Stemkens, kontrabass
Siden den gang har trioen ikke ligget på latsiden. De har tilbrakt et år som musikere i Paris, bidratt på internasjonale prosjekter og innspillinger, samt gjort en rekke liveopptredener både utenlands og på Norges største jazzfestivaler.
I 2013 slapp de albumet “2.0.” – igjen til utelukkende toppkritikker. Der debutalbumet var mer forankret i tradisjonell string-swing, handlet “2.0.” om å sprenge grenser. Et sterkt fokus på melodi, arrangement og bevisst instrumentbehandling gjorde “2.0.” til et svært variert, og endog trendsettende innen sjangeren.
Med “2.0.” ble Jazzbanditt for alvor lagt merke til – NRK Jazzradioen lagde et times portrettprogram om bandet, og de ble i sommer booket til hovedscenen under verdens største string-swing festival, Festival du Django Reinhardt i Samois utenfor Paris. Det kan også nevnes at Jazzbanditt i 2015 spilte for et utsolgt Cosmopolite under Djangofestivalen i Oslo for femte år på rad – noe som er enestående og sier litt om posisjonen bandet har i miljøet her hjemme.
Stian Vågen Nilsen, gitar
Knut Bendik Manger Breistein, gitar
Egil Stemkens, kontrabass